تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مورد مشکوک توانگری سطح ۲ بیمه معلم/ هشدار به سازمان بازرسی و وزارت اقتصاد +جدول

بیمه مرکزی امروز سطح توانگری شرکت‌های بیمه را منتشر کرده است. وضعیت سه شرکت بیمه میهن، ایران و سینا مشخص نیست. درباره شرکت‌های دیگر نیز شائبه‌هایی وجود دارد. رویداد۲۴ در این گزارش بیمه معلم را به عنوان نمونه بررسی کرده است.

توانگری بیمه معلم

رویداد۲۴ بیمه مرکزی امروز نسبت توانگری شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد. وضعیت چند شرکت هنوز مشخص نیست؛ مثلا سطح توانگری بیمه ایران و بیمه سینا و بیمه میهن هر سه در حال بررسی است و مشخص نیست چرا وضعیت این شرکت‌ها در سال ۹۹ هنوز مشخص نیست. نسبت توانگری برخی شرکت‌ها نیز در جدول منتشر شده توسط بیمه مرکزی، تغییراتی داشته؛ مثلا بیمه آسیا از 145 با 120 رسیده یا بیمه دانا از 121 به 138 رسیده است. اطلاعات منتشر شده درباره بیمه معلم نیز بسیار جالب است؛ از جمله اینکه جدول بیمه مرکزی با کمال شگفتی نشان می‌دهد که «بیمه معلم» با گذشت سال‌های متمادی تنها شرکت با سطح توانگری «دو» است.

پیش از این در گزارشی، «راز مماشات بیمه مرکزی با بیمه معلم» را جستجو کرده بودیم، اما این بار به نظر می‌رسد باید به دنبال «پشت پرده» آن بود: جدول نسبت توانگری شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، تنها شرکت بیمه دارای سطح توانگری «دو» شرکت بیمه معلم است، اما این همه ماجرا نیست. موضوع از این قرار است که شرکت بیمه معلم از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۹ به طور پیوسته در این سطح توانگری باقیمانده است. این در حالی است که بر خلاف نص صریح آیین نامه توانگری مالی، شرکت باید پس از کسب نسبت توانگری سطح دو، برنامه ترمیم وضعیت مالی «سه ساله» و حسب مورد برنامه افزایش سرمایه را به بیمه مرکزی ارائه کند.

قاعدتا بر اساس این دستورالعمل، شرکت بیمه معلم باید در سال ۱۳۹۸ سطح «یک» توانگری را کسب می‌کرد، اما در سایه تعلل و عدم نظارت بیمه مرکزی، این شرکت توانسته سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را نیز با سطح توانگری «دو» به فعالیت ادامه دهد.

چنین شرایطی می‌تواند هشداری برای صنعت بیمه و زمینه‌سازی برای ظهور یک «بیمه توسعه» دیگر باشد. از سوی دیگر این مورد می‌تواند هشداری برای نهاد بالادستی بیمه مرکزی از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بازرسی کل کشور باشد. این نهاد‌ها باید به موضوع ورود کرده و از بیمه مرکزی بپرسند که چگونه به شرکت بیمه معلم با وجود عدم رعایت آیین‌نامه مصوب شورای عالی بیمه، اجازه ابقا در وضعیت موجود را می‌دهد؟ این در حالی است که بیمه مرکزی در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، به بیمه‌گزاران توصیه کرده که به سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه به عنوان یکی از معیار‌های انتخاب بیمه‌گر خود توجه کنند.


بیشتر بخوانید: پاداش ۵ سال در جا زدن!/ جایزه ویژه هیات مدیره بیمه معلم برای کاری که انجام نشد (فیلم)


بررسی جدول توانگری مالی شرکت بیمه معلم نشان می‌دهد که این شرکت از سال ۱۳۹۱ تا کنون نتوانسته نسبت توانگری خود را نیز چندان بهبود بخشد و به جز سال ۱۳۹۳ که به مرز سطح یک و دو توانگری رسیده است، همواره در نسبت توانگری محدوده ۷۰ باقیمانده است.

این شرکت با وضعیت مالی نامناسب خود سال‌هاست که به صورت انحصاری قرارداد بیمه حوادث دانش آموزی را در اختیار گرفته و منابع سرشار آن را استفاده می‌کند، اما اکنون می‌توان وزارت آموزش و پرورش را نیز مورد سوال قرار داد که چرا میلیون‌ها دانش آموز کشور را با چنین شرکتی وارد مشارکت ناخواسته کرده است؟

جدول نسبت توانگری شرکت‌های بیمه ۱۳۹۹

توانگری بیمه معلم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
یک فرهنگی منتقد
|
France
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
2
سلام ، از نظر من بیمه معلم دیگه شورش رو در آورده است، گویا وزیر و دوستان اهمیتی به اینگونه موارد قائل نیستند
محمد حسین محمدی
|
France
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
2
یعنی مثل این میمونه که بیمه معلم سالهاست در دسته دوم لیگ برتر صنعت بیمه مشغول کار است, هیچ علاقه ای هم برای وارد شدن به لیگ حرفه ای صنعت بیمه ندارد/ علی برکت الله
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
2
قوه قضاییه چرا به پرونده بیمه معلم ورود نمیکنه؟ این روند تا کی ادامه پیدا می کنه؟
نظرات شما
پیشخوان