تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دادستان کل کشور:

قتل میترا استاد قتل عمد است/ قاتل اقرار کرده است

دادستان کل کشور گفت: همه عناصری که می‌تواند قتل را قتل عمد کند در پرونده نجفی وجود دارد و قاتل اقرار کرده است.

محمدعلی نجفی

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور درباره پرونده نجفی ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد(ع)، گفت: در پرونده اخیر شاهد بودیم که مسیر قانونی و قصایی آن براساس موازین قانونی و شرعی طی شد اما چون دشمن به دنبال اهداف دیگری بود، هم اکنون نیز رسانه‌های بیگانه در حال برداشت‌های خود هستند؛ جلسه امروز بهترین گواه است که نشان می‌دهد دستگاه قضا به دنبال حق و حقیقت است و نشان‌دهنده برگ زرینی از عملکرد دستگاه قضاست.

دادستان کل کشور گفت: با استفاده از مطالبی که عزیزان مطرح کردند، بنده نظرم این است که در بررسی جامع این حادثه باید مولفه‌های موثر در حادثه را با دقت تحلیل کنیم؛ چند مولفه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد مراتب و درجات این مولفه‌ها و‌ عوامل تشکیل‌دهنده این حادثه متفاوت است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه بخواهیم به این نکات ظریف و فنی بپردازیم باید آن قوه عاقله و مرید این حادثه را تجزیه و‌ تحلیل کنیم.

منتظری بیان کرد: این شخص یک فرد عادی بی‌سواد و جوان ناپخته نبوده بلکه کسی بوده که در مقام‌های بالای کشور مسئولیت داشته است، این فرد مرتکب جنایتی می‌شود که نباید به او به چشم یک فرد عادی نگریست. هرچند برای دیوان عالی تفاوت بین اشخاص نیست و پرونده مربوط به هر شخصی باشد برای دستگاه قضا تفاوتی ندارد این موضوع درست است اما در تجزیه و تحلیل‌هایمان باید جایگاه شخص را در نظر بگیریم.


بیشتر بخوانید: ناگفته‌های نجفی از قتل میترا استاد


وی با بیان اینکه ازدواج دوم این آقا با این خانم خود تفسیر مفصلی است، گفت: اولین مولفه‌ای که بین قاتل و‌ مقتوله باید مورد بحث قرار بگیرد، اختلافات شدیدی است که بین این دو بوده است؛ در یکی از اظهارات قاتل گفته شده که « به او گفتم قضیه را تمام کنیم» قضیه‌ای که باید تمام شود، چیست؟ انتخاب حمام برای این جنایت کاملاً حساب شده بوده است؛ اگر بنایی بر ترساندن داشته، در اتاق هم می‌توانست او را بترساند؛ ثانیاً اگر بنا به ترساندن بوده چرا اسلحه را مسلح کرده است؟ آیا این‌ها مولفه‌هایی نیست که نشان دهد قاتل با اراده مرتکب قتل شده است؟

دادستان کل کشور تأکید کرد: این عمل، قطعاً عمل کشنده است همه عناصری که می‌تواند قتل را قتل عمد کند، وجود دارد، قاتل اقرار کرده است.

وی افزود: گاهی ممکن است فردی دستش به ناخودآگاه روی ماشه برود و شلیک کند اما اگر ناخودآگاه و بدون اراده بوده چرا پنج بار شلیک شده است؟ اشتباه یک شلیک نه پنج شلیک؛ اینها مولفه‌هایی است که موثر در تصمیم‌گیری و تعیین نوع قتل است.

حجت‌الاسلام منتظری بیان کرد: به نظر بنده قتل، قتل عمد است و فقط ما از نظر جنبه عمومی جرم اظهار نظر می‌کنیم و در نهایت رأی شما عزیزان مشخص خواهد کرد که این قتل عمد بوده است یا خیر.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان