تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

رشد بورس چه تاثیری بر بازار مسکن داشته است؟

از زمان شروع نوسانات بازارهای مالی در آذرماه ۱۳۹۶ بازار بورس رشد ۵.۶ برابری نسبت به مسکن و رشد ۴.۶ برابری نسبت به بازار ارز داشته است.
 بازار مسکن
رویداد۲۴ قیمت مسکن شهر تهران در ادامه روند رو به رشد هفت ماه اخیر خود به میانگین ۲۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که انتظار می‌رفت بازار با کاهش معاملات مواجه شود، اما خرید و فروش نسبت به ماه قبل ۳۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد افزایش یافت. با اینکه مهم‌ترین عامل رشد بازار مسکن، تاثیرپذیری از نوسانات بازار‌های ارز و طلا عنوان می‌شود به نظر می‌رسد این بخش توسط بورس در حال شارژ مالی است.

از آذرماه ۱۳۹۶ که به نوعی آغاز نوسانات بازار‌های مالی در ایران بود تا تیرماه ۱۳۹۹ قیمت مسکن در تهران ۳۳۷ درصد افزایش یافته است که متقاضیان مصرفی را از این بازار دور کرد.

با این حال در همین بازه زمانی یعنی آذر ۱۳۹۶ تا تیر ماه ۱۳۹۹ قیمت دلار از حدود ۴۰۰۰ تومان به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده که افزایش ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بازار سکه از ابتدای آبان ۱۳۹۶ که قیمت سکه امامی یک میلیون و سیصد هزار تومان بوده تا روز هفتم تیرماه ۱۳۹۹ که به ۱۱ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان رسیده رشد ۷۴۹ درصد را به ثبت رسانده است.

اما بازار بورس در همین بازه زمانی افزایش عجیب و غریبی را نشان داده و از شاخص حدود ۱۰۰ هزار واحد به حدود ۲ میلیون واحد رسیده که از رشد ۱۹۰۰ درصد حکایت دارد. بازار بورس از آبان ۱۳۹۶ تا تیر ماه ۱۳۹۹ رشد ۲.۵ برابری نسبت به بازار سکه، رشد ۴.۶ برابری نسبت به بازار ارز و رشد ۵.۶ برابری نسبت به بازار مسکن داشته است.

بیشتر بخوانید: وام ودیعه مسکن؛ شش نگرانی بزرگ پیش‌روی اجاره‌نشین‌ها
با وجود آن که روی کاغذ، بازار مسکن از رشد کمتری نسبت به بازار‌های رقیب برخوردار بوده، عدم توانایی متقاضیان مصرفی این بخش را به اشباع قیمتی رسانده است. با این حال کارشناسان معتقدند بخشی از سرمایه سهامداران بورس به سمت بازار مسکن آمده است؛ سهامدارانی که حالا به طور متوسط ارزش دارایی شان طی ۳۲ ماه گذشته ۱۹ برابر شده و بخشی از درآمد خود را به خرید ملک اختصاص داده‌اند.

شاید دلیل ورود تدریجی نقدینگی از بازار بورس به بازار مسکن باعث شده که از آذر سال گذشته روند صعودی معاملات و قیمت خانه کلید بخورد. با اینکه متوسط رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران در ۱۲ ماه گذشته ۳.۸ درصد بوده، نرخ افزایش ماهیانه در آذر ۱۳۹۸ معادل ۶.۸ درصد، دی ۳درصد، بهمن ۳.۸ درصد، اسفند ۸.۷ درصد، اردیبهشت امسال ۹.۴ درصد، خرداد ۱۲.۱ درصد و تیر سال جاری ۱۰ درصد بوده است. این روند رشد در همین ماه‌های اندک گذشته باعث شد تا شاخص نقطه به نقطه تورم سالیانه مسکن نیز که اواخر سال گذشته به حدود ۳۵ درصد رسیده بود به ۵۴ درصد در تیر ماه امسال برسد.

محمد گلاب کش، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه "سودآوری بازار بورس منجر به انتظارات تورمی در بازار مسکن می‌شود"، افزود: مالکان و سرمایه گذاران در بازار مسکن انتظار دارند تا متناسب با بازار بورس، سودآوری داشته باشند و طبیعتا همین انتظار منجر به افزایش قیمت و به تبع تورم در بازار مسکن می‌شود.

وی، تاکید کرد: بر اساس قاعده مشخصی تحولات سایر بازار‌ها ازجمله بازار طلا، ارز و بورس، انتظار تورمی در بازار مسکن را شکل می‌دهد. برهمین اساس تحولات ماه‌های اخیر در بازار بورس، باعث بالا رفتن تورم در بازار مسکن در مدت مشابه شده است.

این کارشناس بازار مسکن، با بیان اینکه "جهش قیمت‌ها در بازار بورس با واقعیات اقتصادی تناسب ندارد"، تصریح کرد: رونق بازار بورس اگرچه در کوتاه مدت، بخش قابل توجهی از تقاضای سرمایه‌ای را به خود جذب کرد، اما برآورد‌ها نشان از خروج بخشی از این تقاضای سرمایه‌ای از بازار بورس و ورود به بازار مسکن در تیرماه سال جاری، حکایت دارند.

به گفته وی، ریسک پایین سرمایه گذاری در بازار مسکن در مقایسه با بازار بورس، باعث شده است تا در تیرماه سال جاری، خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌ای از بازار بورس به عنوان یک بازار با ریسک بالا و ورود به بازار مسکن را شاهد باشیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسکن ، بورس
نظرات شما
پیشخوان