تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

مواد غذایی که در حال منقرض شدن هستند!

در شرایط عادی، آسان است که وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مورد علاقه خود را به صورت کامل مصرف کنیم، اما بسیاری از غذا‌های معمولی امروزی، ممکن است سال‌های آینده در دسترس نباشند.

تغذیه سالم

رویداد۲۴ در شرایط عادی، آسان است که وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مورد علاقه خود را به صورت کامل مصرف کنیم، اما بسیاری از غذا‌های معمولی امروزی، ممکن است سال‌های آینده در دسترس نباشند. تغییرات آب و هوایی، بیماری‌ها و سایر عوامل، تهدیدی برای تولید جهانی محسوب می‌شود و حتی می‌تواند غذای مورد علاقه شما را از بین ببرند.

بادام
به نظر می‌رسد تقاضا برای بادام و شیر بادام رو به افزایش است، اما در مورد پایداری تولید آن سؤالاتی وجود دارد. ایالات متحده از لحاظ اقتصادی یکی از قطب‌های صنعت بادام است، ولی تولید بادام و شیر آن به سادگی میسر نیست. حتی پیش بینی می‌شود به زودی بادام به پایین‌ترین حد تولید خود رسیده و حتی بادام‌ها ناپدید شوند.

قهوه
بسیاری از ما بدون مصرف نوشیدنی در صبح قادر به فعالیت نیستیم و اقتصاد‌های مختلف دنیا به تولید قهوه اعتماد دارند. اما به دلیل تغییرات آب و هوایی، نوشیدنی گرم مورد علاقه ما با آینده‌ای نامشخص روبرو شده است. براساس گزارشی از موسسه اقلیمی استرالیا، اگر اقدامی برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای صورت نگیرد، تغییرات آب و هوایی می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ منطقه جهانی مناسب برای تولید قهوه را تا ۵۰ ٪ کاهش دهد. در این گزارش همچنین آمده است که قهوه وحشی می‌تواند تا سال ۲۰۸۰ منقرض شود.

نخود
نخود می‌تواند به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی باشد. هند بزرگترین تولید کننده نخود در جهان است و برداشت در این کشور به دلیل افزایش درجه حرارت منجر به خشکسالی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. در واقع گزارش شده است که تولید نخود در سراسر جهان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

هلو
هلو و سایر میوه‌های مشابه نیز دچار ناپدید شدن تحت تاثیر تغییرات آب و هوا شده اند. مشکل اصلی نوسان دمای غیرقابل پیش بینی است که به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش محصولات زراعی شود. حمله‌های شدید سرما باعث آسیب به بازده محصولات کشاورزی در ایالت‌های شمال شرقی ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ شده است.

پرتقال
یک پرتقال باعث می‌شود یک میان وعده با طراوت ایجاد شود، اما این مرکبات خوش عطر در سراسر جهان در معرض خطر هستند. بیماری به اصطلاح گیاه سبز مرکبات یا huanglongbing باعث کمبود پرتقال در مناطقی از جهان شده است. کاهش تولید پرتقال در بوتان، برزیل، چین و جا‌های دیگر نیز مشاهده شده است.


بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که حتما باید خام بخوریم



شکلات
ممکن است تصور دنیایی بدون شکلات دشوار باشد، اما طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری صورت گرفته است، احتمالاً این خوراکی محبوب به شدت تحت تأثیر آب و هوای متغیر ما قرار می‌گیرد. مزارع در غنا و ساحل عاج دو تولید کننده عمده کاکائو در جهان، اخیرا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و می‌توان از این بررسی نتیجه گرفت که اگر تا سال ۲۰۵۰ درجه حرارت ۳.۹ درجه فارنهایت (۲.۳ درجه سانتیگراد) افزایش یابد، زمین برای تولید کاکائو مناسب نیست.

برنج
برنج یکی دیگر از محصولات ضروری است که می‌تواند تحت تاثیر اثرات تغییرات آب و هوایی باشد. گزارش‌های سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد از تأثیر افزایش سطح دریا در تولید برنج در دلتا‌های مهم رودخانه هشدار می‌دهد، در حالی که شرایط خشکی هوا نیز بر عملکرد تأثیر گذاشته است. اگر تولید برنج به طور جدی لطمه بخورد شاهد کاهش چشمگیر تولید برنج و حتی انقراض شکل ستنی تولید برنج خواهیم بود.

موز
موز میوه مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان و یک غذای اصلی برای بسیاری از مردم جهان است. اما به نظر می‌رسد موز در خطر انقراض قرار دارد. علت این موضوع به یک بیماری ناشی از قارچ Fusarium مرتبط است. این قارچ منجر به “بیماری پاناما” می‌شود، که در واقع باعث سیاه شدن موز و ریزش موز از داخل به خارج می‌شود. شیوع این بیماری در آمریکای لاتین باعث شد کلمبیا، کشوری که اقتصاد آن به شدت به تولید موز متکی است، در سال ۲۰۱۹ یک شرایط اضطراری ملی اعلام کند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان