تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹

توزیع پر ماجرای یک واکسن؛ کرونا باعث شد واکسن آنفلوآنزا خریداران بیشتری داشته باشد

توزیع پر حرف و حدیث واکسن آنفلوآنزا که این روزها برای برخی از گروه های در معرض خطر به دلیل شیوع کرونا، واجبتر از نان شب است، آغاز شد. توزیعی که ماجراهای زیادی در پی داشت.

زمان تولید واکسن کرونا

رویداد۲۴ امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، داروهایی که باعث ایمنی در مقابل گونه های دیگر بیماریها از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شوند، اهمیت بیشتری یافته اند. از جمله این داروها، واکسن آنفلوآنزاست که توزیع آن در پایان تابستان، بسیار پر حرف و حدیث بود.

یکی از اصلی ترین خبرهایی که مردم درباره این واکسن پیگیری می کردند برای این بود که بدانند چرا واکسن دیر به داروخانه ها آمد؟ این هم از جمله سئوالاتی است که در روزهای اخیر مطرح شد چون قرار بود آغاز توزیع مویرگی این واکسن در داروخانه ها از اول مهر باشد ولی این امر تا پایان هفته اول مهر به تاخیر افتاد.

در برخی شهرها مراجعه مردم به داروخانه ها برای دریافت این واکسن به اندازه ای زیاد بود که باعث شد رئیس انجمن داروسازان ایران به تاخیر در توزیع واکسن واکنش نشان دهد و بگوید واکسن آنفلوآنزا هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است و خواهش ما از مردم این است که به اطلاع رسانی های رسمی که از سوی وزارت بهداشت و انجمن داروسازان ایران در خصوص زمان و نحوه توزیع واکسن آنفولانزا صورت می‌گیرد، توجه کامل داشته باشند.

خبرها حاکی از آن است که از روز ششم مهر بود که توزیع واکسن آنفلوآنزا در استانها آغاز شد. علت آن را شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس چنین عنوان می کند: برای خرید واکسن آنفلوآنزا مشکل داریم و نمی‌توانیم به دلیل مشکلات بانکی  پولی جا به جا کنیم و حتی با اینکه پول واکسن آنفلوآنزا را دادیم، هنوز برای واردات آن دچار مسئله هستیم.

واکسن رایگان برای گروه های خاص

یکی دیگر از مسایل مورد نظر مردم، این بود که قیمت واکسن آنفلوآنزا و رایگان بودن آن برای برخی گروه های جمعیتی و صنفی را بفهمند. چندی پیش دکتر ایرج حریرچی اعلام کرد تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا بین گروه های پرخطر، آغاز شده است. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه پاییز و ‌زمستان سختی را در پیش داریم، گفت: همه مردم از کودک تا سالمند، باید پروتکل ها را ۱۰۰ درصد رعایت کنند. تزریق واکسن آنفلوآنزا بین کادر بهداشتی و درمانی و زنان باردار و گروه های نیز پرخطر آغاز شده است.

گروه های پرخطری که برای دریافت رایگان واکسن آنفلوآنزا مقامات مسئول به آنها اشاره می کنند علاوه بر بیماران، زنان باردار و کودکان، شامل برخی افراد با شرایط خاص می شود.

محمدمهدی گویا، از مسئولان وزارت بهداشت گروه های پرخطر را شامل کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان، بعضی از بیماری های خاص، بعضی از کسانی که در مراکز اقامتی بهزیستی به سر می برند و  گروه های پرخطر زندانیان هم برشمرده و دلیل اجباری شدن تزریق واکسن آنفلوآنزا برای این گروه ها را چنین عنوان کرده است: مهم این است که در فصل سرما اجازه ندهیم همزمان شاهد هر دو همه گیری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باشیم و خطر وقوع همزمان این دو همه گیری را به حداقل برسانیم.


بیشتر بخوانید: ستاری: واکسن ایرانی آنفلوآنزا تا آبان‌ماه تولید می‌شود


واقعیت این است که توزیع واکسن آنفلوآنزا به دلیل همه گیری ویروس کرونا امسال دارای اهمیت زیادی در حدمرگ و زندگی شده است چون با تزریق این واکسن، قطعا ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا از بین رفته و کسی که در مقابل آنفلوآنزا ایمن است می تواند در صورت آلودگی به کرونا، روند درمان خود را به صورت متمرکز بر ویروس کرونا ادامه دهد. واقعیات علمی درباره واکسن آنفلوانزا نشان می دهد علاوه بر این واکسن آنفلوآنزا از شما تنها در برابر ۳۰ تا ۵۰ درصد سویه‌های این ویروس محافظت می‌کند و ممکن است حتی پس از تزریق واکسن با سویه دیگری بیمار شوید. اما تحقیقات نشان داده است که اگر با وجود دریافت این واکسن، سویه دیگری شما را آلوده کند، با شدت کمتری بیمار می‌شوید. اما همچنان باید اصول بهداشتی را رعایت کنید.

از این رو بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا زمانی است که شهریور در حال پایان یافتن است و میتوان امیدوار بود با مصونیت ۶ ماهه از آنفلوآنزا، پاییز و زمستان پیش رو را با سلامت طی کنیم.

آنطور که سخنگوی دولت اعلام کرده است بیش از ۲.۵ میلیون دوز واکسن رایگان آنفلوآنزا برای گروه های تصویب شده، در نظر گرفته شده است.

اصنافی که به هزار و یک دلیل واکسن آنفلوآنزا می خواهند

با توجه به حساسیتی که درباره واکسن آنفلوآنزا ایجاد شد، بسیاری از مشاغل که به نظر می رسد چندان ارتباطی با مسایل بهداشتی و آنفلوآنزا ندارند هم گفته اند که در پی دریافت سهمیه واکسن آنفلوآنزا هستند. از جمله این مشاغل و اصناف، رانندگان تاکسی هستند که ظاهرا سازمان تاکسیرانی برای آنها در پی تامین واکسن آنفلوآنزا است.

دراین رابطه علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران گفته است: رانندگان تاکسی جزو افرادی هستند که روزانه با تعداد زیادی مسافر در ارتباط اند و احتمال ابتلای آنها به ویروس کرونا و آنفلوآنزا نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است.

او با اشاره به اینکه تعداد زیادی از رانندگان تاکسی در پایتخت افراد مسن و یا مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، می گوید: تامین واکسن آنفلوآنزا برای رانندگان مورد توجه سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.

واکسن بی نوبت برای نمایندگان مجلس و کارکنان آنها

همچنین برخی از مشاغل خاص که ارتباطی با مسایل بهداشتی ندارند هم دسترسی به این واکسن پیدا کرده بودند. مانند نمایندگان مجلس که اختصاص ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا برای آنها نقل محافل بود.

اختصاص ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به مجلس مورد انتقاد عمومی قرار گرفت و حتی محمود صادقی نماینده پیشین تهران در مجلس هم با انتقاد تند از این اقدام در توییتی نوشت: اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فاصله‌ نهادینه‌شده‌ حاکمیت از مردم است. محموله‌ی قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران کردند.

به جز چهره های سیاسی، مقامات بهداشتی هم به این اقدام معترض شدند و در این باره رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، از انبار شدن طولانی مدت واکسن های آنفلوانزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد.

عباس آقازاده، در این نامه انتقادی به اسحاق جهانگیری نوشت: طبق خبر دیگری که در دست است: در تاریخ ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۹۹ تعداد ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا با روش «غیر نقدی»، تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است. البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گروه‌هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود، اما، تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو که یک طرف این انتقاد بود نیز به بیان زوایای دیگری از این تصمیم پرداخت و توضیح داد: قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

این ماجرا به اندازه ای کش پیدا کرد که حتی حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به آن واکنش نشان داد و گفت: گفت: چون همیشه واکسن آنفلوآنزا به اندازه بود، هر سال مقداری واکسن به مجلس می‌دادند و امسال هم طبق روال انجام شده بود، این مقدار واکسن فقط برای خود نماینده‌ها نبوده، بلکه برای پرسنلی که حتی بازنشست شدند هم بوده است و لازم است بدانید که مجلس چند هزار پرسنل دارد.

شهریاری افزود: اما این طور که من شنیدم، واکسن‌ها را مجلس پس داده است، ولی بهتر بود به نماینده‌ها بگویند برای تزریق واکسن به یک مرکز بهداشت و درمان بروند که این اتفاقات نیفتد.

این اظهارات با توضیح کامل مدیرکل سلامت مجلس تایید شد و این مقام مسئول تاکید کرد واکسن های آنفلوآنزای تقدیمی به پارلمان، به وزارت بهداشت بازگشت داده  شده است.

شهلا میرگلو بیات در این باره توضیح داد: با اینکه واکسن های تخصیص داده شده به این مرکز بهداشت مشابه دیگر مراکز درمانی صرفا در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند و صرفا مورد استفاده برای افرادی قرار می گرفت که مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تعیین می شود علی رغم اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده است در عین حال مقرر شد بدلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این ۱۵۰۰واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.

در این رابطه رئیس سازمان غذا و دارو هم بر اختصاص رایگان واکسن آنفلوآنزا به گروه های خاص مصوب هم تاکید کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان