تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹

وسایلی در خانه که کثیف تر از توالت هستند!

وسایل زیادی در خانه وجود دارد که حتی باکتری و میکروب‌های بیشتری نسبت به توالت دارند، زیرا ما نمی‌دانیم چقدر کثیف هستند و به همین دلیل مرتباً آن‌ها را تمیز نمی‌کنیم.

نکاتی برای ضد عفونی کردن خانه

رویداد۲۴ این عناصر مضر می‌توانند منجر به ناراحتی معده، سرماخوردگی، کرونا، آنفلوانزا و تنگی نفس شوند. خلاص شدن از شر این میکروب‌ها به ویژه برای نوزادان، کودکان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بسیار مهم است.
موارد زیر از جمله وسایل کثیف خانگی هستند که با رعایت نکاتی می‌توانید از تأثیر آن‌ها بر سلامت خانواده جلوگیری کنید:

۱. جارو برقی
جاروبرقی یکی از ابزار‌های اصلی برای تمیز کردن خانه است، اما این وسیله به همان اندازه که گرد و غبار‌ها را از بین می‌برد، می‌تواند باکتری و آلرژن‌ها را در هوا تولید کند. جاروبرقی‌های قدیمی و آن‌هایی که فیلتر تمیز یا قابل تعویض ندارند، بدترین وسایل برای بیمار کردن شما هستند. مطالعات نشان داده است که باکتری‌ها می‌توانند تا دو ماه در کیسه جاروبرقی زنده بمانند؛ بنابراین سعی کنید مرتباً فیلتر جاروبرقی را تمیز کرده و یا کیسه را بعد از هر بار خالی کردن، برای از بین بردن آلاینده‌ها از خانه خود، بشویید.

۲. کیسه‌های مواد‌غذایی قابل استفاده مجدد
ساک‌های دستی قابل استفاده مجدد برای محیط زیست عالی هستند، اما این کیسه‌ها می‌توانند خطری برای سلامتی خانواده شما باشند، زیرا بعد از هر بار خرید، باکتری موجود در محصولات شسته نشده در کیسه‌ها قرار می‌گیرند؛ بنابراین شستن کیسه‌ها پس از هر بار استفاده ضروری است.

۳. مسواک
تحقیقات بنیاد ملی علوم (NSF) نشان می‌دهد که مسواک یکی از کثیف‌ترین وسایلی است که به راحتی می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. محققان شواهدی از انتقال باکتری‌های کلیفرم مدفوعی در دستشویی‌های مشترک پیدا کردند؛ چنانچه وقتی مسواک را در دستشویی و در معرض مدفوع شخص دیگری (که دارای باکتری، ویروس یا انگل است) قرار می‌دهید، باکتری‌های کلیفرم مدفوعی به راحتی به مسواک منتقل می‌شود.

برخی افراد برای محافظت از مسواک آن را در جا مسواکی قرار می‌دهند، اما این کار باعث می‌شود تا محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها به وجود آمده و تا استفاده بعدی، مسواک مرطوب باقی بماند؛ بنابراین برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق مسواک، هر سه یا چهار ماه مسواک خود را عوض کنید، مسواک را پس از هر بار استفاده در آب داغ بشویید و بگذارید در فضای مناسب خارج از سرویس بهداشتی خشک شود.

۴. اسپری خوشبوکننده هوا
اغلب افراد برای خوشبو کردن خانه به خصوص سرویس بهداشتی از اسپری خوشبوکننده هوا استفاده می‌کنند، اما آیا می‌دانید آن‌ها در آلودگی هوای داخل خانه نقش دارند؟
خوشبوکننده‌ها، روغن‌ها و شمع‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند لیمونن، فرمالدئید، استر‌ها و الکل هستند که می‌توانند باعث سردرد و سوزش چشم شوند. با این وجود، برای مقابله با بوی بد بهتر است به جای استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده، در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه وارد خانه شود و یا جوش شیرین، زغال فعال یا سرکه سفید را در اطراف خانه قرار دهید تا بوی بد را جذب کند.


بیشتر بخوانید: چند نکته برای ضدعفونی کردن محیط خانه در شرایط قرنطینه



۵. تابلو فرش
تابلو فرش‌ها اگرچه ظاهر زیبایی به پذیرایی می‌دهند، اما شاید باورتان نشود که این وسیله می‌تواند در بیماری شما نقش داشته باشند. تابلو فرش یکی از مکان‌های مناسب برای تجمع میکروب و باکتری است که معمولاً هیچگاه تمیز نمی‌شود. این تابلو‌ها مانند فرش و موکت گرد و غبار زیادی را به خود جذب می‌کنند که این گرد و غبار‌ها اگر زود به زود تمیز نشوند در الیاف فرش گیر کرده و باعث تولید باکتری و قارچ خواهند شد. برای جلوگیری از این مسائل، مرتباً تابلو فرش‌ها را تمیز کرده یا جاروبرقی بکشید.

۶. حوله دست
حوله‌ ظاهراً تمیزی که دستتان را با آن خشک می‌کنید ممکن است کثیف و بیماری‌زا باشد. به گفته جان‌آکسفورد، استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه کوئین مری لندن، مرطوب شدن حوله پس از خشک کردن دست و ذرات معلق موجود در هوا محل مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند. آکسفورد توصیه می‌کند برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها از دستمال کاغذی استفاده شود و یا حداقل دو روز یک بار حوله‌ها را بشویید.

۷. یخچال
همیشه با خیال راحت غذا، میوه و سبزیجات را در یخچال می‌گذارید و تصور می‌کنید مواد غذایی در یخچال به دور از هرگونه میکروب و باکتری است، اما باید بدانید گوشه‌ها و زوایای یخچال محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها است. گوشه‌ها و زوایای یخچال محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها است. همچنین شلوغ شدن و روی هم قرار دادن مواد غذایی درون قفسه‌های یخچال و تمیز نکردن لکه‌ها می‌تواند باعث رشد قارچ و باکتری‌ها شده، به غذا‌ها جذب شود و در نهایت شما را بیمار کند.

همچنین شلوغ شدن و روی هم قرار دادن مواد غذایی درون قفسه‌های یخچال و تمیز نکردن لکه‌ها می‌تواند باعث رشد قارچ و باکتری‌ها شده، به غذا‌ها جذب شود و در نهایت شما را بیمار کند.

 بنابراین برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در یخچال نکات زیر را رعایت کنید:
 - مواد غذایی پخته شده را بیشتر از ۴ روز و مرغ و گوشت خام را بیشتر از یک روز در یخچال نگهداری نکنید.
- هر چند روز یکبار گوشه‌ها و زوایای یخچال را ضدعفونی کرده و برفک‌ها را آب کنید.
- لکه‌های ریخته شده در یخچال را با آب گرم و صابون تمیز کرده و بشویید.
-  از قرار دادن غذای گرم درون یخچال جداً خودداری کنید، زیرا باعث افزایش رطوبت و در نهایت تولید باکتری می‌شود.
- از باز و بسته کردن زیاد درب یخچال به علت تغییر درجه حرارت داخل آن جلوگیری کنید.

۸. سردوش حمام
سردوش حمام یکی دیگر از وسایل بیماری‌زا در خانه است که اگرچه ممکن است شما قادر به دیدن میکروب‌های آن نباشید، اما می‌تواند باکتری‌های خطرناکی را در خود نگه دارد. مایکوباکتری‌های غیر‌سلی (NTM) جزو باکتری‌هایی هستند که در آب و خاک وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را در سر دوش حمام هم پیدا کنید، زیرا سردوش‌ها به دلیل گرما و رطوبت محل مناسبی برای زندگی باکتری‌ها هستند و با هر بار دوش گرفتن شما این باکتری‌ها تغذیه شده و بیشتر می‌شوند.

درحالی که ۱۵۰ گونه از باکتری‌های NTM بی‌ضرر هستند، اما بعضی گونه‌ها می‌توانند باعث عفونت شدید ریه به خصوص در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان