تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

«امین نظام» در جاده ابریشم/ لاریجانی توافق ۲۵ ساله ایران و چین را امضا می‌کند؟

ردای دیپلماسی به تن کرده است تا شانه به شانه شیخ دیپلمات، ماشین اقتصاد ایران را به مسیر اصلی بازگرداند. علی لاریجانی، مغضوب تندرو‌های افراطی و محبوب میانه‌روها، نه تنها در روز‌های پساپارلمانی کنج عزلت سیاست را انتخاب نکرد، بلکه در چهارمین دهه از دوران سیاست‌‌ورزی‌اش پرونده توافق ۲۵ ساله ایران و چین را به روی خود گشوده است.
قرارداد25 ساله ایران و چین
رویداد۲۴ خدیجه غبیشاوی: علی لاریجانی در حالی روز‌های استراحت پس از ۱۲ سال تکیه بر صندلی «مرد شماره یک بهارستان» را سپری می‌کند که پرونده توافق ۲۵ ساله ایران و چین را رو به روی خود گشوده است. دیپلمات قدیمی این روز‌ها با حکم حکومتی ماموریتی ویژه برای توسعه اقتصادی ایران را برعهده گرفته است تا گمانه زنی‌ها درباره کنج عزلت نشینی علی آقای سیاست ایران را رد و بر تحلیل ناظران درباره سودای پاستورنشینی خود در سال ۱۴۰۰ صحه گذارد.


روایت یاران موافق، سوپرایز لاریجانی


سروصدای مجلس جدید درباره جزئیات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که بالا گرفت، نمایندگان سابق بهارستان یکی پس از دیگری به نقل خاطرات سال ۹۷ و سفر علی لاریجانی به چین پرداختند. زمانی که رئیس وقت قوه مقننه در راس هیاتی عالی رتبه شامل شخصیت‌های ارشد اقتصادی کشور راهی پکن شد، سفری که امروز چیزی بیشتر از یک سال پس از گذشت آن در آستانه ثمردهی است.

این قرارداد ربع قرنی، اما لقب توافق پنهانی را نیز یدک می‌کشد. لقبی که به مذاق دست اندرکاران آن البته خیلی خوش نمی‌آید و یکی پس از دیگری در روز‌های گذشته به دفاع از آن مشغول بودند. نقوی حسینی نماینده سابق مجلس با بیان اینکه تدوین این سند امر پنهانی نبوده است، گفت: «در جریان سفر آقای لاریجانی رئیس پیشین مجلس و هیات همراهش به چین نیز در مورد این سند با مقامات چینی گفتگو و رایزنی انجام شد.»

جمالی نوبندگانی، دیگر نماینده سابق مجلس نیز به بیان جزئیاتی درباره این سفر و شرایط پیرامون آن پرداخته و در این باره گفت: «بنای ارتباط با چین در دیدار سال ۹۴ میان مقام رهبری و رئیس جمهور چین گذاشته شد. با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود، حاکمیت این ماموریت را به لاریجانی به عنوان رئیس مجلس وقت داد تا سفری به این کشور داشته باشد.» وی در پاسخ به این سوال که لاریجانی در سفری که داشت از طرف رهبری پیامی را به چین بردند، گفت: «بهتر است که اینطور بگوئیم، رهبری کاملا در جریان سفر ایشان بودند و لاریجانی از طرف حاکمیت آن هیات را نمایندگی کرد.»


فلش بک به اسفند سال ۱۳۹۷


پارلمانتاریست سابق، در واپسین روز‌های زمستان سال ۹۷ در راس هیاتی عالی رتبه شامل مقامات ارشد اقتصادی و سیاست خارجی کشور عازم پکن شد. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی و «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی از جمله کسانی بودند که در این سفر علی لاریجانی را همراهی می‌کردند.

«ایران و چین دو کشوری هستند که از تمدن تاریخی برخوردار بوده و همیشه ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داشته اند که جاده ابریشم تجلی این ارتباطات تمدنی بین دو کشور است.» علی لاریجانی، هدف یکی از مهمترین سفر‌های خارجی خود در دوران ریاستش بر مجلس را اینگونه عنوان کرده و می‌گوید: «منافع مشترک چین و ایران باعث تقویت همکاری‌های دوجانبه شده است. در این سفر علاوه بر مذاکرات پارلمانی، مذاکرات مختلفی نیز در زمینه‌های دیگر برای بالا بردن سطح روابط سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»
 


ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز که در این سفر لاریجانی را همراهی می‌کرد، درباره این سفر در حساب کاربری خود در توییتر اینگونه نوشت: «آقای لاریجانی، رئیس شورای مجلس اسلامی را تا پکن همراهی کردم. صحبت‌هایی مهم با رئیس‌جمهور شی و رهبری چین بر سر شراکت استراتژیک گسترده میان دو کشور انجام شد. موضوع اصلی این صحبت‌ها، نقش ایران در ایجاد راه ابریشم جدید و همچنین تداوم همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود.»


رونمایی از بازوی جدید دیپلماسی ایران


برای اولین بار این سایت خبری رویداد۲۴ بود که در تاریخ ۱۸ تیر ۹۹ از چهره پشت پرده قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سخن به میان آورد. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار رویداد۲۴ قرار گرفته شده بود، علی لاریجانی چهره برنامه ریز قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین است و فرایند این توافق نیز زیر نظر او پیش می‌رود. اطلاعاتی که نشان می‌داد جمهوری اسلامی ایران در حال رونمایی از بازوی جدید دیپلماسی خود این بار در چرخشی آشکار از غرب به شرق است.

هفته گذشته نیز منصور حقیقت پور، یک نماینده دیگر سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، جزئیات بیشتری در این باره مطرح کرد. او ضمن تمجید از علی لاریجانی درباره وی می‌گوید: «علی لاریجانی یک سرمایه بزرگ برای نظام است. او دارای پختگی لازم در استراتژی و اجراست و به‌هیچ‌وجه تک‌بعدی نیست.» حقیقت پور در ادامه درباره لاریجانی می‌گوید: «آقای لاریجانی هم کار اجرائی کرده است و هم کار امنیتی و هم فرهنگی و درعین‌حال یک شخصیت کاملا علمی است. در ابعاد جهانی هم شناخته‌شده است. مورد وثوق نیرو‌های سیاسی و مذهبی است. خاطرم هست وقتی به نجف رفته بود، مراجع نجف به او احترام ویژه‌ای می‌گذاشتند و مراجع عزیزمان در قم هم با او همین‌طور رفتار می‌کنند و همیشه احترام او را داشته‌اند. اکنون هم که مقام معظم رهبری او را به سِمت مشاور خود و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرده‌اند».

حقیقت‌پور درباره نقش لاریجانی در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: «آقای لاریجانی علاوه بر موارد فوق نقش ویژه‌ای در قرارداد راهبردی ایران و چین دارد و او برای پیگیری این قرارداد مهم، مدنظر رهبر انقلاب بود تا بتواند مناسبات ایران و چین را در این قرارداد مدیریت کند تا سندی اجرائی و عملیاتی به ثمر بنشیند. او فردی مطمئن نزد رهبر انقلاب است».
 


علی لاریجانی میوه ۴۰ سال سیاست ورزی‌اش را می‌چیند؟


علی لاریجانی روزگار پساپارلمانی‌اش را در شرایط جدیدی می‌گذراند. او اکنون تجربه ۴ دهه تعامل و تقابل با جریانات سیاسی کشور در صدا و سیما، دولت اصلاحات، شورای امنیت ملی، دولت‌های احمدی نژاد و مجالس هشتم، نهم و دهم را در کارنامه اش ثبت کرده است، جایی که صبوری و میانه روی در یک سو و قاطعیت و جدیت در سوی دیگر، او را به یک چهره قابل اعتماد، امین و آرام تبدیل کرده است. شرایطی که فیلسوف دیپلمات را نه تنها از جرگه سیاست کنار نزده، بلکه وی را با قدرتی بیشتر به سپهر سیاسی کشور باز گردانده است.

لاریجانی اکنون پخته‌تر و ورزیده‌تر از گذشته برند خود را ثبت کرده است. عنوان مشاور مقام معظم رهبری را یدک می‌کشد و روزگار سیاست ورزی اش را این بار در سیاست خارجی دنبال می‌کند. جایی که می‌تواند به دور از هیاهو، مقدمات پاستورنشینی‌اش در سال ۱۴۰۰ را نیز فراهم کند البته اگر بتواند با موفقیت قرارداد 25 ساله ایران و چین را به مرحله امضا و اجرا برساند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
0
2
کنج ازلت نشینی ????
برای شما غلط املایی در شان نیست
نظرات شما
پیشخوان