تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

طلایی: مشکل قانونی حل شود اصولگرایان کاندیدای زن معرفی می‌کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: اگر مشکل قانونی حل شود اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن هم معرفی کنند، اصولگرایان ظرفیت‌های خوبی در حوزه بانوان دارند.

اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴ مرتضی طلایی با اشاره به تاکید اصولگرایان بر وحدت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: رسیدن به وحدت قطعا دغدغه مجموعه اصولگرایان است و توصیه همه وحدت، همدلی، همگرایی و هم‌افزایی میان نیرو‌ها و جریان‌های انقلاب است و نگرانی از این بابت وجود ندارد و من شخصا احساس نمی‌کنم کسی نگرانی از این بابت داشته باشد.

وی با اشاره به تحرکات انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و نقش ریش سفیدی آن‌ها در جریان انتخابات ۱۴۰۰، ادامه داد: نقش جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک بزرگتر و لیدر برای مجموعه نیرو‌های انقلاب مسبوق به سابقه بوده در زمان آیت ا... مهدوی کنی از همیشه پررنگ‌تر بود و شکی در این نیست، اما مسئله این است که آیا جامعه روحانیت همچان آن ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها وتوانمندی‌ها و حضور فعال در عرصه را دارد یا خیر.

کسی مخالف ایفای نقش جامعه روحانیت مبارز در انتخابات نیست

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: به نظر می‌رسد اینکه آن‌ها چه میزان می‌توانند در جریان انتخابات تاثیرگذار باشند به خودشان بستگی دارد و فکر نمیکنم کسی مخالف حضور و ایفای نقش جامعه روحانیت مبارز باشد، اما خودشان هم باید این ظریفت‌ها را به نمایش بگذارند تا این تعامل دو سویه بین آن‌ها و جریان‌های سیاسی محور ائتلاف شکل بگیرد.

اصلاح طلبان نیامدند که بروند!

طلایی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ درون اصولگرایی شود و اصلاح طلبان کاندیدای قدری برای رقابت نداشته باشند، گفت:به نظرم از حالا قابل پیش بینی نیست که انتخابات در ۱۴۰۰ یک طرفه و با حضور نیرو‌های انقلاب است و اصلاح طلبان حضور ندارند یا جور دیگر و باید قدری تامل کرد، چون با گذشت زمان شرایط روشن‌تر شود. اما تصور من این است که اصلاح طلبان نیامدند که بروند و اینطور نیست که قدرت را به راحتی تحویل رقبای خود دهند.

وی تاکید کرد: این خوشبینی و خوش خیالی است که بگوییم اصلاح طلبان به واسطه عملکرد دولت دوازدهم یا مجلس دهم یا شورای پنجم حاضرند صحنه را ترک کنند. اینطور فکر نمی‌کنم؛ هرچند گاهی همچون انتخابات مجلس یازدهم حضور پررنگی در عرصه نداشتند، اما در انتخابات‌های ریاست جمهوری همیشه حاضر بودند و فکر می‌کنم برای ۱۴۰۰ هم برنامه دارند، اما اینکه با چه شعار، تکنیک و گفتمانی وارد عرصه خواهند شد موضوعاتی است که گذشت زمان مشخص می‌کنند، اما اصلاح طلبان منفعل نخواهند بود.

مردم همه مشکلات را پای نظام می‌نویسند و این درست نیست

این فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: واقعیت این است که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل قبول نیست و به زبان مردم فراتر از ناراحتی از عملکرد یک جریان سیاسی به نام اصلاح طلبان است؛ آن‌ها اساسا نظام را یکپارچه می‌بینند و این تفکیک بین جریان‌های سیاسی میان توده مردم وجود ندارند، آن‌ها همه را به پای نظام می‌نویسند و این یکی از چالش‌های ماست.

طلایی خاطر نشان کرد: مسئله این است به جای اینکه خوب و بد دولت یا مجلس گفته شود همه مشکلات و ناکارآمدی‌ها را به پای نظام می‌گذارند و این کار را خیلی سخت می‌کند.

وی گفت: یکی از وظایف همه کنشگران فعال در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و دلسوز انقلاب این است که این موضوع را روشن کنند، چون به نفع انقلاب و جریان‌های سیاسی نیست که این عملکرد‌ها به پای نظام نوشته شود.

وضع موجود کشور ربطی به نظام ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: نهایتا خود جریان‌های سیاسی هم قربانیان ناراحتی‌ها و نارضایتی‌های مردم هستند بنابراین باید اولا تلاش کنیم تا این موضوع برای مردم روشن شود که وضع موجود ربطی به نظام ندارد و عملکرد دولت، مجلس و شورا است؛ از طرفی همه باید تلاش کنیم تا دنبال پیروزی جریان خود یا شکست رقیب نباشیم بلکه تلاش کنیم مردم پای صندوق رای بیایند، چون پشتوانه نظام مردم هستند.

نگران میزان مشارکت و حضور مردم پای صندوق رای هستم

طلایی تاکید کرد: خود من به عنوان یک شهروند از بابت حضور مردم در انتخابات نگرانی دارم و امیدوارم مردم با تفکیک قائل شدن بین عملکرد جریان‌های سیاسی و نظام حساب ناکارآمدی‌های موجود را به حساب نظام نگذارند و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فعالانه حضور پیدا کنند تا یک دولتِ «کار و خدمت» انتخاب کنند.

وی در این باره گفت: یکی از کار‌هایی که نیرو‌های انقلاب باید برای انتخابات ۱۴۰۰ انجام دهند این است که دولت را به صورت کامل و یک جا به مردم معرفی کنند و وظایف و افراد کابینه کاملا مشخص شود؛ این می‌تواند یک نوآوری در انتخابات باشد و پاسخگویی را هم بیشتر کند.

اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن معرفی کنند اگر...

این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به کاندیداتوری سیاستمداران زن در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: اگر مشکل قانونی آن حل شود اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن هم معرفی کنند. اصولگرایان ظرفیت‌های خوبی در حوزه بانوان دارند که می‌توانند معرفی کنند. اما ابتدا باید مسئله قانونی آن حل شود.

طلایی اظهار کرد:، اما موضوع این است که باید دید یک مدیر با چه ویژگی‌هایی باید در مسند مدیریت کشور قرار گیرد؛ من دیدم این روز‌ها بحث کاندیدای نظامی و غیر نظامی و ... هم مطرح می‌شود، اما موضوع این است که ما امروز یک دولت کارآمد و مدیری مقتدر و تصمیم گیر شجاع و پاکدست نیاز داریم تا وقتی روی کار آمد بایستد وبرای مردم کار کند. حالا اینکه زن باشد یا مرد، نظامی باشد یا غیرنظامی همه فرع است.

وی تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان باید دقت کند و کسانی را تایید کند که این ویژگی‌ها را داشته باشند و مصلحت اندیشی خود را بر این مبنا قرار دهد. مشکلات کشور اینگونه حل می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان