تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
رییس اتاق بازرگانی:

سود ۱۰۰ میلیونی برای برندگان خودرو

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید رشد نقدینگی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بوده که تداوم آن موجب افزایش جدی فشار بر معیشت مردم شده است.

قیمت خودرو‌های داخلی

رویداد۲۴ مسعود خوانساری امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: جدیدترین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری روزانه به طور متوسط ۲۲۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است که این عدد نشان می‌دهد میزان رشد نقدینگی حدودا ۱۴ درصد بوده است.

به گفته خوانساری در صورتی که همین روند تا پایان سال ادامه پیدا کند حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی ایران اضافه می شود که این مساله خود نتایج منفی پرشماری خواهد داشت.

وی با بیان این‌که نقدینگی سرگردان مانند یک بهمن بازارهای مختلف اقتصادی را تخریب می‌کند، اظهار کرد: تجربه ماه‌های گذشته و همچنین هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این نقدینگی از سوی مردم در بازارهایی مانند سکه، ارز، خودرو یا مسکن وارد می‌شود و همین مساله نظم این بازارها را برهم می‌ریزد.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سوی دیگر اگر رشد نقدینگی با افزایش پایه پولی همراه شود که در هفته‌های گذشته نگرانی‌هایی در رابطه با آن وجود داشت رشد تورم نیز سرعت خواهد گرفت. این در حالی است که با توجه به فشارهای تورمی در ماه‌های گذشته می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که مردم تحمل گرانی‌های بیشتر را ندارند و از این‌رو باید در حوزه رشد نقدینگی سیاست‌های مناسبی اجرایی شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو


خوانساری با انتقاد از نامشخص بودن سرنوشت وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سال جهش تولید مهم‌ترین وزارتخانه متولی تولید در کشور چهار ماه است که بدون وزیر مانده و این مساله خود را در سرگردانی‌های سیاست‌گذاری وزارت صمت نشان می‌دهد. با توجه به شیوع ویروس کرونا میزان صادرات ما از ابتدای سال بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته، از این‌رو دنبال کردن سیاست‌هایی که مشکلات داخلی را برطرف کند اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از این مسائل مربوط به صدور کارت‌های بازرگانی است. با وجود مشکلاتی که کشور با آنها روبه‌روست دو ماه قبل ناگهان اعلام می‌شود که سامانه صدور کارت بازرگانی جابه‌جا شده و با توجه به مشکلات موجود در این سامانه امکان صدور کارت‌های بازرگانی جدید به وجود نمی‌آید. از این‌رو ما در کنار تحریم‌ها خودمان نیز در مسیر تجارت خارجی مشکل‌آفرینی کرده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر تولید و قدرت گرفتن دلالی گفت: حتی وقتی دولت قصد اجرای بسته مشوق صادراتی را نیز داشت این بسته بدون مشورت بخش خصوصی به اجرا رسید و از این‌رو ایرادات فراوانی دارد. این در حالی است که ما در حوزه‌های غیرتولیدی فضای عمل بسیار گسترده‌ای به وجود آورده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: تنها اگر افراد بتوانند خودرو ثبت‌نام کنند و نامشان در قرعه‌کشی بیرون بیاید، امکان آن را دارد که یک شبه ۱۰۰ میلیون تومان سود کنند. این در حالی است که شرایط در حوزه‌های تولیدی به هیچ عنوان این چنین نیست.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان