تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
الاخبار:

پیام آمریکا به روسیه از شرق فرات / واشنگتن درمورد منطقه کردنشین سوریه، چه در سر دارد؟

طی روز‌های گذشته، سفر نماینده آمریکا در سوریه، جیمس جفری، به منطقه شرق فرات، که پس از سفر هیئت روسی به دمشق انجام شد، از اهمیت زیادی برخوردار شده است، جفری در این سفر دیدار‌های متعددی داشت، که به نظر می‌رسد در چارچوب مقابله با تحرکات جدید روسیه در منطقه، جای می‌گیرد.
کاخ سفید
رویداد۲۴ الاخبار نوشت: طی روز‌های گذشته، سفر نماینده آمریکا در سوریه، جیمس جفری، به منطقه شرق فرات، که پس از سفر هیئت روسی به دمشق انجام شد، از اهمیت زیادی برخوردار شده است، جفری در این سفر دیدار‌های متعددی داشت، که به نظر می‌رسد در چارچوب مقابله با تحرکات جدید روسیه در منطقه، جای می‌گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: به دنبال سفر وزیر خارجه روسیه، سرگئی لائوروف، به دمشق، نماینده رئیس جمهور آمریکا در سوریه، زیاد منتظر نماند و به شمال شرق سوریه رفت، تا برای تثبیت نفوذ کشورش در آن منطقه تلاش کند. چه بسا انچه بر این تفسیر از تحرکات آمریکا در پاسخ به تحرکات روسیه، تاکید می‌کند، نبود یک جدول برنامه یا هدف مشخص برای سفر جفری و انحصار برنامه‌های او بر پرونده‌های تکراری است، که مهمترین آنها، مذاکره کردی-کردی است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد انگیزه اصلی سفر جفری، رساندن پیامی است مبنی بر ادامه حضور ایالات متحده در پرونده سوریه و قدرت آن برای مقابله با تحرکات جدید روسیه با هدف گسترش حضور آن در شرق سوریه.

ظاهرا سفر هیئت روسی به دمشق در آغاز ماه جاری، که هدف از آن، کاستن از اثار محاصره بر هم پیمان روسیه و بی اثر کردن قانون سزار بود، چندان به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. همانطور که تحرکات مسکو در مسیر جلب اعتماد قوای کرد، از طریق عقد توافقی بین دولت خودگردان و نیرو‌های وابسته به مسکو به رهبری قدری جمیل، نیز بر نگرانی‌های آمریکایی‌ها افزوده است.

بر همین اساس، جفری به سوریه رفت، تا خطاب به هم پیمانان کُرد امریکا تاکید کند که به حمایت نظامی از آن‌ها تا زمان رفع خطر تروریسم ادامه می‌دهد، علاوه بر اینکه به آن‌ها وعده داد در تمام مذکرات سیاسی که برای روشن کردن سرنوشت سوریه انجام می‌شود نیز حضور داشته باشند.

طبق اطلاعات الاخبار، فرستاده آمریکا با رهبران قسد و دولت خودگردان کردی و بزرگان عشایر از دیر الزور دیدار‌هایی داشته، تا از تنش بین عشایر و قسد کاسته و زمینه را برای توافق کردی –کردی فراهم کند.

بیشتر بخوانید: ناگفته‌های مذاکرات ایران و آمریکا در عمان/ فرزاد قاسمی کیست؟
همانطور که جفری این مسئولان کرد را در مورد ضرورت پایبندی دولت خودگردان به عدم ارسال گندم و نفت به مناطق تحت حاکمیت دولت سوریه، براساس قانون سزار، تشویق کرده و ظاهرا دولت خودگردان کردی همراهی واضحی با این خواسته آمریکا نشان داده است.

منابع آگاه الاخبار تاکید می‌کنند که جفری از رهبران کرد خواسته است تا در امضای یک توافق فراگیر که کرد‌ها را در یک پیکره سیاسی واحد متحد می‌کند، تسریع کنند، تا زمینه برای تشکیل یک تریبون سیاسی و نظامی به نمایندگی از تمام مناطق شمال و شرق سوریه، فراهم شود. در همین راستا، به نظر می‌رسد طرحی برای یکی کردن قوای پیش مرگه و نیرو‌های قسد وجود دارد، ضمن اینکه آمریکا سعی دارد بر شورای ملی کردی فشار وارد کند، تا این قوا امتیازاتی ارائه دهند، که انجام مأموریت مستشار خارجی آمریکا، ساره بیل، در راستای توافق کردی-کردی را آسان نماید.

پیش از سفر جفری به سوریه، آمریکا اعلام کرد که تجهیزات جدیدی را در شمال شرق سوریه مستقر می‌کند، تا در مسیر مبارزه با داعش، به نیرو‌های دموکرات سوریه کمک کند و هدف از این اقدام، در واقع توسعه حضور نظامی آمریکا در منطقه است. همزمان با این اعلام آمریکا، شاهد تحرکات مشابهی از سوی روسیه در الحسکه و قامشلی بودیم، که در چارچوب آن، نیر‌های نظامی و سربازان بیشتری وارد پایگاه‌های روسیه در قامشلی و عین عیسی شدند.

همانطور که مسکو استحکامات مشابهی را در دیرالزور و المیادین در نزدیکی نقطه تماس با نیرو‌های آمریکایی مستقر در منطقه، قرار داد و واشنگتن همین مساله را تهدیدی برای حضور نظامی خود در آنجا به شمار آورد.

به این ترتیب، واشنگتن نگران است که مسکو از تظاهرات عشایر، برای افزایش فشار علیه حضور نیرو‌های آمریکایی استفاده کند، از این رو، جفری دیدار‌هایی را با سران عشایر داشت، تا بر ادامه حضور آمریکا در منطقه برای مقابله با خطر بازگشت داعش تاکید کند.

در همین رابطه، منابع اگاه تاکید می‌کنند که هدف اصلی از دیدار‌های جفری، دادن پاسخی به تحرکات جدید روسیه در منطقه و تکیه بر این مساله بود که شرق سوریه تحت نفوذ آمریکاست و این آمریکایی‌ها هستند که سرنوشت آن را مشخص می‌کنند. همانطور که جفری تصریح کرده است آمریکا در زمان نزدیک از منطقه عقب نشینی نمی‌کند و آمریکایی‌ها برای حمایت از میادین نفت و گاز در منطقه و جلوگیری از دست یابی روسیه و دولت سوریه به آن، در این نقطه باقی می‌مانند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آمریکا ، سوریه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
0
خیلی بعیده آمریکا همینجوری و بدون گرفتن امتیاز از منطقه خارج بشه امتیازی که آمریکا بعد از حمله به صدام و خروجش از عراق گرفت ایجاد منطقه نیمه خودمختار بنام اقلیم کردستان عراق بود و در گام دوم هم همین سیاست رو در سوریه هم پیش خواهد گرفت تا سلسله مراتب تجزیه کشورهای منطقه رو ادامه بده و با تجزیه اونها موجب تضعیفشون بشه کما اینکه امپراطوری وسیع و قدرمند عثمانی و همچنین ایران وسیع و قدرمند در زمان اغامحمدخان قاجار رو گام به گام تجزیه و تضعیف کردند
نظرات شما
پیشخوان