تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۷ نظر

آیت‌الله بروجردی ؛ آخرین مانع در برابر اسلام سیاسی

آیت الله بروجردی مرجع بزرگ تقلید شیعیان بود که پس از او مرجعیت شیعه از حالت فردی و یگانه خارج شد و عام بودن خود را از دست و مرجعیت میان فقها تقسیم شد. بروجردی آخرین سد برابر سیاسی شدن دین در ایران معاصر بود که تا زمان زنده بودنش اجازه نداد قرائت سیاسی از دین در فضای حوزه پا بگیرد

آیت‌الله بروجردی ؛ آخرین مانع در برابر اسلام سیاسی

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: «طلبه‌ای که مقدمات و سطح را خوب طی کرده باشد و دارای استعداد باشد، دو یا سه ماه در درس آیت الله بروجردی شرکت کند، مجتهد می‌شود و می‌تواند همین روش را در دیگر ابواب مسائل فقهی به کار گیرد» آیت‌الله خمینی

سید حسین طباطبایی بروجردی ملقب به آیت‌الله بروجردی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فقها و مراجع تقلید شیعه است. آیت‌الله بروجردی را می‌توان آخرین مرجع عام شیعیان دانست که در سطح جهان نفوذ داشت و توانسته بود جایگاه مرجعیت شیعه را در سطح جهان ارتقا ببخشد، با این حال او نیز همچون آیت الله حائری در سیاست به شدت مواضعی محافظه‌کارانه‌ای داشت و می‌کوشید در تمامی سال‌های زعامت خود بر حوزه علمیه قم، این حوزه را از نزاع‌های سیاسی دور نگه دارد.

او خیلی کم در امور سیاسی اظهارنظر می‌کرد و بیشتر می‌خواست توجه خود را به هر چه قدرتمند‌تر کردن نهاد روحانیت و حوزه علمیه قم معطوف کند. این مواضع محافظه‌کارانه آیت‌الله بروجردی خوشایند برخی از شاگردان و روحانیون سیاسی آن دوران مانند نواب صفوی و آیت‌الله خمینی نبود. مشی محافظه‌کارانه آیت لله حتی کار را به نزاع با نواب صفوی هم کشاند و باعث شد تا هنگام دستگیری نواب صفوی، آیت‌الله بروجردی برای جلوگیری از اعدام نواب صفوی اقدامی نکند و همین مسئله هم در نهایت باعث کدورت میان او و آیت‌الله خمینی شد تا جایی که آیت‌الله منتظری در کتاب خاطرات خود نقل می‌کند: «من رفتم خدمت ایشان و گفتم آقای مطهری این نامه را دادند خدمت شما و خداحافظی هم کردند. آقای بروجردی نامه را نگرفت، گفتم بالاخره ایشان گفته… با ناراحتی نامه را کنار زد.»

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود آورده: «همین کار‌ها [اعدام فدائیان] نیز باعث شد که امام از بیت آقای بروجردی فاصله گرفت و دیگر رفت و آمد خود را عملا قطع کرد.»

این نقل قول‌ها نشان می‌دهد که آیت‌الله بروجردی فقیهی سیاست‌گریز بود که جز مواردی معدود (مثل ماجرای اصلاحات ارضی) هیچ‌گاه با حکومت وقت وارد مجادله سیاسی نمی‌شد و مثل نیای خود آیت‌الله حائری یزدی طرفدار جدایی دین از سیاست بود.

اهمیت دیگر آیت‌الله بروجردی در این بود که پس از او مرجعیت شیعه از حالت فردی و یگانه خارج شد و عام بودن خود را از دست و مرجعیت میان فقها تقسیم شد و مراجع تازه‌ای ظهور کردند که مشی آنان با آیت‌الله بروجردی متفاوت بود. از جمله آیت‌الله خمینی که به فقه ابعاد سیاسی بخشید.


بیشتر بخوانید: آیت الله حائری یزدی؛ فقیهی که راهش در جمهوری اسلامی رهرو نیافت!


آیت‌الله بروجردی قبل از ورود به حوزه علمیه قم

به گزارش رویداد۲۴ آیت‌الله بروجردی سوم فروردین سال ۱۲۵۴ به دنیا آمد. پدر او حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی از علمای بروجرد و مادرش سیده آغا بیگم دختر سید سید محمد طباطبایی بود. پدرش او را به حوزه علمیه نوربخش بروجرد برد و از معلم خواست بقیه علوم مقدماتی را به پسرش بیاموزد و صرف و نحو، معانی بیان، بدیع و منطق، فقه و اصول را در بروجرد آموخت. بروجردی در سال ۱۲۷۱ به اصفهان مهاجرت کرد.

پس از ورود به اصفهان، در درس مرحوم حاج سیدمحمدباقر درچه‏‌ای شرکت کرد. آنچنان که در جلد ۱۲ مفاخر اسلام علی دوانی آمده، او هم چنین در درس‏ میرزا ابوالمعالی کلباسی و سیدمحمدتقی مدرس شرکت می‌کرد. علاوه بر فقه و اصول و رجال، در درس آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی حاضر شد.

بروجردی بعد از چهار سال تحصیل در اصفهان، به بروجرد بازگشت و ازدواج کرد. بروجردی در مجموع سه بار ازدواج کرد. او پس از حضور در اصفهان به نجف عزیمت کرد و به حوزه درس آیت الله آخوند ملا محمدکاظم خراسانی وارد شد و نه سال نزد آیت الله آقا سیدکاظم یزدی و آیت الله شریعت اصفهانی (شیخ الشریعه) در فقه و اصول و رجال درس خواند.

بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. محمد واعظ زاده در کتاب زندگی‌نامه آیت‌الله بروجردی نوشته وقتی بیماری پیدا می‌کند که در بیمارستان فیروزآبادی تهران مورد معالجه قرار می‌گیرد. در همین دوره در روحانیونی از جمله آیت‌الله خمینی از او می‌خواهند به قم برود و ضمن قبول سرپرستی حوزه علمیه قم مرجعیت شیعیان را هم بر عهده بگیرد. آیت ­الله بروجردی بهمن ماه ۱۳۲۳ وارد قم شد.

آیت‌الله بروجردی

آیت‌الله بروجردی و نوسازی حوزه علمیه

ورود آیت‌الله بروجردی به حوزه علمیه قم هم‌زمان شد با تحولات گسترده در ایران. ورود مفاهیم مدرن به جامعه سنتی ایران مسائل مختلفی را به وجود آورد و شبهه‌های جدیدی ایجاد کرد که می‌طلبید حوزه‌های علمیه همقدم با این تحولات به نوسازی خود بپردازد.

در خاطرات آیت‌الله امینی نوشته حاج امین نجف‌آبادی آمده که «برنامه‌های اصلی برای اصلاحات این موارد بود: ساماندهی تشکیلات و برنامه‌ریزی آموزشی، تخصصی کردن علوم، توجه به سایر علوم اسلامی علاوه بر فقه و حقوق و مراقبت از اخلاق طلبه‌ها و نیز توجه بیشتر به تبلیغ و اجرای نظام‌مند آن.»

آنطور که در کتاب روش تبلیغ محمد جناب‌زاده هم آمده است علاوه بر روحانیان اقشار مذهبی جامعه هم که روحانیت را گروه مرجع خود می‌دانستند و در میان انبوهی از شبهات جدید گرفتار آمده بودند به حوزه علمیه برای انجام اصلاحات فشار می‌آوردند.

آیت‌الله سیدمحمد باقر سلطانی طباطبایی می‌گوید «اولین طرح اصلاحی را مدرسان عالی رتبه حوزه با عنوان هیات مصلحین به آیت‌الله بروجردی ارائه دادند برخی از مفاد این طرح شامل این موارد بود: اصلاح تشکیلات و ساختار، تعیین سطوح تحصیلی، مشخص کردن زمان تحصیل در قالب سه سطح، تعیین دروس اصلی و جنبی هر سطح و کتاب‌های مربوط، اصلاح بیت زعیم حوزه و نظارت شورا بر تخصیص وجوهات بود.»

آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه این طرح را در حوزه علمیه اجرایی نکرد. در دهه سی شمسی هم برخی بزرگان حوزه طرح‌هایی را برای اصلاحات در حوزه به او پیشنهاد دادند که شامل این موارد بود: تهیه پرونده و سوابق برای طلاب، مواظبت اخلاقی از آنان و ایجاد صندوق مشترک بین علما بود که آیت‌الله بروجردی هم با گفتن اینکه برای اجرای این طرح زمان مناسبی نیست آن را اجرا نکرد.

آیت‌الله بروجردی اصلاحات مختصری در حوزه انجام داد؛ اصلاحاتی مانند تقریب مذاهب، اخذ امتحان از طلاب و حمایت از نشر مجله‌های نوین حوزوی. اما به دلیل وجود مشکلات فراوان نتوانست اصلاحات اساسی در حوزه ایجاد کند. مشکل اول مشکل مالی بود.


بیشتر بخوانید: سید حسن مدرس؛ فقیه مخالف جمهوری


آیت‌الله سید منیرالدین حسینی شیرازی در خاطراتش می‌نویسد «با بهبود نسبی وضع طلاب در دوران آیت‌الله بروجردی باز مشکلات معیشتی گریبان طلاب را رها نمی‌کرد به شکلی که آن‌ها را از کار علمی و اصلاحی بازمی‌داشت. مسئله هم صرفاً کمبود نقدینگی نبود بلکه چگونگی اختصاص منابع هم مشکل بسیار بزرگی در حوزه آن زمان بود.»

مشکل بعدی بر سر راه نوسازی حوزه علمیه تسلط بخش تجدد گریز مثل مکتب تفکیک بر حوزه‌های علمیه خصوصاً حوزه علمیه مشهد بود. این مکتب که به لحاظ فکری هم تاثیر زیادی روی آیت‌الله بروجردی داشتند به شدت مخالف فلسفه و عرفان بودند و اجازه شکل‌گیری قرائت‌های مختلف در حوزه علمیه را نمی‌دادند. 

این اختلافات به قدری جدی بود که یک‌بار آیت‌الله منتظری با شیخ محمود حلبی که روی منبر به ملاصدرا توهین می‌کرد درگیر شد. مشکل بعدی در عدم اقبال به اصلاحات عمیق و ساختاری در حوزه علمیه برخی اطرافیان او بودند.

هنگامی که تعمیر مدرسه کرمانشاه به پایان رسید، با موافقت آیت‌الله بروجردی درس زبان انگلیسی جزء دروس این مدرسه گنجانده شد، اما ظاهرا وقتی به آیت‌الله بروجردی گفتند اگر مردم بدانند در این مدرسه زبان خارجی تدریس می‌شود ایمانشان سست می‌شود، او این طرح را کنار گذاشت.

آیت‌الله بروجردی و انقلاب مشروطه

آیت‌الله بروجردی که برخلاف چهره‌هایی مانند آخوند خراسانی فقیهی سنتی به حساب می‌آمد نظر خود را درباره مشروطه داشت. به گزارش رویداد۲۴ در آن زمان و در میان روحانیان سه نگاه به مشروطه وجود داشت: ۱) نواب صفوی و فدائیان اسلام ۲) آیت‌الله کاشانی و جریان ملی مذهبی ۳) مرجعیت سنتی شیعه در قم به زعامت آیت‌الله بروجردی.

سه مولفه در نگاه آیت‌الله بروجردی به مسئله مشروطه از باقی مولفه‌ها پررنگ‌تر است. مولفه‌هایی که او را از سایر فقهای شیعه متمایز می‌کند.

۱) قانون: بر خلاف سنت روشنگری که قانونگذاری موضوعی عقلانی و تجربی است، در نظام‌های الهی قانون‌گذاری حق خداست و شارع صرفاً آن را وضع می‌کند.

در قانون خواهی فرانسوی، خدایان حق دخالت در زندگی انسان را ندارند و انسان صرفاً براساس نیاز‌های خود باید به قانون‌گذاری بپردازد. براساس این تعریف روحانیون دوره مشروطه به دو گروه تقسیم می‌شدند. گروه اول شیخ فضل‌الله نوری که علناً با مشروطیت به مخالفت پرداختند. شیخ فضل‌الله صراحتاً به این نکته اشاره کرده که: «قانون‌نویسی چه معنا دارد، قانون ما مسلمانان همان اسلام است.» 

نظر دوم که درست نقطه مقابل نظر شیخ فضل‌الله نوری بود نظر روحانیونی مثل آخوند خراسانی، نائینی و ثقه‌الاسلام تبریزی بود که می‌کوشیدند بر اساس احکام اسلامی و روایت معصومین، قانون را پدیده‌ای اسلامی جلوه دهند و آن را با اسلام منطبق کنند.

آیت‌الله صانعی در مصاحبه‌ای درباره نظر آیت‌الله بروجردی گفته است: «ایشان در جمع، با کلیاتی به عنوان قانون، در صورتی که با شرع تناقض نداشته باشد موافق بود.»

در عقاید آیت‌الله بروجردی درباره قانون تناقضاتی وجود دارد که نشانگر نگاه سنتی او است. در کتاب خاطرات زندگی آیت‌الله بروجردی آمده است که او یک‌بار مانع اعدام جوان مسلمانی که یک بهایی را کشته بود شد و همین موضوع نشان می‌دهد او از طرفی با قانون به عنوان یکی از لوازم مشروطه موافق بوده و از طرف دیگر برای خود به عنوان فقیه در مسائل قضایی اختیارات فراقانونی قائل بوده است.

نکته دیگری که موضع آیت‌الله بروجردی درباره قانون را روشن می‌کند تاکید او بر متمم مذهب رسمی در قانون اساسی مشروطه بود. در اردیبهشت ۱۳۲۸ که مجلس موسسان تاسیس و زمزمه تغییر قانون و حذف این بند به گوش می‌رسید به نقل از کتاب زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت‌الله بروجردی وی در جواب نامه آیت‌الله خمینی که از حذف این بند ابراز نگرانی کرده بود نوشته است: «برای اینکه مبادا تغییراتی در موارد مربوط به امور دینیه داده شود، تذکراتی مکرر داده‌ام.»

رسول جعفریان در کتاب جریان‌ها و جنبش‌های مذهبی- سیاسی ایران سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۲۰ آورده است بعد از قدرت گرفتن بیشتر روحانیت و در آذر ۱۳۲۹ و زمانی که روی نظارت علما بر تصویب قانون با او مشورت کردند روی مساعدت به تقاضای آقایان نشان داد و آن‌ها را به انجام اقدامات عملی فراخواند.

آیت‌الله بروجردی مثل اکثر علمای شیعه معتقد بود که در عصر غیبت، نباید احکام موضوعه مغایر با اسلام تصویب شود. او بهترین راه برای جلوگیری از چنین عملی را رعایت بند دوم متمم قانون اساسی که پنج فقیه را ناظر بر قوانین و عدم مطابقت آن‌ها بر شرع می‌کرد موافق بود. از این منظر باید آیت‌الله بروجردی را می‌توان مرجعی سنتی دانست که اختیار فقیه برای او ارجح‌تر از قانون بود و فتوا را برتر از قانون می‌دانست؛ بنابراین او را باید هم‌رای نظر فقهای سنتی اوایل مشروطه نظیر شیخ فضل‌الله نوری دانست.

۲. آزادی) آزادی هم میان علمای مشروطه دو دیدگاه پیدا کرد. امثال شیخ فضل‌الله نوری از همان ابتدا و به کل با آن مخالفت کردند و علمای مشروطه‌خواه هم آن را ابتدا از باب امر به معروف و نهی از منکر پذیرفتند. دوانی در زندگی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت‌الله بروجردی آورده است که آزادی بیان یکی از ویژگی‌های حوزه در زمان آقای بروجردی بود و او مطبوعات را مطالعه می‌کرد و به آن‌ها پاسخ می‌داد.

در نقدر علی دوانی باید اشاره کرد به مصاحبه برادر آیت‌الله بروجردی با شماره ۵۴ مجله شهروند امروز تایید کرده که ایشان نوعی اقتدارگرایی همراه با خشونت را در حوزه اعمال می‌کرد که برادر ایشان هم اعتقاد دارد منش درستی بوده است و درباره مطالعات مجلات هم باید گفت این از آزادی‌خواهی آیت‌الله بروجردی نبوده که پاسخ مجلات را می‌داده است. بلکه قدرت بستن این مجلات را نداشته و الا در منظورالاجداد به نقل از ایشان آمده است که باید جلوی مجلاتی که مصالح و مفاسد را رعایت نمی‌کنند گرفت. 

در کتاب خاطرات زندگی آیت‌الله بروجردی هم یادآوری شده که او به شاه تذکر می‌دهد که از قدرت خود برای جلوگیری از نشر این مجلات استفاده کند. دولت مصدق هم برای رعایت حال آیت‌الله بروجردی نشریات منتقد دین توقیف می‌شده است. آنطور که در مجله حوزه آمده است آیت‌الله بروجردی با آزادی کامل مذهب مخالف بود و بار‌ها از شاه خواسته بود که جلوی بهائیان را بگیرد. از طرف دیگر درباره پوشش حجاب نظرات میانه‌ای داشت.

ابتدا از پیشنهاد آیت‌الله حسین قمی که یکی از بند‌های آن آزادی پوشش زنان بود حمایت کرد، ولی بعد‌ها که روحانیت قدرت گرفت به مخالفت با رژه بی‌حجاب دختران پرداخت. این جمله منسوب به بروجردی است که «مملکت را برای این می‌خواهند که دختران مملکت را به زور در این سرمای سرد به خیابان‌ها بکشانند و آن‌ها را آن‌طور نشان بدهند و بگویند آنان از قید اسارت آزاد شدند. چه اسارتی چه آزادی؟»

او همچنین با تاسیس انجمن زنان مخالف بود و با تاسیس خانه زن مخالفت کرد. بعد از مدتی که علما فهمیدند آزادی می‌تواند اسلام را به خطر بیاندازد با آن مخالفت کردند؛ درست مثل آیت‌الله بروجردی.


بیشتر بخوانید: آیت الله منتظری؛ پیشگام تشیع سیاسی


آیت‌الله بروجردی

آیت الله بروجردی و مساوات در برابر قانون

علمای مشروطه‌خواه درباره مفهوم ملت و تساوی ملت در برابر قانون نظرات متضادی داشتند. آیت‌الله بروجردی هم به واژه ملت اعتقادی نداشته است و برای او مذهب پایه تمام تصمیمات بوده است. به همین منظور از جاری شدن حکم قصاص بر جوانی که یک بهایی را کشته بود جلوگیری کرد و دستور داده بود «لازم است مسلمین نسبت به این فرقه معاشرت و مخالطه و معامله را ترک کنند.»

آیت‌الله بروجردی با قرار دادن مذهب و مسلک به عنوان اصل گروهی از اعضای یک ملت را که در یک کشور و تحت یک حکومت سیاسی زندگی می‌کردند از هم جدا و اقلیتی را تحریم کرد.

از نظر او تنها کسانی می‌توانند شغل‌های دولتی را تصاحب کنند که «اقرار بر خلاف ادیانی که در قانون اساسی مطرح است نمایند» یعنی یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی را داشته باشند و گرنه باید اخراج شوند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که آیت‌الله بروجردی حقوقی هم برای تمام فرق از جمله بهائیت مثل حق زندگی، اشتغال و ازدواج قائل بود.

در نگاه روشنگری، ایران به مثابه یک ملت واحد فارغ از دین دیده می‌شد؛ در حالی که آیت‌الله بروجردی بیشتر بر امت اسلامی تاکید داشت و مردم را براساس دین و مذهب آن‌ها طبقه‌بندی می‌کرد؛ بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کدام از علمای مشروطه از جمله آیت‌الله بروجردی به مساوات افراد در برابر قانون اعتقاد نداشتند؛ بنابراین آیت‌الله بروجردی را باید در دسته روحانیونی قرار داد که شاید با مشروطه مخالفتی نداشت، اما با مبانی آن مخالف بود و از این منظر نظرش به شیخ‌فضل‌الله نوری بسیار نزدیک بود.

آیت‌الله بروجردی و نواب صفوی

آیت‌الله بروجردی یک فقیه سنتی بود نه یک فقیه سیاسی. او هیچ‌گاه داعیه حکومت اسلامی نداشت. با این‌که بسیار متنفذ بود و در میان مردم جایگاه بزرگی داشت، به صرافت تشکیل حکومت اسلامی نیفتاد و این مهم‌ترین تفاوت او با روحانی جوانی مثل نواب صفوی بود که قصد داشت حکومت شاه را براندازی و حکومت اسلامی جایگزین آن کند.

در خاطرات آیت‌الله لنکرانی آمده که وقتی درباره تشکیل حکومت اسلامی توسط نواب صحبت شده ایشان گفته است: «این آقایان می‌خواهند شاه را بردارند، ولی امثال شما را به جای او بگذارند. شخص دیگری می‌پرسد، مگر چه اشکالی دارد؟ آیت‌الله بروجردی در جواب می‌گویند: اشکال بزرگ این امر در اینجا است که شاه با اسلحه توپ و تفنگ به جان مردم می‌افتد، با این اسلحه می‌شود مقابله کرد، ولی اگر شما به جای او نشستید، اسلحه شما ایمان و عقاید مردم است که به جان مردم می‌اندازید. با این اسلحه نمی‌توان به راحتی مقابله کرد و لذا دین و ایمان مردم به بازی گرفته می‌شود.»

برخلاف آیت‌الله بروجردی، اما نواب صفوی اعتقاد داشت که برای اجرای دستورهای اسلام باید قوه مجریه اسلامی باشد که اوامر مرجعیت را عملی کند. اما آنطور که در خاطرات امثال عبدخدایی و عراقی و دیگر مدافعان نواب آمده «مرجع دینی فدائیان، نه آیت الله بروجردی، که سید صدرالدین صدر بود و عده‌ای عناصر مشکوک که از یک طرف در بیت آیت الله بروجردی آمد و شد داشتند و از طرفی، بی‌ارتباط با دربار نبودند، برای آیت الله بروجردی مدام گزارش‌های مغرضانه‌ای از کیفیت و کمیت فعالیت نواب و فدائیان اسلام تهیه می‌کردند.»

با این حال آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه راضی به فعالیت سیاسی نبود و وقتی شکایت طلاب از تحرکات حزب توده و بهائیان را شنید در کلاس درسش گفت: «رییس دولت -مصدق- با این گرفتاری‌های زیادی که داشت، شخصا با من تلفنی تماس گرفت. ایشان تمام تقاضا‌های مرا انجام داده است. من از ایشان هیچ شکایتی ندارم. رییس دولت برای مملکت خدمت می‌کند، طلاب در پی درسشان باشند و قضیه را دنبال نکنند.»

سابقه کناره‌گیری از سیاست در اندیشه آیت‌الله بروجردی به سال‌های ملی شدن صنعت نفت برمی‌گردد که او در جایی گفته بود: «من در قضایایی که وارد نباشم و آغاز و پایان آن را ندانم و نتوانم پیش بینی کنم، وارد نمی‌شوم... البته روحانیت به هیچ وجه نباید با این حرکت مخالفت کند... لذا به آقای بهبهانی و علمای تهران نوشتم که مخالفت نکنند.»

آیت‌الله بروجردی که فرجام مشروطه را دیده بود و نتیجه آن را به نفع امت اسلامی نمی‌دانست تصمیم گرفته بود دامن حوزه را از سیاست دور نگه دارد تا اسلام قدرتمند بماند بنابراین با هر اقدام انقلابی و رادیکالی مخالف بود. برخلاف نواب صفوی که اعتقاد داشت برای پیاده کردن احکام شرع مقدس باید حرکت انقلابی کرد و حکومت شاه را برانداخت؛ بنابراین از انجام حرکات مسلحانه ابایی نداشت و این زمینه اختلافات بعدی بود.

اولین اقدام فدائیان اسلام در جلوگیری از برگزاری مراسم ختم برای رضا شاه توسط آیت‌الله بروجردی اخلال در نظم حوزه تلقی شد. همین موضوع منجر به بایکوت شدن نواب و یارانش در حوزه شد. آیت‌الله بروجردی فدائیان را طلاب عصبانی می‌دانست که فعالیت‌هایشان به ضرر اسلام است.

به گزارش رویداد۲۴ در خاطرات عبدخدایی آمده که در جریان برگرداندن جنازه رضاشاه به ایران روحانیون مخالفتی با این موضوع نداشتند و دفتر آیت‌الله بروجردی در جواب نامه فدائیان اسلام برای اقدام علیه این موضوع گفته است: «حضرت آیت الله از چنین کار‌هایی خوششان نمی‌آید.»

پیش از این هم البته فدائیان اسلام به تحرکاتی در حوزه دست و در آن‌جا اعلامیه پخش می‌کردند. این کار‌ها باعث خشم آیت‌الله بروجردی شده بود. واعظ‌ زاده از آیت‌الله بروجردی نقل می‌کند که: «اینان با این موقعیت و وضع مرجعیت من مخالفند. کسانی که از این گروه حمایت می‌کنند انسان در عدالت و انسانیت آن‌ها شک می‌کند.»

سرانجام آیت‌الله بروجردی فدائیان اسلام را طلاب مردود دانست و در کلاس درس خود گفت: «این‌ها که چنین می‌کنند، با حوزه مخالفند، با من مخالفند. می‌خواهند کاری کنند که در حوزه بسته شود تا نتوانیم به کلاس و درسمان بپردازیم.» و نواب هم به او پاسخ داده بود: «غیرت را از مرحوم قمی یاد بگیر» سرانجام اختلافات بسیار عمیق شد و کار به جدال لفظی کشید.

آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی نقل می‌کند که «یک شب ماه مبارک رمضان، از سر شب تا صبح، با مرحوم نواب صفوی صبحت کردم و آنچه را آیت الله بروجردی نمی‌پسندیدند، به ایشان تذکر دادم. به ایشان گفتم: بعضی از کار‌های شما، باعث انزجار از شما می‌شود، لذا آیت الله بروجردی از شما رنجیده‌اند. به صلاح شما نیست که با آیت الله بروجردی مخالفت کنید. این، مثل این می‌ماند که در داخل کشتی، با ناخدای کشتی در بیفتید.»

اختلافات باعث شد برخی از افراد، مانند شیخ علی لر که خیلی قلدر بود، به جان طرفداران نواب بیفتند و آنان را از فیضیه بیرون کند و نگذارد سخنرانی کنند آیت‌الله منتظری می‌نویسد مرحوم مطهری خودش برای من نقل کرد و گفت که بیش از یک ساعت رفتم با آقای نواب دنبال رودخانه راه رفتیم و صحبت کردیم، گفتم درست است که شما حرف‌های حقی دارید، اما بالاخره آقای بروجردی الان رییس مذهب است، رییس حوزه است، باید قداست ایشان را حفظ کرد و در پرتو ریاست ایشان کار کرد نه اینکه بیاییم همه این‌ها را با این تندی‌ها بشکنیم

برخی هم ردپای آیت‌الله کاشانی را در برخورد‌های نواب با آیت‌الله بروجردی پُررنگ می‌دانند. همچنانکه آیت‌الله فاضل لنکرانی گفته بیت آیت الله کاشانی نسبت به آیت الله بروجردی، نظر مخالف داشت. فدائیان اسلام، با اینکه افراد مؤمنی بودند و دارای هدفی مقدس، ولی تحت تأثیر بیت آیت الله کاشانی قرار گرفته بودند.

سرانجام نواب بازداشت و به اعدام محکوم شد. ظاهرا عده‌ای نزد بروجردی می‌روند تا او پادرمیانی کند اما او حرکتی انجام نداد. آیت‌الله منتظری اما گفته او اقداماتی کرد؛ از جمله اینکه آقای بروجردی حاجی احمد را همراه با نامه‌ای برای ملاقات با شاه فرستاد، ولی آن وقت گفته بودند که شاه رفته آبعلی یا جای دیگر و ایشان را معطل کرده بودند تا وقتی که فدائیان را اعدام کرده بودند بعد نامه آقای بروجردی را قبول کرده بودند.»


بیشتر بخوانید: آیت الله مطهری؛ تلاش برای حذف مفسران غیر روحانی


آیت‌الله بروجردی

آیت‌الله بروجردی و سیاست

آیت‌الله بروجردی تا پایان عمر از سیاست دوری می‌کرد و ترجیح می‌داد به جای فعالیت سیاسی به دین بپردازد و حوزه نفوذ دین در جامعه تقویت کند. برخی این مشی را به بی‌عملی سیاسی تعبیر می‌کردند. او با تجربه مشروطیت و وضعی که برای آیت‌الله نائینی پیش آمده بود از حضور در سیاست پرهیز داشت و ظاهرا دفاع او از مشروطه و حتی سلطنت که مذهب شیعه اثنی عشری به رسمیت می‌شناختند، به خاطر مقابله با تفکرات کمونیستی بوده است.

در کتاب قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک به نقل از بروجردی آمده که «وجود شاهنشاهی مانع بزرگی برای نفوذ کمونیسم و بی‌دینی است. دین به امور مملکتی هیچ‌گونه دخالتی نمی‌کند. من فقط روی امور شرعی دخالت می‌نمایم.»

او در تلاش هیات حاکمه در اعلام مخالفت ایشان با دولت شوروی به علت اعتراض این دولت به عقد قرارداد نظامی ایران با آمریکا در سال ۱۳۳۸ به تندی گفته بود: «من در امور سیاسی دخالت نمی‌کنم و اینکه ایران می‌خواهد با یک دولت خارجی موافق یا با یک دولت دیگری مخالف باشد و نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظری کنم. چون دولت‌های خارجی از نظر من یکسان هستند، من نوکر دولت نیستم که خواست با هر دولتی مخالفت کند، من هم با آن مخالفت نمایم. کوشش من این است که روحانیت را دور از جنجال‌های سیاسی نگه دارم.»

آیت‌الله بروجردی البته بعضاً در مواردی که احساس می‌کرد با شرع در تناقض است در امور سیاسی دخالت می‌کرد و حتی یک‌بار برای مدت کوتاهی هم توسط رضاشاه بازداشت و بلافاصله آزاد شد. مثلاً زمانی که رضا شاه قصد داشت به تقلید از آتاتورک خط رسمی کشور را تغییر دهد، به رضا شاه نوشت: «هدف اینان از تغییر خط، دور کردن جامعه از فرهنگ اسلامی است. من تا زنده‌ام اجازه نمی‌دهم این کار را عملی کنند.»

یا مثلاً برخلاف مشی فقهی خود که ازدواج با اهل کتاب را مجاز می‌دانست اجازه نداد تا شاه با دختر یهودی ایتالیایی ازدواج کند. یا با نامه خود به مجلس اجازه اجرای طرح اصلاحات ارضی را نداد تا شاه مجبور شود تا زمان مرگ او برای اجرای این طرح صبر کند.

استنباط آیت‌الله بروجردی در میزان دخالت فقه در سیاست به همان تذکرات شرعی که در حیطه اختیارات مرجع تقلید است محدود می‌شد و برخلاف نظر آیت‌الله خمینی هیچ‌گاه به دنبال تشکیل حکومت نبود. همین موضوع بود که موجب اختلاف فکری او با آیت‌الله خمینی می‌شد. چرا که برخلاف آیت‌الله خمینی به این نظر اعتقاد داشت که باید امور عرفی به حکومت واگذار شود و مرجع تقلید صرفاً باید در امور شرعیه دخالت داشته باشد.

آیت‌الله بروجردی را باید فقیه سنتی دانست که هدفش بیش از آن‌که سیاست باشد به دنبال حفظ قدرت دین از طریق قدرتمند کردن نهاد دین یعنی حوزه بود. سکوت او در برابر اتفاقات مهمی مثل مشروطه و ملی‌شدن صنعت نفت از همین نگاه غیرسیاسی برمی‌خواست.

اولویت برای او نه غصب قدرت که گسترش و حفظ قدرت دین در سطح جامعه بود. او اعتقاد داشت کسب قدرت و افتادن امور اجرایی به دست روحانیت آنطور که مورد وثوق نواب صفوی و بعد‌ها آیت‌الله خمینی بود ممکن است به اصل دین ضربه بزند و به همین خاطر حضور روحانیون در امور اجرایی را به مصلحت نمی‌دانست.

از طرف دیگر او برخلاف نائینی و آخوند خراسانی یک روحانی سنتی بود که با مفاهیم مدرن سر سازگاری نداشت. او طرفدار امت به جای ملت بود و مسلمان را از غیر مسلمان برتر می‌دانست و همچنین برای فتوا ارزش قائل بود نه قانون.

بروجردی آخرین سد برابر سیاسی شدن دین در ایران معاصر بود که تا زمان زنده بودنش اجازه نداد قرائت سیاسی از دین در فضای حوزه پا بگیرد و طلاب و محصلان علوم دینی را به تحصیل دعوت می‌کرد. بعد از فوت او، تفکر نواب احیا شد و اسلام سیاسی جای اسلام سنتی را گرفت.

منابع:
زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت‌الله بروجردی / علی دوان/ نشر مطهر
جریان‌ها و جنبش‌های مذهبی-سیاسی ایران ۱۳۵۷-۱۳۲۰ / رسول جعفریان / مرکز انقلاب اسلامی
تنبیه الامه و تنزیه المه / محمد حسین نائینی/ شرکت سهامی انتشار
تاریخ انقلاب مشروطیت ایران / مهدی ملک‌زاده / انتشارات سخن
خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی / علی دوانی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
نشریه حوزه
سایت تاریخ ایرانی
سه مولفه مشروطه در اندیشه آیت‌الله بروجردی / پژوهشنامه تاریخ تشیع/بهار ۱۳۹۶
حکومت از دیدگاه امام خمینی و آیت‌الله بروجردی / مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه / پاییز ۱۳۹۷
موانع نوگرایی در حورزه علمیه قم / پژوهش‌های علوم تاریخی / بهار و تابستان ۱۳۹۴
قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک / مرکز بررسی اسناد تاریخی

آیت‌الله بروجردی ؛ آخرین مانع در برابر اسلام سیاسی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
6
76
خدا رحمتشون کنه
چه خوب پیش بینی کرده بودند که دین و اعتقادات مردم ، در دست کفتارها قرار می گیره!
#شاه با اسلحه توپ و تفنگ به جان مردم می‌افتد، با این اسلحه می‌شود مقابله کرد، ولی اگر شما به جای او نشستید، اسلحه شما ایمان و عقاید مردم است که به جان مردم می‌اندازید. با این اسلحه نمی‌توان به راحتی مقابله کرد و لذا دین و ایمان مردم به بازی گرفته می‌شود.»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
ایشان عالم بزرگواری بودند و نمی دانیم که واقعا نظر ایشان چه بود صرف نقل یک نفر سند نمی شود اما قطعا اگر ایشان هم می شنید که با تایید شاه در شهرنو هزاران ناموس مسلمان به فروش می رسد اگر می شنید که دختران مسلمان برای ارضای شهوت نیروهای امریکایی برده می شوند حتما از غصه دق می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
اگر حکومت اسلامی صفویان تشکیل نشده بود اگر شاه عباس صوفی شیعی نبود الان اسمی از ایران نبود
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
3
65
خدا رحمتش کنه چقدرخوب آینده رادیده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
اگر ایشان مخالف سیاست بودند گوهری چون امام را نمی توانستند تربیت کنند .
هرچند لیاقت برخی مثبت دهندگان به اسلام سیاسی ان است که در زمان شاه باقی می ماندند و بخاطر زیر گرفتن سگ امریکایی، مجازات می شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
4
42
هیچ دینداری سیاست نمی کند و هیچ سیاستمداری دین ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
یعنی میفرمایید همۀ سیاستمداران در تمام دنیا بی دین هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
بستگی به تعریف سیاست دارد غیر از خداوند و دستورات الهی کسی نمی تواند به دین دار و بی دین برچسب زند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
جناب 18 چرت نفرمایید.
دیندار اگر به لحاظ اجتماعی حاکم بر سرنوشت خودش نباشد نمی تواند دینداری کند همانطور که در زمان رضاخان مردم چون قدرت سیاسی نداشتند حتی نمی توانستند مراسم روضه برگزار کنند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
امام علی (ع) دیندار نبود..؟ حضرت محمد (ص) دیندار نبود..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
3
25
تشکرفراوان،خیلی این موضوع تاریخی مفیدوروشنگرانه بود،بازهم ازاین دست موضوعات برای تنویرافکارعمومی استفاده کنید،ممنون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
3
25
سیاستمدار در مواقعی ایجاب می کند که دروغ بگوید حال آنکه در دین دروغ جای ندارد ودروغ گفتن حرام است پس نتیجه اینکه دینداری با سیاستمداری قابل جمع نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
دزدی بی حجابی گرانفروشی ربا خوری اختلاس بانک آتش زدن غیبت کردن تهمت زدن ووو هیچ کدام با دینداری قابل جمع نیست
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
2
23
خدا رحمتشون کنه واقعا زعیم و عالم بودند
امیرالمؤمنین می‌فرمایند اگر بنا به سیاست بود من از معاویه سیاس تر بودم ولیکن من نمی‌خواهم و نباید خود را به آلودگی و خباثت سیاست بیالایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
یک بار دیگر سخن علی علیه السلام را بخوان و بعد معنی سیاست را بفهم بعد قضاوت خود را بیان کن آنچه خود دوست دارید از ربان معصوم نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
شکر خدا باران خانم هم عالم ربانی شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
2
6
اولا آیت الله یا علامه حلبی نه شیخ حلبی استاد محمد رضا حکیمی با درجه بالای علمی به ایشان علامه حلبی می‌گفت دوما منتظری کی باشه به ایشان جرات کوچکترین جسارتی داشته باشه؟! خود آیت الله بروجردی علاقه وافری به ایشان داشتن
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
2
12
البته تفکر ایشان هم هنوز برخی از علما قبول دارند و می گویند در زمان غیبت نباید حکومت اسلامی به پا کرد و حکومت اسلامی فقط در زمان حضور امام معصوم باید برپا شود و در این مورد احادیث فراوانی هم داریم
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
افرادی که ذهن خوانی و حدیث خوانی می کنند معصومین می فرمایند هر مطلبی از ما خلاف قران بود بزنید به دیوار
شما بدون حکومت الهی آیات امر به معرف و نهی از منکر را چگونه می خواهید عمل کنید
خداوند می گوید نجات یک انسان مثل این است تمام انسان‌ها را نجات داده تعداد نوزادانی که در هنگام تولد می مردند آمار در حکومت الهی چه شد عمر امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۴ بود الان عمر به امید به زندگی ۷۶ رسید آیات تجهیزات برای مقابله با کفار مثلا ساخت موشک خدا گفته فراهم کنید بعد شما کتاب دیگری مطالعه می کنید به اشتراک بگذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
آقای امید می خواهی امید به زندگی را مقایسه کنی امید به زندگی در سال 1300 را با سال 1357 مقایسه کن،آن موشک ها را هم شما وحکومت اسلامیتان نساخته اید تازه آمار قطعات کانادایی واطریشی آن درآمده،اگر واقعا آن سطح از تکنولوژی که به آن می نازید مال خودتان بود باید در سایر عرصه ها هم نمود پیدا می کرد مثلا درلپ تاپ وکامپیوتر ،درلوازم خانگی وماشین سازی چطور در یک آفتابه هم خودکفا نیستید ولی بالاترین تکنولوژی پهباد را دارید !،لابد می خواهید بگویید چون عرصه نظامی در دست سپاه است ،امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که تمام عرصه های اقتصادی کشور به لطف وامهای میلیاردی که به اینها داده شد در دست همین گروه ودنباله هایش است پس چرا این نابغه ها نبوغشان فقط در عرصه نظامی کار می کند ولی در عرصه اقتصادی جز ضرر برای مردم نبوده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
دقیقا ثابت شد که آنها درست می گفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
تو از عمر امید به زندگی در سال ۱۳۰۰ خبر دارید ؟ قبل تر حضرت نوح ع بالای ۹۰۰ سال حضرت ابراهیم بالا ۱۱۳ ساله فرزند دار شد
غربزده های وطن فروش کشور یک سر به موزه های غربی بزنید متوجه می شوید که حکومت‌های غربی بر اساس دزدی و چپاول اموال کشورهای دیگر بنا شده. یک حرف دیگر غربزده ها می گویند این گوشی تولید غرب است کسی نمی گوید گه غربزده اگر من پول ندهم آن شرکت توسعه پیدا نمی کند من اگر انرژی ندهم تمام تاسیسات ساخته شده گرمایشی را باید بیاندازند دور و از چوپ برای گرمای استفاده کنند اینها مثال تجارتی هستند ربطی به غرب شرق ندارد ولی غربزده گی یک نوع بیماری است درمانش زدن واکسن فایزر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
18
نتیجه همراهی دین با سیاست رو داریم زندگی میکنیم چیزی جر بدبختی و عقب ماندگی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
13
2
در اسلام دین از سیاست جدا نیست پیامبر و امامان حکومت تشکیل دادن حرف کی رو گوش بدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
پیامبر و امامان معصوم بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
خودت میگی پیامبر و امامان در زمان خود ایشان کیا دشمنشون بودند کسانی که سر خود و با دروغ و حیلی گر تشکیل نظامی سیاسی اسلامی داده بودند که نتیجه ای غیر از ظلم و فساد و غارت چیزی نداشته حکومت اسلامی انسان کامل و جامع و پاک میخواهد که هر کجا کم آورد با دروغ و خدعه و غارت و مصلحت اندیشی حق و باطل رو جابجا نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
2
14
فقط این نبود،او آخرین سد در برابر نفوذ سیاست ورزانی درحوزه بود که بعدها معلوم شد سر در آبشخورسیاستمداران غربی داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
وهمچنین سر در آخور روسها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
بعضی های تغییر جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی حس کردند اما چون می خواهند اربابان غربی نارحت نشوند تغییر شوروی به چند کشور از جمله روسیه را به نفهمی می زنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
1
4
شاید آخرین سد در برابر اندلسیزه شدن ایران بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
اره لکه ننگ شهرنو در زمان شاه رو چی می گی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
2
1
معنی این آیه جزء ایجاد حکومت قابلیت اجرا دارد؟
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى خواهد كرد و پايدارى خواهد بخشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
بله
جواد مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
1
5
من در زمان غیبت آقا برای هیچ روحانی اجازه دخالت در سیاست را جایز نمی دانم ، حاکم دینی باید از گناه و خطا مبرا باشید باید با خدا در ارتباط باشد ما همه مردم عادی هستیم و اگر مومن به خدا باشیم این دلیل نمی شود خود را محق بدانیم و برای بقیه تعیین و تکلیف کنیم ، همه باید تابع قوانین مدنی مملکت باشیم البته قوانینی که شریعت ما منافات دارد مانند به رسمیت شناختن همجنسبازی و به رسمیت شناختن مذاهب دست ساز و از این دست جایز نیست هرچند اگر با خودشان باشند و بروز ندهند حتی با شیطان پرستان هم کاری نداریم ، اگر قرار باشد قوانین مملکت مو به مو با شریعت هماهنگ باشد می شود طالبان و داعش و حکومت سعودی ملت ها قوانین بروز می خواهند تا از دنیا عقب نمانند حال وقتی آقا ظهور فرمودند اگر بفرمایند ماست سیاه است ما می گوییم سیاه است . من کشته شدن آن بهایی به دست مسلمان را که از مجازات گریخت را محکوم می کنم ! من کشته شدن چند نخست وزیر به دست تروریست ها را محکوم می کنم ! مگر ما در این زمان می توانیم بر خلاف قانون مملکت آدم بکشیم ؟؟ نواب قاتل بود و حقش بود که اعدام شد !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
1
7
خواهشا ایت اله بروجردی را با شخص دیگری مقایسه نفرمایید اندیشه و فهم ایشان قابل قیاس با هیچ فقیهی نبوده و نیست
سکولار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
7
بدانید و آگاه باشد که «آیت الله بروجردی» کار درست را در عدم دخالت دین در حکومت انجام داد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اعتقادات دینی الان مردم را ببینید ---------- با دخالت دین در سیاست اعتقادات مردم را نابود کردند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
3
3
کسانی که مفهوم سیاست در حکومت اسلامی و حاکمیت در اسلام را درک نکردند آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله علیه را متهم به سد راه سیاست در اسلام می پندارند. بلی به قول حضرت امام خمینی ره به پاکروان رییس ساواک شاهنشاهی در پاسخ به اینکه آقا سیاست یعنی پدرسوختگی در سیاست دخالت نکنید! امام فرموده بودند این سیاست مال شما و شاه شماست ولی سیاست ما در اسلام عین دیانت ماست.
نظرات شما
پیشخوان