تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

افتتاح آخرین دوره مجلس سنا با حضور محمدرضا شاه و فرح پهلوی

آخرین دوره مجلس سنا با حضور محمدرضا شاه پهلوی و فرح پهلوی افتتاح شد. در نصاویر تاریخی امروز، عکسی این مراسم را ببینید.

افتتاح مجلس سنا با حضور محمدرضا شاه و فرح

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده توسط «سبحانقلی کهنبانی» در تاریخ شهریور ۱۳۵۴ که حضور محمدرضا شاه پهلوی و فرح دیبا برای افتتاح مجلس سنا را نشان می‌دهد. نخستین دوره مجلس سنا در تاریخ در ۲۰ بهمن ۱۳۲۸ همزمان با مجلس شانزدهم ملی گشایش یافت و آخرین دوره آن در ۱۳۵۴ افتتاح شد. پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ مجلس سنا منحل شد.

مجلس سنا در حقیقت نهاد بالادستی مجلس شورای ملی بود که اعضای آن توسط شاه و مردم انتخاب می‌شدند؛ به این شکل که نیمی از نمایندگان مجلس سنا انتصابی شاه بودند و نیم دیگر را مردم انتخاب می‌کردند. بر اساس قانون عمده اعضای این مجلس باید از طرف تهران معرفی می‌شدند و انتخاب به این شکل بود که نیمی از اعضای مجلس از طرف تهران و دیگر نمایندگان از دیگر استان‌ها بودند. 

اصل ۴۳ قانون اساسی اینگونه مقرر کرده بود که نمایندگان مجلس سنا شصت نفر باشند و سی نفر از طرف مردم (پانزده نفر از تهران و پانزده نفر از شهرستان) و نیمی دیگر از سوی شاه (پانزده نفر از تهران و پانزده نفر از شهرستان) انتخاب شوند. گروه اول سناتورهای انتخابی و دسته دوم به سناتورهای انتصابی معروف بودند.


بیشتر بخوانید: جعفر شریف امامی؛ نخست وزیر پنج درصدی پهلوی


به گزارش رویداد۲۴ موضوع تشکیل سنا نخستین بار در دوره مشروطه مطرح شد اما تا هشت سال بعد از سلطنت محمدرضا شاه این مجلس تشکیل نشد. نخستین رییس مجلس سنا در ایران، سیدحسن تقی زاده از مشروطه خواهان قدیمی بود و پس از او ابراهیم حکیمی، محسن صدر و شریف امامی روسای این مجلس بودند.

مجلس ۶۰ نفره سنا با استقرار جمهوری اسلامی منحل شد. برخی پیشنهاد داده‌اند مجلس دیگری مانند سنا در ایران تشکیل شود اما این ایده هنوز عملی نشده است؛ با این حال در حال حاضر به جای مجلس ۶۰ نفره سنا با اعضای انتخابی و انتصابی، نهادی ۱۲ نفره با اعضای انتصابی به نام شورای نگهبان فعالیت می‌کند که بر مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارت می‌کند و تقریبا همان وظایف مجلس سنا و البته بسیار بیشتر به آن محول شده است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان