تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

در انتظار کاهش قیمت کالاهای اساسی/ ریزش قیمت در بازار ارز و سکه تداوم دارد؟

سقوط قیمت سکه همچنان ادامه دارد. از شروع شمارش آرا انتخابات آمریکا تا نهایی‌شدن آن، قیمت سکه با ریزش بیش از ۳ میلیون تومانی روبه‌رو شد. کارشناسان بازار احتمال می‌دهند، سکه تمام قیمت ۱۰ میلیون‌تومان را هم به خود خواهد دید اما این ریزش قیمت در بازار سکه و قبل از آن بازار ارز به‌معنای ارزانی سایر کالاها نخواهد بود.

قیمت سکه

رویداد۲۴  افت قیمت در بازار‌ها پس از نهایی‌شدن انتخابات آمریکا یکی پس از دیگری ادامه دارد. بازار سکه، دلار، بورس و خودرو به موازات یکدیگر روند نزولی را در پیش گرفته‌اند و کسانی را که به امید حفظ ارزش پولشان در این بازار‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند، نگران کرده است.

اردیبشهت ماه بود که بازار بورس بعد از آن جهش تاریخی، به‌یکباره شروع به ریزش کرد و همین ریزش شاخص باعث شد بسیاری از سهامدران برای جبران ضرر، سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سمت بازار سکه حرکت کنند. همزمان با این ورود سرمایه به بازار سکه، قیمت سکه هم روز به روز افزایش پیدا کرد و سکه تمام که تا پیش از این در کانال ۱۰ میلیون معامله می‌شد، در هفته‌های گذشته حتی به ۱۶میلیون تومان هم رسید. اما این بازار هم مانند بازار‌های پولی دیگر در ایران برای سرمایه‌گذاران بازار امنی نبود.

از چهارشنبه هفته گذشته یعنی با تقویت احتمال آمدن جو بایدن بر سر کار تا به این لحظه که نتایج قطعی انتخابات آمریکا اعلام شده است، روند قیمت‌ها در بازار سکه به‌شدت نزولی بوده است و قیمت سکه تمام بهار آزادی فقط در یک روز حدود دو میلیون تومان سقوط کرد.

یکی از افرادی که بعد از ریزش بورس پول خود را از این بازار خارج کرده و سکه خریده است، می‌گوید: «من یک حقوق‌بگیر هستم. کارخانه‌ای که در آن کار می‌کنم هر ۲۲ماه یک‌بار، یک وام بانکی به برخی از کارکنان می‌دهد. اوایل امسال هم نوبت وام من بود. این وام را گرفتم و به توصیه برخی افراد فعال در بازار بورس، با پولم سهام خریدم. در عرض دو ماه یک‌سوم پولم را از دست دادم. پولم را از بازار بورس خارج کردم که ضرر بیشتری نکنم. در ازای آن دو عدد سکه بهار آزادی خریدم به قیمت ۳۰ میلیون تومان. اما الان هم حدود ۶میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در عرض چند روز ضرر کردم. درحالی که باید ماهانه اقساط وامی را پرداخت کنم که به‌دلیل نبود یک‌ذره ثبات هر روز روی آن ضرر کرده‌ام.»

در میان مردم کم نیستند کسانی که چنین اتفاقات مالی در این چند ماه بر سرشان آمده باشد. کسانی که با وجود تورم بالا و قدرت خرید پایین تلاش کرده‌اند به هر طریقی ارزش پولشان را حفظ کنند و سرمایه‌های سرگردانشان را از این بازار به بازار دیگری برده‌اند و در هر کدام آن‌ها بخشی از سرمایه زندگیشان را از دست داده‌اند.

به گزارش رویداد‌۲۴اما در روز‌های اخیر شرایط متفاوت شده است، مهم نیست پول خود را در کدام بازار سرمایه‌گذاری کرده باشید، در هر کدام از این بازار‌ها فعلا قرار است ضرر کنید. بازار سکه و طلا از جمله بازار‌هایی بود که کارشناسان همواره از آن به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین بازار نام می‌بردند، اما این بازار هم اکنون در التهاب و نوسان است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده، منتظر کاهش قیمت طلا هستند و پیش‌بینی او این است که ریزش قیمت طلا در هفته‌های آینده حتمی است. در بازار امروز هر مثقال طلا ۱۸ عیار نسبت به روز قبل ، با ۲۲۰۰ تومان کاهش، ۴۹۳,۹۰۰ (چهارصد و نود و سه هزار و نهصد ) تومان نرخ گذاری شد.

احتمال موقتی‌بودن روند ریزشی سکه

اولین قیمت سکه امروز هم در اتحادیه طلا و جواهر، ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گزارش شده است. همزمان با کاهش قیمت سکه، قیمت دلار هم وارد کانال ۲۲ هزارتومان شده است و به نظر می‌آید قیمت ارز همچنان کاهشی خواهد بود. در این شرایط، کارشناسان بازار معتقدند باید منتظر سکه ۱۰ میلیون تومانی یا حتی کمتر از آن بود.

میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با رویداد‌۲۴ ریزش قیمت سکه را ناشی از دلار می‌داند و می‌گوید: کشف قیمت سکه به دو عامل وابسته است، یکی قیمت اونس جهانی و دیگری قیمت ارز. در حال‌حاضر قیمت اونس جهانی دچار تحول خیلی شدیدی نشده و ریزش قیمت سکه در ایران تحت تاثیر دلار اتفاق افتاده و به‌هیچ‌عنوان مستقل از بازار ارز نیست. متناسب با ریزش دلار سکه هم می‌ریزد.


بیشتر بخوانید:در شرایط ریزش بورس چه تصمیمی بگیریم؟


به گزارش رویداد‌۲۴هرچند از سمت دلار راه افزایش قیمت دوباره سکه فعلا مسدود است، اما همچنان یک عامل برای رشد قیمت سکه وجود دارد: اونس جهانی. انتخاب بایدن به معنای تزریق نقدینگی بیشتر به بازار‌ها خواهد بود و این مسئله می‌تواند اونس طلا را بار دیگر به مرز ۲ هزار رساند. کمااینکه در هفته گذشته با افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات، قیمت هر اونس طلا وارد کانال ۱۹۰۰ دلاری شد و تا ۱۹۵۰ دلار نیز پیش رفت. اگر فرض شود که اونس به ۲ هزار دلار برسد و دلار نیز تا ۲۲ هزار تومان عقب‌نشینی کند، باز هم سکه می‌تواند وارد کانال ۱۰ میلیون تومانی شود. در نتیجه آنچه که آینده کوتاه‌مدت سکه را رقم می‌زند، را باید در بازار ارز جست‌وجو کرد.

منتظر کاهش سطح عمومی قیمت سایر کالا‌ها نباشید

این نکته را میثم رادپور هم تایید می‌کند و می‌گوید: حالا ممکن است در ادامه قیمت اونس جهانی بالا رود و از این درچه ما شاهد افزایش دوباره قیمت سکه باشیم. رابطه سکه و طلا با دلار آنی و مستقیم است. در ماه‌های اخیر بازار ارز ما از محل تحریک حجم نقدینگی و تضعیف سمت عرضه تحت تاثیر قرار گرفته بود. کسری بودجه دولت هم کمک کرده است که نقدینگی از متوسط بیشتر رشد کند. حالا با آمدن جو بایدن ما افق روشن‌تری سر مذاکره با آمریکا داریم که می‌تواند باعث شود فروش نفت افزایش پیدا کند و کسری بودجه پوشش داده شود و نقدینگی این‌گونه افسارگسیخته رشد نکند، اما بازار منتظر تاثیر واقعی این اتفاقات است؛ بنابراین در کوتاه مدت انتظار داریم ریزش‌ها در بازار‌ها ادامه پیدا کند.

به گزارش رویداد‌۲۴ از این کارشناس بازار در پاسخ به این پرسش که آیا این ریزش قیمت‌ها به معنای ارزانی و کاهش سطح عمومی قیمت سایر کالا‌ها است، توضیح می‌دهد: قیمت دارایی‌های مالی مانند ارز و سکه و جابه جایی آن‌ها با قیمت سایر کالا‌ها خیلی متفاوت است. در ارز و سکه و طلا چسبندگی وجود ندارد، ولی در قیمت سایر کالا‌ها چسبندگی وجود دارد و جابه‌جایی قیمت آن‌ها نیاز به زمان دارد، ضمن اینکه تمایل در ریزش قیمت در کوتاه مدت بسیار پایین است؛ بنابراین انتظار اینکه ریزش دلار سکه بلافاصله در سایر قیمت‌ها مشاهده شود، انتظار واقعی نیست و اساسا ممکن نیست. شاید اگر ریزش دلار جدی باشد و تداوم یابد، قیمت مسکن و خودرو تعدیل شود، اما نمی‌توان منتظر کاهش قیمت در کالا‌های سبد مصرفی بود. این روند البته در صورت ادامه یافتن ریزش قیمت در ارز و سکه خواهد بود، اما من مشکوکم به اینکه کاهش قیمت‌ها تداوم داشته باشد.

هرچند قیمت‌ سکه و طلا ریزشی است اما قیمت پایین آن باعث شده، بری کارشناسان هم توصیه کنند، شاید اکنون فرصت مناسبی برای خرید و نه فروش باشد. البته نوسانات شدید در بازارهای ایران هر یک از کارشناسان را برای هر نوع توصیه‌ای دست به عصا کرده است و شاید دست نگه‌داشتن موقتی از هر نوع معامله‌ای امن‌ترین کاری است که در این روزهای ملتهب می‌توان انجام داد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
این ارزانی بخاطر یک شوک و با نیت خارج کردن اندوخته طلا و دلار مردم از چنگشان صورت گرفته و موقتیست یادتونه بعد از امضای برجام درسته تورم کم شد ولی قیمتها هرگز کم نشد
نظرات شما
پیشخوان