تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اتحاد ملت به دنبال محمدرضا خاتمی و ظفرقندی؛ کارگزاران به دنبال سیدمحمد خاتمی!

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ درست ۹ ماه دیگر برگزار می‌شود و تا آن زمان بخشی از اصلاح طلبان این ایده را پیش می‌برند که گزینه حداکثری خود را برای بیان مطالبتاشان معرفی کنند.

انتخابات 1400

رویداد۲۴ همچنانکه اصولگرایان از هماکنون به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اطمینان دارند، اصلاح طلبان نیز در تلاش هستند تا بتوانند گزینه‌ای معرفی کنند؛ ولو آنکه رد صلاحیت شود یا آنکه حتی رای نیاورد. در این میان از هفته‌های گذشته اسامی مختلفی همچون اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی و رضا اردکانیان به گوش می‌رسید اما از چند روز گذشته بحث‌ها کمی جدی‌تر شده و بخشی از اصلاح طلبان به عنوان یکی از راه‌های پیش رو پیشنهاد داده‌اند گزینه‌ای به عنوان کاندیدا معرفی شود که بتواند مطالبات آنها را بیان کند و اگر این گزینه رد صلاحیت هم شد، ایرادی ندارد؛ نام محمدرضا خاتمی، محمدرضا ظفرقندی، محمد صدر و محمدعلی افشانی از نام‌هایی است که با همین هدف مطرح شده است. اسامی دیگری نیز وجود دارد که البته به اهمیت این گزینه‌ها نیستند. در این گزارش آخرین وضعیت اصلاح طلبان را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بخوانید تا بدانید هر حزب اصلاح طلب در حال چکاری است.

اتحادملت و پیشنهاد محمدرضا خاتمی و ظفرقندی برای ۱۴۰۰

در روز‌های گذشته بعضی احزاب پیشرو جریان اصلاح طلب اصرار کرده بودند که با نامزد اختصاصی وارد انتخابات شوند. در میان اسامی مطرح شده، اصرار حزب اتحاد ملت ظاهرا برای نامزدی محمدرضا خاتمی است. آنها معتقدند اگر شرایطی پیش آمد که خاتمی تایید صلاحیت شود، که سود کرده‌اند و اگر او رد صلاحیت هم شود، باز این دستاورد را خواهد داشت که می‌تواند سقف مطالبات اصلاح طلبان را بدون رودربایستی و محافظه‌کاری مطرح کند و خواسته‌های جریان اصلاحات در مسائلی همچون حقوق بشر، نظارت استصوابی، حجاب اختیاری، دموکراسی‌خواهی و ... را بی‌لکنت زبان طرح کند. بخشی از بدنه اتحاد ملت با این ایده محمدرضا خاتمی را بهترین گزینه برای معرفی کردن می‌دانند اما بخشی دیگر معتقدند معرفی محمدرضا خاتمی، «پیام تقابل با حاکمیت» را منتقل می‌کند بنابراین بهتر است در شرایطی که اصلاح طلبان وضعیت مناسبی در نزدیکی با حاکمیت ندارند، بهتر است گزینه‌هایی مانند محمدرضا خاتمی معرفی نشود.

برخی فعالان سیاسی دیگر به جز محمدرضا خاتمی به سراغ چهره‌های دیگر هم رفته‌اند؛ دکتر محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی و عباس آخوندی وزیر راه دولت روحانی جدی‌ترین اسامی هستند که از دو طیف چپ و راست جریان اصلاح طلب در حال بررسی هستند. گفته می‌شود این افراد احتمالا هم می‌توانند شعار‌های دموکراسی و حقوق بشر را مطرح کنند و هم شانس بیشتری نسبت به رضا خاتمی برای گرفتن تایید صلاحیت دارند.

محمدرضا ظفرقندی البته در انتخابات نظام پزشکی هم رد صلاحیت شد و بر خلاف نظر حامیانش، حداقل برای تایید صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری کاری دشوارتر پیش رو دارد. البته این دسته از اصلاح طلبان این را نیز در نظر دارند که شاید گشایشی صورت بگیرد و این چهره‌ها موفق به گرفتن تایید صلاحیت بشوند.

