تاریخ انتشار: ۰۶:۴۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
محمد هاشمی در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ مطرح کرد:

اقبال مردم به اصولگرایان ۲۰ درصد است/ مشارکت پایین باشد اصولگرایان پیروز انتخابات ۱۴۰۰ خواهند شد

هاشمی رفسنجانی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات معشیتی که وجود دارد ممکن است درصد بالایی از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکنند که این موضوع به نفع اصولگرایان خواهد بود. زیرا هر بار که مردم در انتخابات مشارکت نکردند اصولگرایان پیروز شدند.

محمد هاشمی

رویداد۲۴ کمتر از ۸ ماه دیگر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و تحلیلگران داخلی و خارجی سعی می‌کنند تا بتوانند تحلیل‌های درست و نزدیک به واقعیتی را ارائه دهند.

اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، پایداری‌ها و برخی از چهره‌های مستقل نظامی هر یک برنامه‌های برای انتخابات ۱۴۰۰ دارند و هر طیف معتقد است که اگر به پاستور برسد، می‌تواند وضعیت کشور را سامان دهد. برنامه ها و صف‌بندی‌هایی که هنوز از آن رونمایی نشده است؛ هرچند که هنوز شعار کاندیدا‌ها و احزاب مشخص نشده است، اما با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی احتمالا اغلب کاندیدا‌ها با گفتمان اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی وارد میدان شوند.

برخی از کارشناسان معتقدند که اصلاح‌طلبان از آنجایی که برنامه‌ای برای حضور به ترتیبی را در انتخابات ندارند، اگر گزینه‌هایشان از سوی شورای نگهبان خط نخورد، ممکن است با چند گزینه وارد رقابت‌ها شوند. از سوی دیگر اصولگرایان که دو قوه مقننه و قضاییه را در اختیار دارند، هر روز یک گزینه احتمالی از آن‌ها معرفی می‌شود و به نظر می‌رسد بار دیگر بر سر تعدد کاندیدا با مشکل مواجه شوند. در غیر این صورت، در سایه احتمال مشارکت پایین مردم، این اصولگرایان هستند که شانس نخست پاستور را می‌توانند در شرایطی که اصلاح‌طلبان به تعطیلات رفته‌اند از آن خود کنند.

محمد هاشمی رفسنجانی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ با اشاره به وضعیت اصلا‌ح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من هیچ اطلاعی از اصلاح‌طلبان ندارم، نه تنها از اصلاح‌طلبان بلکه از کارگزارن و سایر احزاب نیز خبری ندارم و جزئیاتی از برنامه‌های آن‌ها نیز ندارم. اما آن چیزی که از آن اطمینان ۹۹ درصدی دارم این است که هیچ گروه داخلی و خودی، انتخابات را تحریم نمی‌کند. ممکن است خارج نشینان و مخالفین چنین مانور‌هایی را در خصوص عدم حضور در انتخابات داشته باشند، اما گروه‌هایی که در داخل نظام هستند بعید است که چنین رفتاری را انجام دهند و بخواهند انتخابات را تحریم کنند. از سوی دیگر از آنجایی که اطلاعی درباره جزئیات برنامه‌ها ندارم حتی نمی‌دانم که در انتخابات به سمت کاندیدای خارج از حزب خود می‌روند یا نه.

فرصت آزمون و خطا نداریم/ امام ورود نظامیان به سیاست را منع کرده بود 

هاشمی با بیان اینکه برای انتخابات سال آتی دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم، تصریح کرد: با توجه به شرایطی از جمله کاهش ارزش پولی، معیشت مردم، مشکلات فرهنگی، مشکلات اقتصادی و ... که داریم، اکنون کسی باید وارد عرصه انتخابات شود که آزمون و خطا را انجام داده باشد و تجربه کافی و لازم را برای اداره امور داشته باشد، زیرا ما دیگر شرایط و فرصت آزمون و خطا کردن را نداریم.

وی افزود: از سوی دیگر شنیده می‌شود که برخی از نظامیان قرار است در انتخابات حضور داشته باشند، امام (ره) هم فرمودند که نظامیان وارد عرصه سیاست نشوند، بنابراین اگر معتقد به راه و وصیتنامه ایشان هستیم، باید به نکاتی که اعلام کردند پایبند باشیم، زیرا تاکید کاملی برای عدم ورود نظامیان به سیاست داشتند. تجربه نشان داده است هرگاه از نظرات امام عدول کردیم هیچ نفعی نبردیم و همه آن ضرر بوده است.

عدم مشارکت مردم در انتخابات به نفع اصولگرایان خواهد بود 

رئیس پیشین سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه شرایط فعلی کشور شرایط مطلوبی نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر بحران اقتصادی، ویروس کرونا و مشکلات آن را هم داریم؛ معتقدم ویروس کرونا باعث کاهش حضور مردم در انتخابات می‌شود و بعید است که اکثریت افرادی که واجد شرایط هستند پای صندوق رای بیایند. اکنون اقبال مردم به اصولگرایان ۲۰ درصد است و ضریب نفوذ اصلاح طلبان در مردم و اقبال مردم به آن‌ها نیز باز هم ۲۰ درصد است.

هاشمی می‌گوید: در انتخابات‌های گذشته همواره احزابی موفق بوده‌اند که توانستند ائتلاف کنند و هر جناحی که ائتلاف کرده برنده انتخابات بوده است؛ بنابراین در انتخابات پیش رو نیز مسئله ائتلاف مسئله مهمی است. اما از سوی دیگر ممکن است ائتلاف صورت بگیرد، اما به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، میزان مشارکت بسیار پایین باشد و اگر میزان مشارکت پایین باشد معتقدم که اصولگرایان برنده انتخابات ۱۴۰۰ خواهند بود، زیرا تجربه نشان داده است که عدم مشارکت مردم در انتخابات همواره به نفع اصولگرایان بوده است.


بیشتر بخوانید:اتحاد ملت به دنبال محمدرضا خاتمی و ظفرقندی؛ کارگزاران به دنبال سیدمحمد خاتمی!


وی با اشاره به عدم تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در وضعیت ایران، خاطرنشان کرد: شخصا معتقدم سیاست خاورمیانه آمریکا، حول و محور اسرائیل و امنیت این کشور است و تفاوتی ندارد حزب دموکرات روی کار بیاید یا حزب جمهوری خواه؛ البته ممکن است در برخی از مسائل نکات متفاوتی وجود داشته باشد، اما در سیاست خاورمیانه‌ای هم فکر هستند. از همین رو آمریکا روابطش با ایران را همواره بر اساس امنیت اسرائیل تامین می‌کند.

انتخابات آمریکا تاثیر چندانی بر وضعیت ایران ندارد

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند با حضور دوباره ترامپ در قامت رئیس جمهور احتمال جنگ نظامی وجود دارد، اما باید بگویم تقابل نظامی با آمریکا نخواهیم داشت، زیرا این موضوع نه خواسته ما است و نه خواست آمریکا. اکنون تقابل نظامی در جامعه بشری خطر بسیار بالایی دارد؛ از سوی دیگر، چون بایدن و ترامپ روش‌های متفاوتی دارند طبعا می‌توانند تاثیر‌های متفاوتی هم داشته باشند و به طور مثال مباحثی مانند مذاکره و توافق دوباره مطرح می‌شود. باید بگویم کارت ایران برای آمریکا یک کارت با ارزش است، ولی آنقدری که ایران روی انتخابات آمریکا تاثیر دارد، آمریکا روی ایران تاثیر ندارد.

محمد هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا مطرح کردن دوباره رفع حصر و مساله حجاب اجباری صرفا برای انتخابات است یا نه، گفت: معتقدم موضوع حجاب یک موضوع شرعی است و نه سیاسی، در قرآن نیز به آن اشاره شده است، درباره حصر نیز آنطور که در خبر‌ها خوانده و شنیده‌ام، به نظر می‌رسد که گشایش‌هایی برای آقای کروبی ایجاد شده است و دیدار‌هایی هم داشته‌اند، اما برای آقای موسوی و همسرشان حصر همچنان پابرجاست و گشایشی هم حاصل نشده است. بعید می‌دانم صحبت‌هایی که در این باره مطرح می‌شوند جنبه انتخاباتی داشته باشد، زیرا این مسئله موضوع همیشگی بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
1
4
محمد هاشمی نمیگه مردم از فقر وفساد وتبعیض ورانت خواری ناراضی ان که نرخ مشارکت در انتخابات کمه .میگه اگ نرخ مشارکت کم باشه تقصیر کروناست.شما بهتره بشینین خونه استراحتتون رو کنید. دوره ریاست شما وبرادرتون هم مردم دیدن
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
3
0
چرا باید اقبال به اصلاح طلبان بیشتر باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
دیگه فرقی نداره اصلاح طلب رای بیاره یا اصولگرا .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان