تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹

خط و نشان ایران برای آمریکا؛ به وقتش پاسخ خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدام خطرناک آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران یک تهدید تروریستی بود، گفت: ما به وقت مقتضی پاسخ آنها را می‌دهیم.

حادثه هواپیمای ماهان

رویداد۲۴ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با گرامیداشت سالگرد عملیات مرصاد، اظهارکرد: گروهک منافقین اگرچه امروز پیر و فرتوت و تبدیل به دایناسورهای تررویست شدند اما در زمان جنگ تحمیلی و دهه ۶۰ هم که ساز وبرگ داشتند و مورد حمایت صدام و قدرت های خارجی بودند نتوانستند کاری از پیش ببرند.

موسوی افزود: ملت ایران خاطره بدی از این گروهک منفور دارد و حمایت های گذشته و فعلی برخی کشورها از این گروهک را هم فراموش نخواهد کرد.

موسوی در ادامه با اشاره به فعالیت های دیپلماتیک وزارت امور خارجه در هفته های اخیر گفت: آقای ظریف سفری را به مسکو داشتند و علاوه بر گفتگو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، از طریق یک تماس تلفنی امن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدارسیون روسیه درخصوص دغدغه های دو کشور و مسائل منطقه‌ای گفتگو داشتند که ثمراتش بعدا مشخص خواهد شد.

وی به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق اشاره کرد و گفت: آقای ظریف قبل از سفر به مسکو، به بغداد و اربیل سفر کردند و دیدارهای مفصلی با مقامات عراقی داشتند و مذاکرات در جهت مثبت و صمیمی و کاری نیز برگزار شد که منجر به سفر نخست وزیر عراق به تهران شد که امیدواریم حاصل این سفر به نفع هر دو ملت ایران و عراق باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آقای عراقچی نیز سفری به افغانستان داشتند و در این کشور با مقامات افغانستانی گفتگو کردند.


بیشتر بخوانید: تهران محکوم کرد، واشنگتن توضیح داد/ بر هوایپمای مسافربری ماهان چه گذشت؟


وی در پاسخ به سوالی در زمینه ادعای زلمای خلیل زاد در مورد آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران برای صلح در افغانستان و اینکه در سفر آقای عراقچی به کابل آیا این پیشنهاد به ایران اعلام شده، اظهار داشت: هیچگونه صداقتی در گفتار و کردار مقامات آمریکایی در مورد منطقه و به خصوص در حوزه افغانستان وجود ندارد. ما آمریکا را عامل ناامنی در منطقه و به ویژه افغانستان می دانیم. آنچه برای ایران مهم است، گفتگوهای بین الافغانی است که باید با محوریت حاکمیت افغانستان صورت بگیرد. ما دخالت خارجی را در امور افغانستان محکوم می کنیم ولی جمهوری اسلامی ظرفیت‌هایی دارد که از آن برای صلح و ثبات در افغانستان استفاده می‌کند.

موسوی ادامه داد: آمریکا مدعی گفتگوهای صلحی است که بعد از شکست های مختلف در منطقه و افغانستان مجبور به آن شده‌ است. آمریکا به گفتگو با برخی گروه‌ها برای نجات خود روی آورده است و این گفتگوها برای خیرخواهی نیست. آنها در پیشنهادها صادق نیستند.

وی درباره تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان گفت: آمریکایی ها انواع راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند. اقدام خطرناکی که آنها علیه هواپیمای مسافربری ما انجام دادند یک تهدید تروریستی بود که بر خلاف تمامی موازین حقوقی و بین المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزارت خارجه با کمک سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد نیروهای مسلح و قوه قضاییه تمامی اقدامات برای پشیمان کردن آمریکا را انجام می‌دهد. برخی اقدامات تا کنون انجام گرفته که شکایت نمایندگی ایران در سازمان ملل از جمله آن است و برخی اقدامات نیز در حال انجام است و بعد از رسیدن گزارش نهایی به ما، پیگیری‌های حقوقی را انجام می دهیم. ما به وقت مقتضی پاسخ آنها را می‌دهیم.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه اظهارات پمپئو در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عنوان کرد: ما می دانستیم که آمریکا از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نمی کند و همه خبر دارند که واشنگتن چه فشاری بر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت آورده است. ما به همه اعضای شورای امنیت و دوستان خود گفته ایم که این موضوع برای ایران غیرقابل‌قبول است. ما روی این موضوع حساسیت داریم.

وی تصریح کرد: تا آنجا که تماس هایی با دوستان داشته و مذاکراتی که کردیم، احتمال نمی دهیم که کشورهای مختلف تن به درخواست قلدرمابانه و نامشروع آمریکا بدهند. امیدواریم فشار آمریکا متوقف شود. ایران تلاش خود را انجام می دهد تا به حق خود برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برنامه حزب دموکرات آمریکا در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: این موضوع مسئله داخلی آمریکا است و به ما ربطی ندارد. جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه گذشته همه دولت ها با گرایش های مختلف حزبی را در آمریکا آزموده است. ملت ما حافظه تاریخی خوبی دارد و به یاد دارد که در دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری خواه چه اقدامات خصمانه‌ای علیه کشورمان انجام گرفته است. برای ایران این موضوع که چه کسی و با چه گرایشی در آمریکا بر سر کار بیاید، فرق نمی‌کند و ما به عمل آنها نگاه می‌کنیم.

موسوی ادامه داد: ما به رویکرد عمل آنها نگاه می‌کنیم و طبق مقتضیات زمان و اقدام آنها واکنش می‌دهیم. ما هیچ حساب ویژه‌ای روی اینکه چه کسی یا چه گروهی در آمریکا به قدرت برسد، برای ما مهم نیست.

وی درباره بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و نگرانی درباره احتمال ارائه اطلاعات آن به رسانه‌های غربی نیز گفت: کشور فرانسه تکنولوژی خوانش جعبه سیاه را داشت و جعبه سیاه به این کشور منتقل شد. این بازخوانی با اصولی انجام می‌شود. فکر نمی‌کنم اطلاعات خوانش شده را از طرق غیر رسمی منتشر کنند. آنها موظف هستند اطلاعات را خوانش و به کشورهای ذینفع بدهند. آنها حق ندارند اطلاعات به دست آمده را به رسانه‌ها داده و یا از طریق غیر رسمی منتشر کنند. در کارگروه خوانش اطلاعات جعبه سیاه خود ایران به عنوان ذینفع حضور دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان