تاریخ انتشار: ۲۰:۵۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

اعتصاب ۷۰ روزه کارگران هفت‌تپه پایان یافت

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از پایان اعتصاب ۷۰ روزه کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با وعده خلع ید مالک شرکت خبر داد.

اعتصاب ۷۰ روزه کارگران هفت‌تپه

رویداد۲۴ نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از پایان اعتصاب ۷۰ روزه کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با وعده خلع ید مالک شرکت خبر داد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه ۷۰ روز است که برای دریافت حقوق و مزایای خود و همچنین خلع ید اسد بیگی مالک این شرکت که در جریان خصوصی‌سازی شرکت آن را خریداری کرده بود، در شهرستان شوش اعتصاب کرده بودند.
بیشتر بخوانید: اشک‌های کارگر هفت‌تپه: غذا نداریم بخوریم!+فیلم
هفته قبل با پیگیری نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و دستور آیت‌الله رئیسی (رئیس قوه قضائیه) حقوق معوق اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال به آن‌ها پرداخت شد.

امروز، اما در جریان سفر نمایندگان مجلس که برخی از آنان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای بودند، به کارگران وعده داده شد که خواسته اصلی آنان که همانا خلع ید مالک فعلی است، به زودی محقق می‌شود.

به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با این وعده کارگران به اعتصاب ۷۰ روزه خود پایان دادند.

مجتبی یوسفی امروز در پیامی که صفحه اجتماعی خود نوشت: «پایان اعتصاب ۷۰ روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه، به لطف خدا و پیگیری مستمر ما به خصوص سید نظام موسوی، احمد نادری و علی خضریان، اعتصاب کارگران با وعده خلع ید اسد بیگی‌ها و پرداخت حقوق معوقه آن‌ها پایان یافت. مصادف شدن پایان اعتصاب و ماه محرم پیام روشنی دارد: ظلم پایدار نیست».

همچنین احمد نادری دیگر نماینده‌ای که به شدت موضوع کارگران نیشکر هفت‌تپه را پیگیری کرد، در صفحه اجتماعی خود نوشت: «در جمع کارگران هفت‌تپه حضور یافتیم تا در مورد اقدامات انجام شده در سه هفته اخیر همفکری کنیم. بحث حقوق‌های معوقه تقریباً حل شده، تمدید دفترچه بیمه تا آخر سال انجام شده و الان بحث بر سر خلع ید از مالک فاقد اهلیت است. از کارگران خواستیم اعتصاب را شکسته و ادامه کار را به مجلس بسپارند».
پیشینه اعتصابات در این شرکت به اواخر دهه ۸۰ بر می‌گردد که شروعِ اعتصابات مقطعی بود.

اما علت این اعتصابات کارگران هفت تپه چه بود؟

شرکت نیشکر هفت‌تپه از اواخر سال ۸۷ از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنایع تحویل داده شد و سپس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد.

پیشکسوتانِ این شرکت می‌گویند «سازمان گسترش و نوسازی صنایع برنامه‌های خوبی را در پیش گرفت و بخشی از آن برنامه‌ها را اجرا کرد به‌طوری‌که تولید این شرکت تا ۶۵ هزار تن رسید».

همین سازمان به مرور زمان شروع به اصلاح نیرو کرد و تعداد خودرو‌های هاروستر یا «خودرو‌های دروگر» را افزایش داد.

سال ۹۴ شرکت در حال بازسازی توسط شرکت نوسازی صنایع ایران بود. شرکت هفت‌تپه نسبتاً در شرایط خوب و متعادلی بود و به سمت اصلاح نیرو، کارخانه و اصلاح ساختار پیش می‌رفت. همه کارگر‌های موقت، رسمی شدند و طبقه‌بندی مشاغل از آن زمان کلید خورد.

برنامه سازمان گسترش این بود که سالی ۲۰ درصد اصلاحات را انجام دهد و به سمت ماشینی شدن حرکت کند. کاری که بسیاری از شرکت‌های نیشکری نیز درصدد انجامش بودند.

بنا به تحقیقاتی که خبرنگار مهر انجام داد، سازمان گسترش صنایع از سال ۸۷ تا ۹۴ با شیب ملایم در حال بهبود وضعیت بود و به گفته کارشناسان، بهتر بود تا چند سال دیگر با همین فرمول ادامه می‌دادند، اما به صورت غیرمنتظره‌ای شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی که آشنایی و تخصصی درزمینهٔ نیشکر نداشتند، فروخته شد.

از همان موقع کارگران دست از کار کشیدند و اعتصابات مرتب به علت تعلل در پرداخت حقوق شروع شد. اعتصابات به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت بود. از وقتی کارگران متوجه تخلف مالکان شدند نیز نوعِ برخورد و مطالبه گری کارکنان تغییر کرد.

ابتدا مطالبه فقط دیرکرد در پرداخت حقوق بود، اما اکنون مطالبات کارگران این شرکت تغییر کرده و وارد مرحله جدیدی شده است. اکنون «لغو خصوصی‌سازی»، «پرداخت سه ماه حقوق معوق»، «بازگشت به کارِ کارکنان اخراجی» و «تمدید دفترچه بیمه» ازجمله خواسته‌های کارگران هفت‌تپه است.

این اعتراضات در حالی است که مسئولان این شرکت ازجمله «امید اسد بیگی» با اتهام سوءاستفاده از میلیون‌ها دلار در حال محاکمه است.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان