تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

پشت پرده نامه اسرائیل به حزب الله چه بود؟

در پی شهادت یکی از اعضای حزب الله لبنان، اسراییل نامه‌ای نوشت و در آن اعلام کرد که قصد درگیری با حزب الله را ندارد.
نامه اسرائیل به حزب الله
رویداد۲۴ در سرزمین‌های اشغالی، اسراییلی‌ها یک نگرانی عمده دارند. آن‌ها از این که حزب الله به خون خواهی کشته شدن فرمانده‌اش، قصد انتقام گیری داشته باشد نگرانند. چهارشنبه هفته پیش، خبری منتشر شد که بر اساس آن مقامات رژیم صهیونیستی نامه‌ای را به دست مقامات حزب الله رسانده اند و در آن گفته اند قصد درگیری با حزب الله را ندارند. این خبر دو روز بعد از آن منتشر شد که رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند یک گروه از نیرو‌های حزب الله از طریق جنوب لبنان وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. آن‌ها بلافاصله این ادعا را در سطح گسترده منتشر کردند، اما ساعتی بعد، حزب الله آن را تکذیب کرد.

بعد از آنکه یکی از اعضای حزب الله لبنان در سوریه به شهادت رسید، اوضاع بهم ریخت. اسرائیلی‌ها خود را آماده انتقام حزب الله کردند و بعد تصمیم گرفتند تا با واسطه کردن سازمان ملل متحد، اعلام کنند اتفاقی که رخ داده عمدی نبوده و آن‌ها مشتاق یک درگیری با این گروه نیستند. در خبرآنلاین با هادی برهانی کارشناس مسائل اسراییل در مورد محتوای این نامه و دلیل ارسال آن از سوی رژیم صهیونیستی به گفتگو نشستیم:

اسرائیلی‌ها نامه‌ای به حزب الله نوشته اند که نشان می‌دهد قصد درگیری بیشتر را ندارند. چه اتفاقی افتاده که آن‌ها دست به چنین اقدامی برای آرام کردن اوضاع زده اند؟

واقعیت این است که اسرائیل خود را در وضعیت و قدرتی در منطقه می‌بیند که حاضر نیست به هیچ کس و هیچ چیزی پاسخگو باشد. هر جا را که بخواهد بمباران و تخریب می‌کند و حتی به درخواست‌های بین المللی و فشار‌های آن هم توجهی ندارد. اما این نامه‌ای که از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و از طریق طرف سوم به حزب الله نوشته شد، نشان می‌دهد که آن‌ها در تل اویو روی این گروه مقاومت حساب دیگری باز می‌کنند. این نشان می‌دهد که حزب الله در نگاه اسرائیل با دیگر گروه‌ها و حتی کشور‌ها متفاوت است و قدرت دارد و می‌تواند انتقام بگیرد.

هراس اسرائیل از انتقامی است که حزب الله قادر به گرفتن آن است. آن‌ها با این نامه‌ای که فرستاده اند می‌خواهند بگویند که نیروی حزب الله که در سوریه به به شهادت رسیده، اشتباهی زده و قصد کشتنش را نداشته است. برخی از رسانه‌ها از جمله الحدث نوشته اند که در نامه آمده است که اسراییل دیگر مراکز حزب الله درسوریه و لبنان را هدف قرار نخواهد داد. این نشان می‌دهد که حزب الله قدرت کافی برای ترساندن صهیونیست‌ها و عقب راندن آن‌ها را دارد.

بیشتر بخوانید: بازی سه مرحله‌ای اسرائیل درباره انفجار بیروت!
واکنش حزب الله به این نامه چطور خواهد بود؟ آیا آن‌ها پذیرای چنین وضعیتی می‌شوند؟

عملا حزب الله با بیانیه‌ای که منتشر کرده عذرخواهی اسراییل را نپذیرفته است. آن‌ها تاکید کرده اند که هر نیروی حزب الله که کشته شود، چه در لبنان باشد و چه در سوریه، انتقام آن را خواهند گرفت و اسراییل باید منتظر پس دادن تاوان کارش باشد.

حزب الله در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی در لبنان دچار مشکلاتی است. از سوی دیگر آن‌ها در سوریه هم به دلیل حملات متعدد اسراییل در خطر و فشار قرار دارند. به همین دلیل شاید اگر اسرائیلی‌ها به جای دادن این وعده ها، مطرح کنند که دیگر به مقر‌های حزب الله و نیرو‌های متحد آن از دیگر کشورها، حمله نمی‌کنند، شاید مقامات حزب الله بخواهند که از انتقام در حال حاضر چشم پوشی کنند.

چرا این بی اعتمادی شکل گرفته است؟ به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها از در نرمش در آمده اند.

قبلا هم این اتفاق افتاده است که اسراییل دست به کشتن یکی از مقامات یا اعضای حزب الله بزند و بعد بگوید که قصد چنین کاری را نداشته است و بعد به قول هایش هم عمل نکند. حزب الله سابقه این رفتار‌ها را دارد و رژیم صهیونیستی هم قابل اعتماد نیست که بشود روی قولش حساب کرد.

احتمال یک جنگ نظامی در حال حاضر چقدر است؟ به نظر نمی‌رسد که لبنان آماده چنین اتفاقی باشد، اما اسراییلی‌ها مدام تبلیغ می‌کنند که خطری در راه است...

موقعیت مرزی اسراییل و لبنان به گونه‌ای است که همیشه امکان درگیری در جنوب و ارتفاعات کشور لبنان وجود دارد. از سوی دیگر اسراییل از زدن مقر‌های حزب الله در سوریه هم دست بر نمی‌دارد. بر روی همین حساب تا زمانی که وضعیت مانند گذشته پیش برود، امکان جنگ و درگیری نظامی وجود دارد و هیچ وقت منتفی نخواهد بود. اما رسانه‌های رژیم صهیونیستی سعی دارند تا این موضوع را طوری جلوه دهند که احتمال یک جنگ وسیع و جدی بالاست. آن‌ها می‌خواهند از این طریق به ملت لبنان فشار آوردند تا افکار عمومی، حزب الله را وادار کند که از خیر انتقام گرفتن بگذرد. آن‌ها مدام اعلام می‌کنند که اگر جنگی در بگیرد، زیرساخت‌های لبنان را هدف می‌گیرند و وسعت درگیری بسیار بالا خواهد بود. این در صورتی است که حزب الله به واقعیت‌های میدانی آگاه است و تحت تاثیر چنین حرف‌هایی قرار نمی‌گیرد. اما حساب مردم عادی لبنان جداست.

حزب الله می‌گوید که قصدی برای جنگ در حال حاضر ندارد، اما حق گرفتن انتقام خون کسی که به دست اسراییلی‌ها کشته شده، برای خودش محفوظ می‌داند و از طریق حملات محدود کار خودش را انجام خواهد داد. این برخلاف آن چیزی است که صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند.

برخی می‌گویند از آنجایی که نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی، به مشکل برخورده است، می‌خواهد حواس‌ها را از اتفاقات پرت کرده و پرونده‌های فساد و ناکارآمدی اش در سایه وضعیت کنونی قرار بگیرد. شما این موضوع را چطور می‌بینید؟

تحلیلی که وجود دارد این است که نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی به مشکلات زیادی برخورده است. او در مدیریت وضعیت کرونا به بن بست خورده و مردم از او ناراضی هستند. از سوی دیگر مساله فساد و پرونده‌ای که نتانیاهو و خانواده اش در آن درگیرند هم وجود دارد. به نظر می‌رسد که نخست وزیر اسراییل از هر ترفندی که افکار را از روی مشکلات و پرونده فسادش منحرف کند، استقبال می‌کند. یک بهانه خوب هم این است که موضوع حزب الله را مطرح کند یا بگوید که خطر درگیری وسیع نزدیک است. اما به هر حال احزاب و گروه‌ها و سیاستمدارانی در اسراییل وجود دارند که دست نتانیاهو را می‌خوانند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
1
فقط میتونم بگم زرشک و خندیدیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان