تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹

علت بدخلقی و عصبانیت خانم‌ها وقتی پریود نیستند و درمان آن

گاهی خانم‌ها دچار اختلالات خلقی می‌شوند که معمولا تصور می‌شود نزدیک دوره قاعدگی آنهاست، اما همیشه این بدخلقی‌ها نشان دهنده پریود نیست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود

بدخلقی و عصبانیت خانم‌ها

رویداد۲۴   تغییرات شدید یا سریع خلق و خو در خانم‌ها بسیار شایع است که اغلب ریشه در شرایط جسمی و سبک زندگی آن‌ها دارد. ممکن است به‌نظر برسد این تغییرات ناگهانی در هیجانات، بی‌دلیل و کم‌اهمیت باشد؛ اما نادیده‌گرفتن آن به مشکلات رفتاری و روحی بزرگ‌تری منجر خواهد شد.

شناخت دلایل این نوسانات و روش درست رویارویی با آن کمک می‌کند تا با آن مقابله کنید. در ادامه به برخی دلایل و راه‌های درمان اشاره می‌کنیم:
بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در دوره قاعدگی و رعایت برخی اصول
در سندروم پیش از قاعدگی احتمالا به دلیل تغییرات هورمون استروژن علاوه بر نوسانات خلقی، خستگی مفرط، اختلال در اشتها، افسردگی و... در زنان مشاهده می‌شود. این علایم اغلب با بالارفتن سن ممکن است شدت پیدا کند یا رفع شود.

اختلالات روان‌شناختی و مشکلات رفتاری در برخی موارد موجب بروز بیش‌فعالی، افسردگی، اختلال دوقطبی و برخی اختلالات خلق و خو می‌شود.

کم‌کاری تیروئید که به موجب آن غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی‌کند از اختلالات هورمونی شایع است که بر خلق تأثیر می‌گذارد و علایم دیگری را منجر می‌شود.

در دوره یائسگی با پایین آمدن سطح استروژن، بسیاری از خانم‌ها علایمی همچون نوسانات خلقی، گرگرفتگی، بی‌خوابی و کاهش میل جنسی را تجربه خواهند کرد.

تغییرات هورمونی و بدنی «دوره بارداری» هم ارتباط مستقیمی با نوسانات هیجانی و خلقی دارد و به آن شدت می‌بخشد.

روش‌های درمان نوسانات خلقی



۱- ورزش روزانه

با ۳۰ دقیقه ورزش آرام و روزانه، بدن هورمون‌های مفید و اندورفین‌ها را ترشح می‌کند که می‌توانند به کاهش استرس و بهبود خلق کمک کنند.

۲- مکمل‌های کلسیم را امتحان کنید

تحقیقات نشان داده است که مصرف این مکمل‌ها به کاهش نشانه‌های افسردگی، اضطراب و نوسانات هیجانی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. کلسیم علاوه بر ثبات هیجان‌ها از استخوان‌ها هم محافظت می‌کند. البته برای استفاده از این مکمل‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

۳- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

مصرف محرک‌هایی همچون کافئین و شکر، بدن را از حالت عادی خارج می‌کند و نوسانات خلقی را شدت می‌بخشد. کافئین خستگی را رفع می‌کند، اما در عوض موجب تشدید اضطراب می‌شود. غذا‌های سرشار از قند هم باعث بی‌ثباتی در خلق و خو می‌شود.

۴- برای مدیریت بهتر استرس تمرین کنید

ماساژ درمانی، صحبت‌درمانی و نفس عمیق روش‌های مطمئن برای مدیریت و کاهش استرس است. یکی از راه‌های تنظیم هیجان‌ها "حرف زدن‌های مثبت با خود" است، به این‌ترتیب می‌توانید هیجان‌های منفی را از خود دور کنید.

۵- خواب خوب را دست کم نگیرید

سعی کنید ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید برای این‌کار می‌توانید هر بار ۳۰ دقیقه زودتر برای خواب آماده شوید و با بهبود وضعیت خواب، تأثیر چشمگیرش را بر سلامت جسم و روان‌تان ببینید.

۶- با پزشک مشورت کنید

با این‌که بسیاری از دلایل این نوسانات خلقی، به‌راحتی قابل تشخیص و درمان هستند برخی دیگر به درمان‌های جدی‌تری مانند تجویز دارو و روان‌درمانی توسط متخصص نیاز دارد.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت ، قاعدگی
نظرات شما
پیشخوان