تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

بیانیه مشترک روسیه؛ آمریکا و فرانسه برای قره‎باغ

روسیه، فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر از طرف‌های درگیر در قره‌باغ خواستار توقف اقدامات نظامی و برقراری آتش بس در این منطقه شدند.
قره‎باغ
رویداد۲۴ وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه بیانیه مشترک سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (شامل «ای. پوپوف» از روسیه، س. ویسکونتی از فرانسه و «ای شفر» از آمریکا) را منتشر کرد که در آن ادامه خشونت‌ها در منطقه مناقشه قره باغ و نیز حملات به مناطق مسکونی در ارمنستان و جمهوری آذربایجان محکوم شده است.

در این بیانیه از افزایش شمار قربانیان در بین غیرنظامیان ابراز نگرانی و خاطرنشان شده است: انتخاب غیرنظامیان به عنوان اهداف برای حمله یا تهدید ساکنان محلی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از طرف‌های درگیر دعوت به رعایت کامل تعهدات بین المللی خود در محافظت از غیرنظامیان شده اند.

در ادامه بیانیه مشترک گفته شده است: شرکت نیرو‌های خارجی در مناقشه به تلاش‌های برای دستیابی به صلح در منطقه ضربه می‌زند.

سران گروه مینسک همچنین با استناد به بیانیه مشترک روسای جمهوری روسیه، فرانسه و آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد بار دیگر خواستار برقراری آتش بس و ازسرگیری مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط شدند.

بیشتر بخوانید: ماجرای قره‌باغ و تاثیر بیانیه ائمه جمعه بر اعتراضات پراکنده در کشور
سه کشور در پایان بیانیه مشترک خواستار توقف درگیری‌های مسلحانه برای اهداف انساندوستانه در قره باغ شدند تا با همکاری سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیته بین المللی صلیب سرخ اجساد سربازان کشته شده از میدان‌های نبرد تخلیه شود.

روسای جمهوری روسیه، آمریکا و فرانسه روز پنجشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان فوری درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ شدند.

«ولادیمیر پوتین»، «دونالد ترامپ» و «امانوئل مکرون» در این بیانیه تاکید کردند که به عنوان روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، قاطعانه تشدید خشونت‌ها در قره باغ را محکوم می‌کنند.

روز یکشنبه هفته گذشته (ششم مهرماه جاری) درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرز‌های مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیرو‌های ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان