تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جنجال بر سر درمان با «رمدسیویر»/ ابتلای ترامپ به ویروس کرونا دروغ است؟

ترامپ و همسرش به کرونا مبتلا شده و به ظرف یک روز مجبور به انتقال به بیمارستان و دریافت دارو‌های مخصوص بیماران بستری شده کرونا شده‌اند. همزمان با انتقادات مردم و رسانه‌های آمریکایی به هزینه‌های درمانی رییس جمهوری که مالیات نمی‌پردازد، برخی رسانه‌ها اعلامیه کاخ سفید مبنی بر درمان با رمدسیویر را با تردید مورد تحلیل قرار داده‌اند.
درمان با «رمدسیویر»
 
رویداد۲۴دونالد ترامپ و همسرش به همراه تعدادی قابل توجهی از دستیاران و کارکنان کاخ سفید در هفته گذشته به کرونا مبتلا شده اند. روز جمعه به دنبال تب و مشکلات تنفسی رییس جمهور آمریکا، وی مجبور به بستری در بیمارستان شده است. دستیاران رییس جمهور آمریگا گفته‌اند که او سرفه می‌کند، تب دارد و دچار گرفتگی بینی شده است و این علائم در طول روز تشدید شده است. در حالیکه 2 روز از ابتلای ترامپ به کرونا می گذرد اما گمانه زنی‌هایی درباره بیماری و ابتلای رئیس جمهور آمریکا مطرح می شود و این ابهام وجود دارد که آیا ترامپ واقعا به کرونا مبتلا شده است؟ یا این موضوع یک بازی رسانه ای با اهداف متعدد از جمله عدم برگزاری مناظره ها، جلب توجه و یا حتی فروش یک داروی خاص است؟

یکی از مقامات کاخ سفید گفته حال ترامپ خوب است و می‌تواند کارش را انجام دهد، اما اگر وضعیت او وخیم‌تر شد به طور موقت قدرت را به مایک پنس واگذار خواهد کرد. نیویورک تایمز در گزارشی نوشته نگرانی‌ها از بابت اطلاعات کمی که کاخ سفید درباره وضعیت حال رییس جمهور به بیرون درز می‌دهد زیاد شده. برخی نگرانند که اخبار اعلام شده از واقعیت فاصله داشته باشد.

شان کانلی پزشک کاخ سفید ضمن تایید وضعیت خوب رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفته ترامپ یک دوز هشت گرمی شربت آنتی بادی پلی کلونال، زینک، ویتامین دی، ملاتونین، آسپرین و فاموتیدین دریافت کرده است.
 
با این وجود کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده حال رییس جمهور خوب است و در حال دریافت داروی رمدسیویر برای درمان بیماری است. این دارو یک داروی آزمایشی بود که چندی پیش به دستور رییس جمهور از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری برای درمان بیماران بستری شده را دریافت کرد.
 
اعلامیه اخیر توجه بسیاری از کاربران توییتر، روزنامه نگاران و رسانه‌های آمریکایی را به خود جلب کرده است. منتقدان هزینه‌های درمان رییس جمهور آمریکا را با گزارش‌های اخیر درباره میزان مالیات پرداخت شده توسط ترامپ مقایسه میکنند.
 
نیویورک تایمز چندی پیش گزارشی جنجالی منتشر کرد که مدارک میزان مالیات پرداختی رییس جمهور آمریکا را افشا میکرد. بر اساس این اسناد ترامپ تنها ۷۵۰ دلار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بعد از ریاست جمهوری اش مالیات پرداخته است. منتقدان اکنون میزان مالیات پرداختی ترامپ را با قیمت اعلام شده دارو‌های کرونا که اکنون ترامپ برای درمان در حال دریافت آنهاست مقایسه میکنند.

به گزارش نشریه نیوزویک، در ماه ژوئن شرکت داروسازی گیلیاد ساینس که شرکت سازنده داروی رمدسیور است اعلام کرد هر آمپول رمدسیور ۵۲۰ دلار برای هر بیمار با بیمه خصوصی هزینه خواهد داشت. به این ترتیب درمان ۵ روزه با این دارو هزینه‌ای بالغ بر ۳ هزار ۱۲۰ دلار خواهد داشت که البته قیمت این دارو برای کشور‌های در حال توسعه پایین‌تر و چیزی حدود ۸۰۰ دلار است. بر اساس اطلاعیه‌های داده شده بیماران آمریکایی که تحت برنامه‌های بیمه دولتی قرار دارند قیمت دارو کمتر از ۳ هزار و ۱۲۰ دلار تعیین شده.
 
تیفانی باند یکی از کاندیدا‌های مجلس سنا در ایالت مین به اختلاف قیمت بین میزان مالیات پرداختی از سوی رییس جمهور و هزینه درمان با رمدسیویر اشاره کرده و گفته: قیمت این درمان با رمدسیویر تقریبا برابر با ۴ سال مالیاتی است که رییس جمهور پرداخته. یکی از کاربران توییتر نیز در این باره نوشته داروی ۳۰۰۰ دلاری خیلی گران‌تر از میزان مالیاتی است که او می‌پردازد.
 
یک کاربر دیگر نیز تاکید کرده قیمت درمان با این دارو سه برابر پرداختی ترامپ به سیستم مالیاتی کشور است و نباید فراموش کنیم که ما مالیات دهندگان هستیم که هزینه‌های این درمان را می‌پردازیم. در واقع او به ما این پول را بدهکار است.

تردیدها درباره درمان کرونا با رمدسیور

همزمان یک مساله دیگر نیز درباره این دارو مطرح شده است. نیوزویک نوشته درباره اثرگذاری این دارو نیز هنوز اطمینانی وجود ندارد.
 
به گزارش رویداد۲۴موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر در ماه آپریل در گزارشی اعلام کرد این دارو دوره بستری شدن بیماران را کاهش می‌دهد، اما هنوز شواهدی دال بر آثار آن بر افزایش نرخ بهبود بیماران ارائه نشده است. شرکت دارو سازی گیلیاد نیز در آمریکا با انتقادات زیادی بر سر قیمت این دارو مواجه شده است.
 
آگوست ۲۰۱۶ نشریه آمریکایی فورچون ۱۴ شرکتی که ترامپ بیشترین سهام را در آن‌ها خریداری کرده اعلام کرد. بر اساس آنچه در این سال اعلام شده ترامپ ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار سهام شرکت گیلیاد را در آن زمان از طریق هدج فاند‌ها خریداری کرده بود.
 
در سال ۲۰۱۶ و قبل از انتخابات دور قبل برخی رسانه‌ها از جمله نسدق (نشریه خبرهای بورسی و بازار بورس سهام نیویورک) به کاهش شدید ارزش سهام گیلیادر در آن سال اشاره کرده و پیش بینی کرده بودند ترامپ در صورت ریاست جمهور دارو‌های شرکت گیلیاد (در آن زمان مساله داروی اچ سی وی مطرح بود) را ملی کرده و این دارو‌ها به صورت رایگان عرضه می‌شوند.
 
نسدق در یادداشتی نوشته بود در این صورت چه چیزی بهتر از یک معامله پر سود در حوزه بهداشت و درمان و خرید سهام در پایین‌ترین قیمت و کمتر از یک هفتم قیمت اصلی است؟
 
به گزارش رویداد۲۴این رسانه در یادداشت خود در سال ۲۰۱۶ همچنین نوشته بود: اگر بخواهید در حوزه سلامت پول خوبی به جیب بزنید بهترین راه هدف گذاری یک بیماری است که تعداد زیادی بیمار (یا بیمار بالقوه) دارد: بیماری که علائمی دارد که شما برای بلند مدت می‌توانید این علائم را درمان کنید، اما نه به طور کامل (مشتریان باید دائما به شما رجوع کنند). این نسخه برای سود سرشار بیشتر به درد سیاست مدارانی نظیر ترامپ می‌خورد. اینجاست که پای گیلیاد وسط کشیده می‌شود.
 
در زمان انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، شرکت داروسازی گیلیاد دارویی برای HCV تولید کرده بود که به ادعای نسدق برخلاف رویه معمول داروسازی‌ها که به دنبال درمان علائمند تا درمان کامل بیماری، بیماری HCV را به طورکامل درمان می‌کرد. از این رو بیماران بعد از درمان دیگر نیازی به خرید مجدد نداشتند و درآمد گیلیاد به شدت کاهش یافته بود و سهمش را در بازار از دست داده بود.
 
حال کاربران آمریکایی شبکه‌های اجتماعی معتقدند همه ماجرای درمان با رمدسیویر ترفند ترامپ برای افزایش ارزش سهام شرکت سازنده آن یعنی گیلیاد ساینس است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رمدسیویر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
نسدق نه
نزدک
نظرات شما
پیشخوان