تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

محرمانه‌های مجلس یازدهم و مدعیان شفافیت

نمایندگان مجلس یازدهم که این روز‌ها ساده‌ترین اقدامات‌شان را به صورت غیرعلنی برگزار می‌کنند، در زمان علنی شدن نشست روز گذشته مجلس، بازهم از شفافیت گفتند و همزمان طرحی را برای پخش علنی مذاکرات پارلمان در سیمای جمهوری اسلامی تدوین کردند.
محرمانه‌های مجلس یازدهم
رویداد۲۴ شاید اولین و آخرین توصیه‌ای که نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مجلس‌دهمی‌ها باید آویزه گوش‌شان می‌کردند، همان گفته‌های حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اجلاسیه سوم دوره دهم باشد.

او که ابتدا در انتخابات نام‌نویسی کرد و بعد کنار کشید درحالی تعدد جلسات غیرعلنی در مجلس را یکی از ظلم‌های روا شده به پارلمان می‌خواند که از مجلس‌یازدهمی‌ها خواسته بود که تن به جلسات غیرعلنی ندهند. حالا، اما با گذشت حدود ۴ماه از عمر مجلس یازدهم نه تنها خبری از اصل قرار دادن این توصیه نزد اصولگرایان ساکن این روز‌های «بهارستان» نیست بلکه کار به جایی رسیده که مجلس‌یازدهمی‌ها علاوه بر طرح یک سوال ساده و البته اقتصادی از وزیر کار، بررسی سازوکار‌های لازم برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و بهبود کارکرد‌های این نهاد تمام انتخابی جمهوری اسلامی را نیز در شرایطی به پشت در‌های بسته و دور از چشم و گوش عموم جامعه می‌برند.

آن هم درحالی که یکی از جدی‌ترین وعده‌های‌شان، شفافیت بود. روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای «بررسی موضوعاتی، چون اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس هم‌اندیشی با مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان و کمیسیون‌ها» به مدت ۳ ساعت نشست غیرعلنی برگزار کرد؛ حال آنکه هیچ‌یک از این موارد موضوعی محرمانه محسوب نمی‌شود که نیاز به بررسی در نشست غیرعلنی داشته باشد مگر آنکه قالیباف و یارانش که این روز‌ها به واسطه همراهی بی‌چون و چرای‌شان با خواسته‌ها و مطالبات شورای نگهبان با انتقادات تند و تیزی مواجه شده‌اند، قصد بیان مطالبی درباره قرارگاه اصلاح سازوکار‌های مجلس را کرده باشند که بیانش پیش‌روی عموم جامعه انتقاد‌ها را به «بهارستان» دوچندان کند.

بیشتر بخوانید: ماجرای تحویل دناپلاس قسطی به نمایندگان مجلس چیست؟
جالب آنکه به نمایندگان مجلس تاکید شده از مفاد جلسه غیرعلنی چیزی به رسانه‌ها گفته نشود و رییس و سخنگوی هیات رییسه هم کلامی نگفتند، جز کلیات ناشفاف. نکته قابل‌توجه در این میان آنکه نمایندگان مجلس یازدهم که این روز‌ها ساده‌ترین اقدامات‌شان را به صورت غیرعلنی برگزار می‌کنند، در زمان علنی شدن نشست روز گذشته مجلس، بازهم از شفافیت گفتند و همزمان طرحی را برای پخش علنی مذاکرات پارلمان در سیمای جمهوری اسلامی تدوین کردند. براساس این طرح «صداوسیما موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تاسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند.» همچنین در متن این طرح پخش جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیات رییسه مجلس از قاب سیمای جمهوری اسلامی نیز پیش‌بینی شده است.

جالب آنکه نمایندگان در شرایطی دست به تدوین و تهیه چنین طرحی زده‌اند که هنوز موفق به شفاف‌سازی آرا خود در پارلمان نشده‌اند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم نه‌تن‌ها عزمی برای ایجاد شفاف‌سازی در ساختار جمهوری اسلامی به‌ویژه نهاد‌های انتصابی نظیر شورای نگهبان و قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارند، بلکه در حوزه ایجاد شفافیت در مجلس نیز تا حد قابل‌توجهی ناکام بوده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
1
خانه از پای بست ویران است، منم جای حضرات بودم همه جلسه هارو غیرعلنی میکردم، تمام این آقایان فقط به فکر تامین منافع خودشان هستند، خدایا خودت به فریاد این ملت برس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان