تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نشریه «آتلانتیک»:

۶ دلیل برای اینکه ممکن است ترامپ بازهم رئیس جمهور شود

نظرسنجی‌ها ممکن است اشتباه از آب در آیند. اقتصاد ممکن است به اندازه کافی بهبود یابد. ترامپ امکان دارد تعجب همگان را در اکتبر برانگیزد.
انتخابات آمریکا 2020
رویداد۲۴ نشریه «آتلانتیک» نوشت: بیایید بی درنگ این طور در نظر بگیریم که رئیس جمهور دونالد ترامپ در حال باختن انتخابات است. جزئیات را در نظر بگیرید، اینکه چطور رأی دهندگان حومه شهر به سمت جو بایدن متمایل می‌شوند و افراد سالخورده در مورد حمایت شان از نامزد‌ها تجدیدنظر می‌کنند. اصول را در نظر بگیرید.

در ادامه این مطلب آمده است: رئیس جمهوران قرار است آمریکایی‌ها را در شغل هایشان حفظ کنند. اکنون نرخ بیکاری ۱۱ درصد است، ۳ درصد بیشتر از زمانی که جیمی کارتر در سال ۱۹۸۰ فرصت انتخاب مجدد را از دست داد و هنگامی که جورج دبلیو بوش در سال ۱۹۹۲ در انتخابات شکست خورد.

رئیس جمهوران قرار است آمریکایی‌ها را ایمن نگه دارند. در حالیکه حدود ۱۴۰ نفر در اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند که بیش از دو برابر تعداد کسانی است که در جنگ ویتنام جان باختند. گفتنی است، بر اثر این اتفاق، لیندون جانسون در سال ۱۹۶۸ شانس انتخاب مجددش را از دست داد.

رئیس جمهوران قرار است رأی دهندگان خارج از پایگاه وفاداری خود را جذب کند. به گفته موسسه گالوپ، میزان محبوبیت ترامپ، ۳۸ درصد است. مهم اینکه، هیچ رئیس جمهوری از زمان هری ترومن در سال ۱۹۴۸ با کمتر از ۴۰ درصد محبوبیت، مجدداً انتخاب نشده است.

پس چه شده است؟ شاید ترامپ در مواجهه با ترکیبی از مصیبت‌هایی همچون یک بیماری همه گیر و بحران اقتصادی سقوط نکرده است. درست است که پایگاه هواداری از او واقعاً رشد نمی‌کند، اما وفاداری از وی از بین نرفته است و همین باعث شده که ترامپ بتواند به رقابت ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که رفتار‌های بی معنای ترامپ، توئیت‌های خشمگینانه، توطئه‌ها و انتخاب‌های غیرعقلانی او در داخل کشور هضم شده است و دیگر کسی از انتخاب مجدد او در حوزه‌های انتخابی تعجب نمی‌کند. بنابراین، او می‌توانست برنده شود و الان هم می‌تواند مجدداً انتخاب شود. شش دلیل برای این ادعا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- این امکان وجود دارد که اقتصاد به اندازه کافی رشد کند

اگرچه بازگشایی مشاغل یک تصمیم شدیداً بی پروا و به دور از ملاحظه‌ای بود، اما نشان داد که محدودیت‌های ماندن در خانه باعث شده است که اقتصاد به یک مشکل ناخوشایند تبدیل شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که در مجموع ۷.۵ میلیون شغل در ماه می‌و ژوئن اضافه شد. اگرچه ممکن است که این آمار‌ها در ماه‌های آینده با غلظت فعلی ادامه نیابند، اما ترامپ می‌تواند این دستاورد‌های زودگذر را به عنوان یک بازیابی تمام عیار اقتصاد کشور مطرح کند.

گِره گوری داکو، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره اقتصاد آکسفورد با اشاره به کاهش نرخ بیکاری به من گفت: به نظر می‌رسد یک بازگشت سریع اتفاق افتاده است. لیکن ما باید این را به خاطر بسپاریم که هنوز درگیر مشکلات هستیم. ما فقط حدود یک سوم شغل‌های از دست رفته را جبران کرده ایم و بخش دوم مرحله بهبودی بسیار کندتر است.

البته برای ترامپ، عرصه‌ی گسترده تر، اهمیتی نخواهد داشت. او به پیشرفت اشاره می‌کند و بقیه‌ی چیز‌ها را نادیده می‌گیرد. به این ترتیب، ممکن است برخی از افراد متقاعد شوند که به او رأی دهند. نظرسنجی جدید «ای بی سی نیوز» و «واشنگتن پست» نشان می‌دهد که رای دهندگان به دلایلی غیر از اقتصاد به ترامپ تمایل ندارند، اما ۵۰ درصد هنوز هم شیوه‌ی او را برای اداره اقتصاد دوست دارند.

یک مقام ارشد سابق کاخ سفید به من گفت: رئیس جمهور نیاز به اتفاقاتی دارد که در پاییز امید را در مردم ایجاد کنند و این اتفاقات امیدبخش برای اقتصاد کافی خواهند بود.

۲- این احتمال وجود دارد که مجدداً نظرسنجی‌ها اشتباه از آب درآیند

چهار سال پیش، رقابت بین ترامپ و هیلاری کلینتون به ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا کشیده شد. ترامپ به سختی در هر سه ایالت پیروز شد. حالا بر اساس میانگین نتایج نظرسنجی‌های ریل کلییر پالیتیکس، بایدن در هر سه ایالت بین ۶ تا ۸ امتیاز از رقیب جلو است.

اگر این آمار و ارقام برایتان آشناست، شاید به این دلیل است که بررسی‌های ایالتی نشان می‌داد کلینتون در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا صدرنشین است. تنها در پنسیلوانیا، هفت نظرسنجی ایالتی مختلف در دو هفته اول اکتبر ۲۰۱۶ انجام شد و نشان داد کلینتون ترامپ را با حداقل اختلاف ۴ تا ۹ درصدی شکست می‌دهد.

تحلیل‌هایی که پس از اعلام نتیجه‌ی انتخاب ارائه شد، نقص‌های جدی نظرسنجی‌های ایالتی را نشان داد. یکی از نقص‌ها این بود که این موضوع مدنظر قرار نگرفته بود که بیشتر رأی دهندگان دارای تحصیلات دانشگاهی در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، کسانیکه به سمت کلینتون متمایل بودند. از طرف دیگر، نظرسنجی‌ها به این موضوع توجه نکرده بودند که رأی دهندگانی که در لحظات پایانی به تفکراتش سر و سامان دادند، به ترامپ رأی دادند.

فرانکلین، مدیر موسسه نظرسنجی دانشکده حقوق مارکز به من گفت که نظرسنجی‌های موسسه‌ی تحت هدایت وی اکنون نشان می‌دهد که بایدن با ۸ امتیاز در ویسکانسین برنده خواهد بود. اما سوال اینجاست که با توجه به فاجعه سال ۲۰۱۶، چنین نظرسنجی‌هایی چقدر اعتبار دارند؟ در پایان رقابت انتخاباتی سال ۲۰۱۶، کلینتون به طور میانگین بیش از ۶ امتیاز را در ویسکانسین به ترامپ واگذار کرد و سپس تقریباً با یک امتیاز، برتری را در این ایالت از دست داد. فرانکلین گفت: بنابراین، نظرسنجی‌ها یک خطای بزرگ بودند.

روشن نیست که نظرسنجی‌های ایالتی در حال حاضر بهتر از سال ۲۰۱۶ انجام شده باشد. فرانکلین در بررسی‌ای که به نظرسنجی‌های دوران انتخابات می‌پرداخت و توسط انجمن آمریکایی تحقیقات افکار عمومی انجام می‌شد، شرکت کرده بود، گفت: مطمئناً ما امروز شاهد نظرسنجی‌های ایالتی‌ای هستیم که به وضوح نشان دهنده توزیع آموزشی در آن ایالت‌ها نیستند. این موضوع کمی باعث سرگشتگی است.

کلیان کانوی، یکی از دست اندرکاران نظرسنجی‌های پیشین و مشاور فعلی رئیس جمهور که به عنوان مدیر تبلیغات انتخاباتی وی در انتخابات سال ۲۰۱۶ خدمت کرده است، اظهار داشت که هیچ مشکلی برطرف نشده است. وی گفت: مشکلات قبلی هنوز هم گریبان گیر نظرسنجی‌ها است. زیرا بسیاری از افرادی که قبلاً نظرسنجی‌ها را سامان می‌دادند، الان هم دست اندر کار این موضوع هستند. بنابراین، هیچ تغییری مشاهده نمی‌کنیم.

۳- ترامپ می‌تواند در تمام طول روز مبارزات انتخاباتی را انجام دهد

وقتی فردی رئیس جمهور است و در انتخابات ریاست جمهوری برای بار دوم شرکت می‌کند، می‌تواند از امکانات موجود به طرز بی رحمانه‌ای برای اهداف انتخاباتی اش استفاده کند. او می‌تواند در راستای اجرایی کردن سیاست‌هایی گام بردارد که در حوزه‌های انتخابیه‌ی مختلف اهمیت زیادی دارند. همچنین روسای جمهور می‌توانند از بازدید‌های رسمی از ایالت‌ها در راستای اهداف انتخاباتی شان بهره ببرند.

درست است که ترامپ به عنوان یک نامزد انتخاباتی الان دیگر نمی‌تواند مانند قبل هر کاری را که می‌خواهد برای کسب رأی انجام دهد، اما در شرایطی که بحران همه گیری کرونا ویروس را داریم، می‌تواند از امکاناتی برای جلب حمایت مردم استفاده کند که رقیبش قادر به استفاده از آن‌ها نیست.

باربارا پری، مدیر مطالعات ریاست جمهوری دانشگاه ویرجینیا به من گفت: بیشتر روسای جمهور می‌خواهند مجدداً انتخاب شوند، بنابراین آن‌ها از تمام مزایای ریاست جمهوری به صورت کامل استفاده می‌کنند تا حمایت بیش از پیش مردم را جلب کنند.

بیشتر بخوانید: آمریکای بایدن با آمریکای ترامپ چه تفاوتی خواهد داشت؟
آرون دیوید میلر، نویسنده کتابی با عنوان پایان عظمت به من گفت: اینکه رئیس جمهور در همه جا هست و در همه‌ی مسائل کشور دخالت دارد، برای تقویت این احتمال که در دفتر بیضی شکل باقی بماند، کافی است. ترامپ به خاطر تمام حماقت و دیوانگی هایش در این مقام است. حضور وی به عنوان رئیس جمهور فعلی آمریکا برایش یک مزیت در انتخابات محسوب می‌شود.

وقتی نشانه‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ در حال از دست دادن هواداریش در میان سالمندان بود، مشاهده شد، وی طرحی را اعلام کرد، مبنی بر اینکه از آنان در زمینه‌ی پرداخت پول انسولین شان حمایت به عمل آید. وی با مسخره کردن رقیبش گفت: جوی خواب آلو نمی‌تواند این کار را برایتان بکند، اما من می‌توانم. سپس کاخ سفید ویدئویی را منتشر کرد که در آن یک مرد ۶۸ ساله‌ی مبتلا به دیابت به خاطر کاهش هزینه هایش از ترامپ تشکر می‌کرد. به این ترتیب، استراتژی باغ گل رز به اجرا گذاشته شد.

هفته گذشته، ترامپ دوباره از موقعیتش استفاده کرد و در حالیکه ظاهراً در مورد هنگ کنگ صحبت می‌کرد، بیشتر از یک ساعت را به مسخره کردن جو بایدن اختصاص داد. استراتژی باغ گل رز به این معنی است که رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید، از موقعیتش برای حاکمیت مجدد استفاده می‌کند. ترامپ به معنای واقعی از این شرایط بهره می‌برد. او فضای تاریخی فعلی را به یک کارزار تبلیغاتی تبدیل کرده است.

این هفته، ترامپ مجدداً جلسات روزانه کارگروه ویروس کرونا را که چند ماه پیش کنار گذاشته بود، دایر کرد. از سوی دیگر، در شرایطی که وی نتواند به راحتی اظهاراتش را بیان کند، یک برنامه تلویزیونی برایش تدارک دیده می‌شود تا با مخاطبان صحبت کند.

یکی از مقامات سابق کاخ سفید به من گفت که برخی از دستیاران ترامپ بر خلاف آنچه در جلسات توجیهی در بهار مطرح شده بود، عمل کردند. این شخص به من گفت: ما متحیر شده بودیم که ترامپ باز هم کار خودش را انجام داد و ما نبرد کووید-۱۹ را از دست دادیم. گروهی از ما در وست وینگ بودند که می‌گفتند: ترامپ باید فرمانده کل قوا باشد، نیازی نیست که او سرپرستی کارگروه کروناویروس را برعهده بگیرد. اما این توجیهات در ترامپ اثری ندارد.

۴- بایدن مشکلات خاص خودش را دارد

علمکرد بایدن در مورد بیماری کرونا، باعث شده است وی در اذهان عمومی به عنوان فردی مطرح شود که به اندازه کافی برای آمریکایی‌هایی که شغل و عزیزان خود را از دست داده اند، اندوهگین نیست. با این حال، او هنوز نمادی از سنتریسم به شمار می‌رود و این امر موجب از دست دادن آرای برخی از جوانان و اعضای حزب می‌شود.

کرنل وست، استاد دانشگاه هاروارد و یکی از حامیان برنی سندرز به من گفت: ما باید با خودمان صادق باشیم و تصدیق کنیم که بایدن دارای مواضع میانه، فریبکارانه و نئولیبرالی است و ما بر یک مبنای دمکراتیک در جنگ با آن هستیم.

اگر رأی دهندگان هوادار ساندرز در روز انتخابات در خانه بمانند و رأی ندهند، این موضوع می‌تواند به احتمال زیاد به بایدن آسیب برساند، خصوصاً در ایالاتی که پیروزی بایدن در آن‌ها قطعی نیست.

نینا ترنر، یکی از دست اندرکاران کمپین ساندرز به من گفت که او هیچ علاقه‌ای به انتخاب بایدن ندارد. وی ادامه داد: مثل این است که به کسی بگویید، جلوی شما یک کاسه پر از چیز‌های بد و شر وجود دارد. به جای کل آن، نصفش را بخور، به هر حال این یک نوع فریبکاری است.

همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است ترامپ به اختلافاتی دامن بزند که منافعش را پیش می‌برد. به طور مثال، همانطور که من قبلاً گفتم، ترامپ ماه‌ها در دوره ابتدایی انتخابات سعی داشت رأی دهندگان را متقاعد کند که سندرز قربانی توطئه دموکرات هاست تا به عنوان نامزد حزب انتخاب نشود.

۵- کسانی که انتظار می‌رود به بایدن رأی دهند، ممکن است در انتخابات شرکت نکنند

اگر در انتخابات ایالتی که طی ماه‌های اخیر برگزار شد، شاهد حضور اندک مردم در انتخابات بودیم، ماه نوامبر می‌تواند یک فاجعه باشد. گفتنی است، علی رغم شیوع کرونا ویروس، تعداد مراکز رأی دهی در این دوره از انتخابات کم بود و رأی دهندگان باید ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا رأی بدهند. به طور مثال، بیش از ۸۰ مرکز رأی دهی در منطقه مترو آتلانتا تعطیل یا تلفیق شدند، در میلواکی نیز مراکز از ۱۸۰ به ۵ مورد کاهش یافتند.

این شرایط در واقع به منزله‌ی جلوگیری از رأی دادن مردم است. به همین ترتیب، ممکن است که امکان رأی دادن هواداران بایدن در ایالت‌هایی که به طرفداری از دموکرات‌ها می‌پردازند، کاهش یابد و در نتیجه افراد اندکی رأی بدهند.

میلیون‌ها رأی دهنده بالقوه بایدن با یک انتخاب سخت روبرو هستند: یا باید در خانه بمانند، یا به پای صندوق‌های رأی بروند و خطر ابتلا به یک بیماری بالقوه کشنده را به جان بخرند.

یک امر بدیهی این است که از روش رای گیری الکترونیک استفاده شود. اما ترامپ از موقعیت خود استفاده و این ادعای جعلی را مطرح کرده است که ایده‌ی رای گیری الکترونیکی در واقع با هدف شکست جمهوریخواهان مطرح شده است. این موضوع پیام روشنی را برای حزب جمهوری خواه و دست اندر کاران انتخابات دارد که وی از دسترسی بیشتر مردم به صندوق‌های رأی حمایت نمی‌کند. همانطور که اخیراً همکار من آدام هریس نوشت، روند ارسال پست الکترونیکی در بعضی از ایالت‌ها برای رای دهندگان دشوار است.

۶- اگر در ماه اکتبر شاهد یک سورپرایز باشیم چه می‌شود؟

ترامپ به عنوان یک فرد اهل شو و نمایش‌های تبلیغاتی می‌تواند با اعلام پیشرفت چشمگیر در جنگ کووید-۱۹ روند رقابت را تغییر دهد. اخبار مربوط به دستیابی به موفقیت در زمینه‌ی مقابله با کرونا ویروس توجه کافی را به خود جلب می‌کند. از سوی دیگر، مشخص شدن اینکه آیا او راست می‌گوید یا نه، ممکن است تا مدت‌ها بعد از زمان شمارش آرا به عقب بیفتد. آن زمان، ترامپ آرای افراد زیادی را کسب کرده است و مهم نیست که حقیقت برملا شود. در همین ارتباط، چارلی بلک، استراتژیست بلند مدت جمهوریخواه با خنده به من گفت: ترامپ احتمالاً در ماه اکتبر اعلام خواهد کرد که واکسن کرونا کشف شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان