تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جزئیات طرح خرید طلا با کارت ملی/ طلا فروشان از این قانون استقبال می‌کنند؟

پس از دلار و آهن و سکه و خودرو، اکنون خریداران طلا هم باید با کارت ملی به طلافروشی‌ها بروند. محمد کشتی آرای نائیب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از طرح ارائه کارت ملی در قبال خرید طلا دفاع کرده و معتقد است که این طرح در کاهش پولشویی موثر است چرا که شفافیت مالی و معاملاتی بیشتری را در پی خواهد داشت.

جزئیات طرح خرید طلا با کارت ملی/ طلا فروشان از این قانون استقبال می‌کنند؟

رویداد۲۴ از ابتدای هفته جاری ارائه کارت ملی برای خرید طلا بیش از ۱۵ میلیون تومان اجباری شد. به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر، این مصوبه از یک سال و نیم قبل برای جلوگیری از پولشویی به طلا فروشان ابلاغ شده بود. البته ارائه کارت ملی به صنف طلا محدود نمی شود و برخی از سایر اصناف را نیز در بر می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن نیز ضمن تایید این موضوع می‌گوید: «نه‌ تنها در بازار طلا بلکه در بازار آهن و دیگر صنوف نیز کسانی که بیش از ۱۵ میلیون تومان کالا بخرند و تراکنش مالی داشته باشند باید کارت ملی خود را به فروشندگان صنوف ارائه دهند.» ظاهرا این طرح از نیمه فروردین به تمام واحد‌های صنفی ابلاغ شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره چرایی راه اندازی این طرح گفت که باید هویت خریدار طلا و سکه برای واحد‌های طلا فروشی مشخص شود و این موضوع فقط به منظور مبارزه با پولشویی است. این اقدام، اما از نظر برخی در نهایت به گرفتن مالیات از مردم ختم می‌شود که با ثبت کد ملی و میزان خرید و فروش طلا، نهایتا نام آن‌ها در لیست مالیات دهندگان برود، ابهامی که از نظر رئیس اتحادیه طلا و جواهر فعلا کاملا رد و اعلام شده است که این طرح هیچگونه ارتباطی با گرفتن مالیات ندارد و صرفا برای کنترل خرید سکه و طلا در بازار است.

این خبر به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و البته واکنش‌هایی را هم به همراه داشت. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر نوشتند: «دولت بهتر است فعلا به فکر دادن کارت ملی هوشمند ما باشد که هنوز بعد از ۳ سال به دست ما نرسیده است.» کاربر دیگری نوشت: «ارائه کارت ملی برای طلای بالای ۱۵ میلیون! ما نه کارت ملی داریم و نه پول که بخواهیم طلا بخریم.»


بیشتربخوانید: خرید خانه و آهن و خودرو هم کارت ملی می‌خواهد! / کدام کالا‌ها برای خرید به کارت ملی نیاز دارند؟


از سوی دیگر، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اجرایی شدن این طرح را باعث کاهش قیمت سکه و طلا دانست و اخیرا طی گفت و گویی اعلام کرد: «قیمت سکه نسبت به روز پنج‌شنبه تا حدودی ارزان شد و امروز قیمت سکه طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به قیمت سه میلیون تومان رسید. همچنین سکه گرمی نیز با قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در بازار فروخته شده است.»

قانون خرید با کارت ملی؛ مالیات، پولشویی یا کاهش قیمت طلا؟

محمد کشتی آرای نائیب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گویی در این باره به رویداد‌۲۴ می‌گوید: قانون ثبت کد ملی برای خرید بالای ۱۵ میلیون تومان تازگی ندارد و از چند سال گذشته ابلاغ شده بود و کلیه معاملات اصناف و هر نوع فعالیت اقتصادی بیش از ۱۵ میلیون تومان باید با کد ملی ثبت و شناسایی شود، اما این قانون آنطور که باید و شاید اجرایی نمی‌شد. اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور این قانون بار دیگر ابلاغ شد.

کشتی آرای ادامه داد: بهتر است فعالین اقتصادی معاملات بیش از ۱۵ میلیون تومان را در زونکنی به صورت جداگانه نگهداری کنند تا در صورت لزوم به ماموران بازرسی ارائه کنند. برخی از این قانون برداشت اشتباهی داشتند و فکر می‌کردند این قانون برای مالیات است در صورتی که این موضوع هیچ ارتباطی با مالیات ندارد و فعالین اقتصادی همواره معاملات خود را ثبت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه این قانون می‌تواند از پولشویی جلوگیری کند، گفت: طبیعتا این قانون می‌تواند در جلوگیری از پولشویی موثر باشد و در جهت کنترل بیشتر بازار تاثیر گذار خواهد بود. اینکه برخی می‌گویند این قانون می‌تواند در کاهش قیمت طلا تاثیر بگذارد را هم کاملا رد می‌کنم و می‌گویم که هیچ ارتباطی با کاهش قیمت سکه و طلا ندارد و قیمت طلا با این قوانین تغییری نمی‌کند. قیمت طلا متاثر از دو موضوع قیمت ارز و قیمت جهانی طلا است و براساس آن‌ها تغییر می‌کند.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه طلا فروشان از این قانون استقبال می‌کنند ودلیلی برای تخلف وجود ندارد، تصریح کرد: به نظرم طلا فروشان از این موضوع استقبال می‌کنند و هر چقدر که معاملاتشان شفاف باشد درآمد و بحث‌های مالیاتی و ... آن‌ها نیز شفاف خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
پیشخوان