در برخی محافل اصلاح طلب نیز از احتمال حضور محمدجواد ظریف سخن گفته می‌شود. هرچند ظریف گفته در انتخابات شرکت نمی‌کند اما برخی فعالان سیاسی همچنان این امیدواری را دارند که همانگونه که آیت الله هاشمی سال ۹۲ او را مجاب کرد که حتما با روحانی همکاری کند و وزارت خارجه را بپذیرد، این بار نیز چهره‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری او را مجاب به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ کنند. اگر ظریف نیز همان حرف‌شنوی آیت الله هاشمی را از خاتمی داشته باشد، وضعیت متفاوت خواهد شد و معادلات نه برای اصلاح طلبان که حتی برای اصولگرایان نیز متفاوت خواهد شد.


بیشتر بخوانید: دیپلمات و انتخابات ۱۴۰۰/ محمدجواد ظریف گزینه مناسبی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است؟


سیدمحمد خاتمی انتخابات 1400

خاتمی در لیست انتخاباتی ۱۴۰۰ کارگزاران!

شورای مرکزی حزب کارگزاران به دفتر سیاسی این حزب دستور داده که با بعضی چهره‌های سیاسی جلساتی بگذارند و شرایط آن‌ها را برای انتخابات ریاست جمهوری بسنجند. این حزب سیاسی در این مرحله اسامی چهار نفر را مطرح کرده است. محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری از شورای مرکزی این حزب و دو چهره خارج از شورای مرکزی. یکی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران به رویداد۲۴ خبر داده که دفتر سیاسی روی سیدمحمد خاتمی هم نظر دارد و در حال بررسی ضعیت اوست.

احتمال معرفی خاتمی نزدیک به صفر است؛ چه آنکه حزب کارگزاران بیش از هر چیز به عنوان حزبی پراگماتیست (فایده‌گرا) شناخته می‌شود؛ از این منظر سخت بتوان پذیرفت حزبی که منفعت‌طلبانه برای روحانی فعالیت می‌کند و در روزنامه‌اش از کرامات روحانی تیتر می‌زند، به سمت سیدمحمد خاتمی بغلتد.

البته همان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به رویداد۲۴ گفته، «گزینه دیگری که بیرون از حزب در حال بررسی است، سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.» شنیده‌های مختلفی نیز وجود دارد که در حزب کارگزاران نشانه‌هایی مبنی بر حمایت از علی لاریجانی نیز دیده می‌شود. این موضوع برای نخستین بار در روزنامه سازندگی ارگان تبلیغاتی حزب مطرح شد و البته مرعشی گفته چنین موضوعی تا کنون مطرح نشده است. با این حال ماه‌های بعد مشخص می‌شود که آیا چاپ این مقاله بی‌ارتباط به حزب کارگزاران بوده یا موضوعی هدفمند بوده است.

محمدعلی افشانی نامزد اختصاصی اعتماد ملی

محمد علی افشانی شهردار سابق تهران برای انتخابات مجلس تایید صلاحیت شد، اما بعد از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، از انتخابات انصراف داد. یکی از اعضای اعتماد ملی به رویداد۲۴ می‌گوید در جلسات این حزب نام افشانی به عنوان گزینه انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است، اما هنوز به صورت جدی در این باره بحث نشده است.

احتمالا افشانی شخصا تمایل داشته باشد به عنوان نامزد حزبی معرفی شود اما حقیقت آن است که او کار سختی در پیش دارد. به نظر می‌رسد معرفی این گزینه بیش از آنکه واقعی باشد، به مناسبات سه حزب اصلی اصلاح طلب (اعتماد ملی، اتحاد ملت و کارگزاران) مربوط بوده است؛ یعنی اعضای اعتماد ملی با این تصور که «وقتی اتحاد ملت و کارگزاران گزینه معرفی می‌کنند، ما چرا نکنیم» افشانی را انتخاب کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: حسین دهقان، گزینه نظامی بلاتکلیف انتخابات ریاست جمهوری/ سرداری که حامل هیچ پیامی نیست!


حسین دهقان انتخابات 1400

حسین دهقان؛ محافظه‌کاری که خود را سردار اصلاحات می‌خواند!

اگرچه حسین دهقان یک چهره نظامی و محافظه‌کار در سیاست ایران است، اما شخصا تمایل دارد خود را به عنوان یک نظامی اصلاح طلب معرفی کند. او در واکنش خبر کاندیداتوری‌اش گفته «با قدرت خواهم آمد و معتقدم باید مردم را از این وضعیت فعلی نجات داد.»

سردار اصلاحات! این هفته در جلسه حزب اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین (حزب محمدرضا باهنر) حضور یافته است. نکته جالب در این سخنرانی دهقان، اما آنجاست که او سعی کرده با استفاده از چند عدد و رقم درباره رشد اقتصادی و نرخ توسعه، خود را چهره‌ای آشنا به مباحث اقتصادی نشان دهد. چراکه به هر حال به باور بسیاری از تحلیلگران و ناظران، رییس‌جمهوری بعدی مهم‌تر از اینکه اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا و حتی نظامی باشد یا غیرنظامی، لازم است به اقتصاد و راهکار‌های اقتصادی مسلط و مجهز باشد.

آنچه بیش از دیگر نکات مورد اشاره دهقان، حائز اهمیت است، انتقاد او از «رویکرد سیاست خارجی کشور» است: «متاسفانه سیاست خارجی‌مان هم فقط ۲ نقطه را می‌بیند، آمریکا و سازمان ملل و از سایر دنیا دور است. درحالی که می‌توانستیم با دیپلماسی فعال با بسیاری از کشور‌های جهان روابط محکمی برقرار کنیم، اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.»

رویداد۲۴ پیش از این در گزارشی به وضعیت سردار حسین دهقان اشاره کرد و نوشت بزرگترین مشکل این نظامی از راه رسیده این است که او حامل هیچ پیامی نیست و کسی نمی‌داند چرا باید از او حمایت کند یا به او رای دهد.

حسن خمینی؛ حضوری که تکذیب شد

بعضی کانال‌های تلگرامی در خبری مدعی شدند که اصلاح طلبان با سیدحسن خمینی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دیدار کرده‌ اند. در این دیدار اعضای مجمع ایثارگران (به دبیرکلی جواد امام) و چند فعال سیاسی اصلاح طلب مثل ابراهیم اصغرزاده و فیض الله عرب سرخی هم حضور داشتند اما ظاهرا منبعی که خبر را منتشر کرده، از همه ماجرا اطلاع نداشته است جواد امام در گفتگو با رویداد۲۴ توضیح داده که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شده و ارتباطی با انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.


بیشتر بخوانید: جزییات جلسه انتخاباتی ندای ایرانیان/ ماموریت صادق خرازی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟


صادق خرازی، اصلاح طلبی با کتاب‌های عتیقه

خبرگزاری تسنیم، خبر دو ماه قبل رویداد۲۴ را تایید کرده و نوشت که بحث‌هایی درباره حضور صادق خرازی در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است. تسنیم به نقل از عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندا درباره احتمال کاندیداتوری صادق خرازی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشته «صادق خرازی» هنوز به‌شکل رسمی اعلام کاندیداتوری نکردند، اما بر اساس بحث‌هایی که در حزب صورت گرفته، در صورتی که آقای خرازی اعلام کاندیداتوری کنند، حزب ندا نیز تمام‌قد از ایشان حمایت خواهد کرد.

برخی اینگونه تحلیل کرده‌اند که شاید حضور صادق خرازی خیال اصولگرایان را برای حضور یک رقیب اصلاح‌طلب در انتخابات ۱۴۰۰ راحت کند و احتمالا این ماموریت مهم ندای ایرانیان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
2
1
چوب های دو سر طلا ??
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
وقتی همه مثل هم هستن .شرایط مردم هرکی بیاد بدتر میشه چه فرقی میکنه کی بیاد کی بشه کی نشه کی بره
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
زفرقندی کارش درسته
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
0
اگر یه دکتر خوب تو کا ایران باشه اینم زفرقندی هست دیدم که میگم
نظرات شما
پیشخوان