تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹

نیوزویک: سیاست خارجی ترامپ موجب اتحاد رقبای آمریکا شده است

نیوزویک در گزارشی به سیاست خارجی ترامپ پرداخت.
ترامپ
رویداد۲۴به نقل از نیوزویک، ایران در کنار تمدید قرارداد بیست ساله با روسیه به دنبال مذاکره برای توافق‌نامه مشارکت استراتژیک بیست و پنج ساله با چین است و این اقدام در واقع نشانه‌ای از ائتلاف‌سازی جدید بین‌المللی در مقابل فشار‌های سیاسی و اقتصادی ایالات متحده است.

توافق ایران با روسیه حدود یک هفته پس از اعلام پیش‌نویس توافقنامه جامع با چین انجام شد. اگر چه این توافق همچنان نهایی نشده، اما بر این اساس، چین در بخش انرژی و زیرساختی ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه. گذاری خواهد کرد. به نظر می‌رسد که اتحاد تهران، مسکو و پکن به شکلی شده که می‌تواند چالشی برای تلاش‌های آمریکا برای حفظ سلطه بر نظام بین‌الملل باشد.

«گای برتون» استاد علوم سیاسی در همین رابطه گفت: «این سه کشور به دلایل راهبردی با یکدیگر متحد شده‌اند. از بعد استراتژیک، آن‌ها نسبت به نظم جهانی تحت رهبری آمریکا نگرانی‌ها و دغدغه‌های مشترکی دارند».

بیشتر بخوانید: تنور انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا داغ‌تر می‌شود، نگرانی دموکرات‌ها چیست؟
شکل‌گیری توافقات تهران با چین و روسیه در دوره دشوار و سخت جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گیرد. البته این دوره دشواری هم برای واشنگتن است، زیرا آمریکا با مشکلاتی ناشی از اپیدمی کروناویروس، رکود اقتصادی، و ناآرامی‌های مدنی روبرو است و یکجانبه‌گرایی و سیاست خارجی تهاجمی آمریکا شرایطی را فراهم کرده تا ایران، روسیه و چین به اتحاد دست یابند.

«مایکل کوگلمن» معاون برنامه آسیا و کارشناس ارشد آسیای جنوبی مرکز ویلسون گفت: «سیاست‌های ایالات متحده باعث شده تا زمینه همکاری بیشتر رقبای آمریکا را فراهم سازد».
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان