تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

واکنش رئیس شورای شهر به طرح انتقال تهران

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست گذشته است، طرح انتقال پایتخت را پاک کردن صورت مساله خواند و گفت: نمی‌توان شهری را با ۱۰ میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت.
طرح انتقال تهران
رویداد۲۴ محسن هاشمی صبح امروز در ابتدای جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دو عضو شورای شهر به صورت مجازی در جلسه شورا حضور دارند ادامه داد: جا دارد در ابتدا پیروزی شیرین پرسپولیس تهران بر النصر سعودی در جدالی نابرابر را به همه ایرانیان تبریک می‌گوییم و آرزوی موفقیت نماینده کشورمان را در فینال آسیا داریم.

وی همچنین با تبریک روز نیروی انتظامی به تمامی خدمتگزاران حوزه امنیت و نظم عمومی گفت: امیدواریم کارکرد و عملکرد پلیس که تعامل و ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری نیز دارد، روندی مثبت و بهبودی کیفی و کمی را شاهد باشد و کمبود‌های زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری برطرف شود.

هاشمی در ادامه گفت: فردا در تقویم «روز تهران» نامگذاری شده است، از ۲۳۵ سال قبل که تهران عملا بعنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهر‌های کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که ۱۱۳ سال قبل، در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی، تهران رسما بعنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شد، شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درآمد نفتی کشور دانست.


هاشمی افزود: بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهر‌های جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه‌ای پایدار باشد، ولی متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را بعنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می‌داند، از آلاینده‌های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

وی با طرح این سوال که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامد‌های مواجه خواهیم شد؟ گفت: پاسخی که داده می‌شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟ آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهر‌های ما، نابودی نخواهد بود؟، چگونه دیگر کشور‌ها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می‌توانند به بازافرینی و نوسازی شهر‌ها خود اقدام کنند، اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه‌ای دیگر و شهری دیگر برویم؟


وی با بیان اینکه در این نگاه تمدن سازی و ساخت میراثی که در کشور‌های توسعه یافته جهان در لندن، پاریس، برلین، رم و ده‌ها و صد‌ها کلانشهر کهن جهان که بعضا عمری بیش از یکهزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟ گفت: واقعیت آن است که در دهه‌های اخیر و با سیاست‌های نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده ایم که برخورد مسئولانه با آن راهکارحل این مشکلات است نه پاک کردن صورت مساله.


هاشمی با تاکید بر اینکه نمی‌توان شهری را با ده میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت، گفت: مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست و عدم تصمیمات درست در پنج دهه اخیر است، اما می‌توان با اصلاح رویه‌های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد.

وی ادامه داد: اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می‌شود، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاه‌ها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار دارد، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از عدم استفاده ما از ظرفیت‌های تهران است و این ظرفیت ها، می‌تواند عامل مقابله با تهدید‌ها و حل معضلات تهران باشد، و قابلیت دارد که فرصت‌های بزرگی را برای ایران خلق کند، مشروط به آنکه قوانین و مسئولیت‌ها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهروندان عمل کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان