تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹

ترامپ را دیدید؟ پس قدرت رئیس‌جمهور را محدود کنید؛ حتی اگر بایدن رئیس‌جمهور شود

زمان آن فرا رسیده که کنگره بستر دموکراسی را تقویت و اطمینان حاصل کند که قوانین ما از مقاومت کافی در برابر رئیس جمهوری قانون گریز برخوردار است. به همین دلیل است که ما امروز در راستای معرفی و اعمال قانون محافظت از دموکراسی گام بر می‌داریم.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکارویداد۲۴ مت فورد در نشریه «New Republic» نوشت: در فصول قبلی تاریخ آمریکا، روسای جمهور بد در نهایت دولت‌های خوبی را شکل می‌دادند. ناکامی‌های فوق العاده اندرو جانسون پس از جنگ داخلی باعث تحریک جمهوری خواهان رادیکال برای بازتولید قدرت ریاست جمهوری شد. در سوی دیگر سقوط ریچارد نیکسون در ماجرای رسوایی واترگیت در سال 1974 اصلاحاتی یک دهه‌ای را محقق ساخت. ایجاد نهاد بازرسی، توسعه استانداردهای اخلاقی، شفافیت بیشتر برای مقامات دولتی، اعمال قوانین ضد فساد قوی تر برای مقابله با تخلفات مالی کمپین‌های انتخاباتی و مبارزه با رشوه خواری و موارد دیگر همه بخشی از تلاش‌ها برای اصلاحات بودند.

در ادامه این مطلب آمده است: اکنون ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیاز به یک سری اقدامات مشابه برای محدود کردن اختیارات مرد اول کاخ سفید را دارد. روز چهارشنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس و دیگر نمایندگان برجسته دموکرات مجلس نمایندگان از لایحه جدیدی با هدف رفع برخی از نقاط ضعف اختیارات ریاست جمهوری که ترامپ طی چهار سال گذشته از آن بهره برد، رونمایی کردند. شش نفر از روسای کمیته اصلی دموکرات‌ها در بیانیه‌ای گفتند: دموکراسی ما آزمودنی نیست، برای محافظت از دموکراسی کشور در برابر کسانی که آن را تضعیف می‌کنند، به کار و تعهدی مضاعف نیاز است. زمان آن فرا رسیده که کنگره بستر دموکراسی را تقویت و اطمینان حاصل کند که قوانین ما از مقاومت کافی در برابر رئیس جمهوری قانون گریز برخوردار است. به همین دلیل است که ما امروز در راستای معرفی و اعمال قانون محافظت از دموکراسی گام بر می‌داریم.

این لایحه در حقیقت اعتراف ضمنی از سوی رهبران دموکرات بر این نکته است که قوانین فعلی ظرفیت لازم برای محدود کردن روسای جمهوری که به حاکمیت قانون بی تفاوت هستند را ندارد. به عنوان مثال، بسیاری از اصلاحات پس از واترگیت، به حسن نیت رئیس جمهور برای داشتن بهترین عملکرد اعتماد می‌کنند. برخی از اقدامات ترامپ فراتر از آن چیزی است که نسل گذشته نمایندگان مجلس از یک رئیس جمهور انتظار داشتند.

شاید مهمترین مقررات در لایحه دموکراتها از نتایج تحقیقات روسیه ناشی شود. در این لایحه مدت قانونی برای جرایمی که روسای جمهور قبل و در زمان تصدی سمت ریاست جمهوری مرتکب شده‌اند به حالت تعلیق در می‌آید تا اطمینان حاصل شود که سرانجام این افراد در آینده می‌توانند با عواقب قاونونی روبرو شوند.

اقدامات دیگر می‌تواند باعث ایجاد شکاف در قوانین ضد فساد فدرال شود. در حالی که کنگره نمی‌تواند قدرت رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی در صدور بخشش را محدود کند، این لایحه به صراحت شامل بخشش و پیشنهادات بخشودگی به عنوان چیزی با ارزش آن هم براساس قوانین رشوه خواری فدرال می‌شود.

برخی از مقررات به دنبال جبران شکست‌هایی است که نمایندگان دمکرات پیش‌تر در دادگاه متحمل آن شده‌اند. قضات فدرال با پرونده‌های قضایی متعددی که توسط دموکرات‌های کنگره و گروه‌های ناظر بر دولت ارائه شده رو به رو هستند. طبق قانون جدید مقرر شده که رئیس‌جمهور جمهور از دریافت پول از دولت‌های خارجی منع شود. لایحه روز چهارشنبه این ممنوعیت را در قانون فدرال گنجانده و مکانیزمی را برای اجرای آن در دادگاه‌ها فراهم می‌کند. این لایحه همچنین اقداماتی را برای تقویت توانایی کنگره در صدور احضارها به دادگاه فراهم می‌سازد. در ماه آگوست، دادگاه تجدیدنظر فدرال در یکی از پرونده‌های قضایی مربوط به این اختلاف ضربه شدیدی به قدرت احضار کنگره وارد کرد.

برای کسانی که با برخی رسوایی‌های دولت ترامپ آشنا بوده و با آن مخالفت کرده‌اند، لایحه روز چهارشنبه اصلاحات خوب و معقولی است. این لایحه به دنبال تصویب قانونی است که حاکم بر چگونگی خدمت مقامات در مشاغل مورد تأیید سنا است. این قانون از افراد و مقامات در برابر عزل و نصب‌های ناعادلانه رئیس‌جمهور محافظت می‌کند. به عنوان مثال در جریان استیضاح ترامپ افشاگری برخی باعث شد که آنها شغل خود را از دست داده و به نوعی توسط رئیس‌جمهور پاکسازی شوند، لایحه کنگره اکنون به دنبال مقابله با چنین اتفاقی در آینده است. پس از آنکه دولت ترامپ در چهار سال گذشته تخلفات قانونی متعددی را مرتکب شده، سرانجام این لایحه برخی از قوانین خود را درمورد سیاست زدایی از مشاغل و منابع دولتی به دست آورد.

اولین بار نیست که دموکرات‌ها از قانون گسترده‌ای برای دوران پس از ترامپ سخن به میان می‌آورند. دو سال پیش اندکی پس از روی کار آمدن دموکرات‌های مجلس نمایندگان، آنها یک لایحه اساسی ضد فساد به نام 1اچ آر را تصویب کردند تا به واسطه آن تغییرات عمده‌ای را در قوانین مالی فدرال مبارزات انتخاباتی ایجاد کنند. الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و متحدانش در سال 2018 لایحه‌ای را پیشنهاد کردند که موجی از محدودیت های جدید را در لابی‌گری ایجاد می‌کند.

البته در پیشنهادهای دموکرات‌ها هنوز شکاف‌های قابل توجهی وجود دارد. لایحه روز چهارشنبه بیان می‌کند که روسای جمهور تحت چه شرایطی می‌توانند شرایط اضطراری ملی را اعلام کنند. تاکنون شخص ترامپ با بد نامی از این اختیارات قانونی برای دور زدن کنگره در سال 2019 و تأمین بودجه دیوار مرزی با مکزیک آن هم بدون اجازه قانونگذاران استفاده کرده است. با این حال رهبران کنگره همچنین از رسیدگی عمیق تر به قوانین فدرال مهاجرتی که سطح بالایی از اختیارات فعلی قوه مجریه را محدود می‌کند، اجتناب کرده‌اند. اختیارات قانونی پیرامون مهاجرت به ترامپ و متحدانش اجازه داده تا صدها هزار مهاجر را اخراج و علی‌رغم مخالفت‌های افکار عمومی و کنگره قوانین پناهندگی را به حالت تعلیق درآورند.


بیشتر بخوانید: بایدن، چگونه باید بحران میان ایران و آمریکا را چاره کند؟


با این وجود، این لایحه نشانه امیدوار کننده‌ای از محدود ساختن اختیارات روسای جمهور را نشان می‌دهد. عملاً امیدی نیست که ترامپ در حالی که در سمت خود باقی است، این لایحه را امضا کند. از سویی حتی احتمال اینکه لایحه فوق زیر نظر میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا نیز رأی کافی را بگیرد بسیار ناچیز است. در حال حاضر همه امیدوار هستند که این لایحه با روی کارآمدن دولت و سنا دموکرات در ماه نوامبر تصویب شود.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان