تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا اسحاق جهانگیری گزینه مناسبی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست؟

اسحاق جهانگیری در سال ۹۶ یکی از بخت‌های اصلی کاندیداتوری اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود، اما شرایط آنگونه که او دوست داشت پیش نرفت و در میان حلقه اول دولت روحانی برند هیچکس مانند او آسیب ندید؛ تا آنجا برخی حتی او را مهره سوخته انتخاباتی می‌دانند که دیگر شانسی برای آزمودن خود ندارد.

چرا اسحاق جهانگیری گزینه مناسبی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست؟

رویداد۲۴ میثم سعادت: هفته گذشته و در اوج اخبار انتخابات آمریکا حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی دیدگاه جدید این حزب را درباره انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کرد و گفت: «فهرستی از شخصیت‌های مورد توجه و حمایت حزب آماده کردیم و تاکنون با رایزنی‌هایی که با این شخصیت‌ها صورت گرفته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران برای حضور و نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و تا امروز پیشنهاد حزب را نپذیرفته‌اند. درباره دیگر شخصیت‌های مورد توجه هم حزب در حال بررسی است تا نامزدی را که توانایی بیشتری برای تحقق برنامه جسورانه اقتصادی کارگزاران دارد، انتخاب کند.»

حزب کارگزاران بهتر می‌دانست که جهانگیری دردولت دوم و مشخصا از سال ۹۷ به این سو آنقدر افول کرده که شانسی در انتخابات آینده ندارد و به همین دلیل روغن ریخته را نذر امامزاده کرد و گفت اسحاق جهانگیری پیشنهاد حزب را برای کاندیداتوری نپذیرفته است.

اسحاق جهانگیری در بسیاری از محافل به عنوان نامزد نهایی کارگزاران سازندگی معرفی می‌شد، اما حالا با صحبت‌های مرعشی، می‌توان بحث نامزدی جهانگیری در انتخابات آینده را پایان یافته قلمداد کرد. به جز سخنان مرعشی خبرهای مختلفی به رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد چند هفته‌ای است که رایزنی‌های جهانگیری برای بررسی حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ متوقف شده است.

از انتخابات ۹۶ تا انتخابات ۱۴۰۰

بهار ۹۶ اولین بار بحث نامزدی اسحاق جهانگیری در انتخابات مطرح شد. آن زمان اصلاح طلبان احساس می‌کردند زمانی که اصولگرایان با تمام قدرت و قوا به صحنه آمده‌اند، نیاز به فردی است که در مناظره‌ها کنار حسن روحانی قرار بگیرد تا وظیفه دفاع از دولت بر عهده او باشد و روحانی بدون آنکه وقتش را صرف پاسخگویی به رقبا بکند، از برنامه‌هایش سخن بگوید.

در آن مقطع گفته می‌شد محمدجواد ظریف یا اسحاق جهانگیری این وظیفه را بر عهده خواهند گرفت. شاید اشکال از نظام انتخاباتی ایران باشد که به نامزد‌ها صرف‌نظر از میزان اقبال عمومی جامعه فرصت صحبت کردن برابر می‌دهد و جریانی که تعدد نامزد بیشتری داشته باشد، تریبون بیشتری به آن اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب نیاز هست که یک نامزد، دوستانی در میان سایر نامزد‌ها داشته باشد تا در زمان اضطرار از او حمایت کنند. گرچه همچنان افرادی با رای بسیار کم، مثل غرضی در سال ۹۲، می‌توانند از فرصت برابر با نامزد‌های اصلی انتخابات استفاده کنند. به هر حال قرعه نامزد پوششی به نام اسحاق جهانگیری افتاد و او در انتخابات و به خصوص در بعضی از مناظره‌ها خوش درخشید.

جهانگیری سال ۹۶ آنچنان درخشید و تکه‌های سخنانش در مناظرات آنقدر بین بخشی از مردم دست به دست می‌شد که برخی همان زمان اینگونه تحلیل می‌کردند که اگر جهانگیری بماند، رای او از روحانی بالاتر است یا می‌گفتند جهانگیری رئیس جمهور آینده ایران است.

محبوبیت اسحاق جهانگیری به حدی بالا رفت که عملا دوگانه‌ای در دولت پیش آمد و جریان واعظی در دولت مشخصا در برابر او صف‌آرایی کردند و کار به جایی کشید که جهانگیری صراحتا گفت اجازه تغییر رییس دفتر خودش را هم ندارد. ظاهرا تیم واعظی حتی در انتخاب وزرا و استانداران اجازه ابتکار عمل به معاون اول نمی‌دادند. نزدیکان جهانگیری معتقدند دلیل افول توانمندی‌های دولت دوم روحانی نسبت به دولت اول همین بسته شدن دست اسحاق جهانگیری در دولت توسط تیم نوبخت و واعظی بوده است، اما مخالفان جهانگیری اعتقاد دارند او هیچ وقت یک مدیر موفق نبوده و پروژه دقیقی نمی‌توان پیدا کرد و اسحاق جهانگیری پشت آن باشد. به این ترتیب نام جهانگیری حتی با قیمت دلار هم پیوند خورد و برای نخستین بار در تاریخ ایران نرخ دلار جهانگیری به عنوان یکی از چند نرخ دلار در کشور مشهور شد.

عبدالله ناصری درباره اختلاف تیم واعظی و جهانگیری گفته: «این اختلاف‌ها و جدی‌نگرفتن مسائل از گذشته نیز وجود داشته است؛ به نحوی که در سهمیه‌بندی بنزین نیز نمود پیدا کرده بود و حتی مشاور رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت نیز به صورت ضمنی آن را تأیید کرده بودند؛ آنچه مسلم است، اختلاف وجود دارد و از قبل از حوادث اخیر در کشور نیز وجود داشته است. مدیریت دولت و در رأس امور اجرائی کشور قرار‌گرفتن، امر بسیار خطیری است؛ به شکلی که شاید مهم‌ترین نیاز آن، جدیت در کار است. این جدیت را ما از همان سال ۹۲ در فعالیت‌های جهانگیری مشاهده می‌کردیم؛ اما در رأس دولت این مقوله وجود نداشت. این نبود جدیت شاید در دولت‌های دیگر نیز وجود داشته؛ اما این دوره به شکلی عجیب بیشتر نمایان شد. معاون‌اول رئیس‌جمهور بار‌ها به این علت قصد استعفا داشته است و این از همان دوره نخست دولت نیز وجود داشت اما به توصیه بسیاری از بزرگان این کار را انجام نداد و هر بار که اختلاف‌ها جدی می‌شد، زمزمه استعفا نیز بیشتر به گوش می‌رسید؛ اما به نظر ایشان سیاست صبر را در پیش گرفته تا در مدت زمان باقی‌مانده از دولت، التهاب جدیدی ایجاد نشود. برخی از چهره‌ها نیز به ایشان توصیه کردند فضای دولت را نباید خالی کرد و از همین اختیارات محدود نیز باید به بهترین شکل در پیشبرد امور مردم بهره جست.»


بیشتر بخوانید: علی لاریجانی مهره اثرگذار انتخابات ۱۴۰۰/ سیاستمداری که آمدن و نیامدنش معادلات را تغییر می‌دهد


اسحاق جهانگیری انتخابات 1400

دلار جهانگیری

مردم ما از اسحاق جهانگیری یک خاطره بسیار تلخ دارند. اردیبهشت ۹۷ بود که معاون اول در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها قاطعانه از عدم افزایش قیمت دلار صحبت کرد. دلار ۴۲۰۰ تومانی به نام اسحاق جهانگیری ثبت شد و قرار بود دولت با ثابت نگه داشتن قیمت دلار اقتصاد ایران را نجات دهد.

در آبان ۹۹ قیمت دلار هفت برابر بیشتر از آن زمان شده و هیچ حد یقفی برای افزایش سرسام‌آور ارز‌های خارجی وجود ندارد و در تمام این مدت رسانه‌های اصولگرا، رسانه‌های اقتصادی و حتی طنزنویسان و بسیاری دیگر دلار جهانگیری را دستمایه نقد و طنز خود قرار داده‌اند.

اینکه جهانگیری تا چند اندازه در تصویب دلار ۴۲۰۰ تومانی نقش داشته و چه کسان دیگری هم در این تصمیم حضور جدی داشته‌اند، مشخص نیست اما او به عنوان یک سیاستمدار در تلویزیون از این طرح دفاع کرد اما پس از آن مسئولیت صحبت‌های خود را نپذیرفت. البته اقتصاددانان لیبرالی همچون مسعود نیلی نیز در این میان نقش ویژه داشتند اما آنها استعفا کردند و پای خود را کنار کشیدند.

حسن روحانی یکبار در مصاحبه با رضا رشیدپور در تلویزیون اشتباهی بزرگ کرد و به تاکید گفت خیال مردم از قیمت دلار راحت باشد که افزایش نخواهد یافت. از زمان افزایش عجیب و بی‌سابقه قیمت دلار روحانی دیگر کمتر درباره وضعیت ارز صحبت می‌کند و با کنار کشیدن نوبخت از سخنگویی دولت، معمولا اظهارات درباره قیمت دلار بر عهده عبدالناصر همتی و اسحاق جهانگیری افتاده است. این دست اظهارنظرهایی که پیامدهای آن اتفاقا بیشتر وضعیت بازار را خراب می‌کند نیز بیش از پیش چهره جهانگیری را در افکار عمومی مخدوش کرده است.

چالش‌های اسحاق جهانگیری برای انتخابات ۱۴۰۰ 

به گزارش رویداد۲۴ وقتی بحث انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شد، بعضی تحلیلگران سیاسی می‌گفتند اسحاق جهانگیری گزینه مناسبی برای اصلاح‌طلبان است. اولاً در سال ۱۳۹۶ تایید صلاحیت شده بود و این امیدواری وجود داشت که در سال ۱۴۰۰ هم بار دیگر صلاحیت و تایید شود؛ از طرفی جهانگیری در دولت دوستان خوبی داشت و ارتباط خود را با احزاب اصلاح طلب مثل کارگزاران سازندگی حفظ کرده بود و در سایر احزاب اصلاح‌طلب هم جهانگیری دوستانی صمیمی داشت که می‌توانست از لابی آن‌ها برای بهره‌مندی از حمایت حداکثری اصلاح‌طلبان بهره‌مند شود، اما افکار عمومی چیز دیگری می‌گفت؛ لااقل تجربه دلار ۴۲۰۰ تومانی را نشان داده بود جهانگیری گزینه مورد اعتمادی برای برای مردم نیست.

جهانگیری که ستاره مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ بود با چهار اتفاق مهم مخدوش شد؛ یکی تخصیص ارز دولتی که به بزرگترین و گسترده‎‌ترین تخلف سازماندهی شده در تاریخ ایران تبدیل شد.

دیگری عملکرد مهدی جهانگیری برادرش بود که به شدت به او آسیب زد. اگرچه چهره‌هایی همچون حسام الدین آشنا سعی کردند از جهانگیری حمایت کنند و اینگونه مطرح کردند که «حساب جهانگیری از برادرش جداست» اما همانقدر که افکار عمومی حساب حسین فریدون را از روحانی جدا می‌داند، حساب جهانگیری را هم از برادرش جدا می‌دانند.

مورد سوم ماجرای افزایش قیمت بنزین بود. اسحاق جهانگیری در جریان مناظره‌های انتخاباتی زمانی که رقیب می‌گفت مبلغ یارانه‌ها را بیشتر می‌کند، جواب تندی به رییسی داد و گفت: «در دولت قبل ۴۵ هزار تومان یارانه در جیب مردم گذاشته شد اما ۲۰۰ هزار تومان از جیبشان برداشتند. حالا آقایان آمده‌اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می‌کنند. آقای رییسی اگر ۱۵۰ هزار تومان یارانه بدهید، برخلاف هدفی که می‌گویید عمل خواهد شد. تامین مالی افزایش یارانه سه راه دارد و غیر از این هیچ راه دیگری وجود دارد؛ یکی افزایش حامل‌های انرژی و افزایش قیمت بنزین است. راه دیگر کم کردن هزینه‌های دولت و ندادن حقوق پرستار و معلم یا ندادن بودجه دفاعی است. یا باید دست کنند در بانک مرکزی و پول‌های بانک مرکزی را بردارند که آن هم یعنی تورم. در هر حالت ۱۵۰ هزار تومان می‌دهند اما ۱ میلیون تومان در جیب دولت می‌گذارند و اقتصاد این کشور را نابود می‌کنند.» (فیلم سخنان تند جهانگیری خطاب به رییسی)

این سخنان که زمانی به تندی توسط جهانگیری علیه رقیب انتخاباتی روحانی مطرح می‌شد، عاقبت توسط خود جهانگیری اجرایی شد و به این ترتیب دولت روحانی با دادن ۹۰ هزار تومان یارانه، دست کم ۷۰۰ هزار تومان از جیب مردم برداشت کرد.

مورد چهارم عملکرد دولت روحانی به ویژه در دوره بود. در واقع نه تنها منتقدان روحانی که حامیانش نیز از او رویگردان شدند و به شدت تیم روحانی را مورد انتقاد قرار دادند. در این میان طبیعی است تمام اعضای کابینه دولت از انتقاد بی‌نصیب نمی‌مانند و اسحاق جهانگیری نیز یکی از چند چهره حلقه اول دولت روحانی است که جایگاه او در فاصله سال ۹۶ تا ۹۹ به سرعت تغییر و افول کرد. 

با این وصف جهانگیری که زمانی بخت نخست اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود، اکنون به مهره‌ای از دست رفته تبدیل شده که خودش بهتر از هر کسی می‌داند که کوچکترین شانسی در انتخابات آینده ندارد. همین موضوع بود که باعث شد کارگزاران نیز از قید جهانگیری بگذارد و آنها که گوشه چشمی به ائتلاف «جهانگیری و ظریف» داشتند، حالا تمام قد در پی ائتلاف «لاریجانی- ظریف» باشند.


بیشتر بخوانید: کارگزاران سازندگی در انتخاب ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه خواهد کرد؟


چرا اسحاق جهانگیری گزینه مناسبی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست؟

بیوگرافی اسحاق جهانگیری

به گزارش رویداد۲۴ جهانگیری در سال ۳۶ در جنوب شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. او دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه کرمان، کارشناسی‌ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی‌شریف و دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد.

جهانگیری در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده جیرفت در مجلس حضور داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶، استاندار اصفهان بود.

او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ نیز در کابینه نخست سیدمحمد خاتمی، وزیر معادن و فلزات بود و از سال ۱۳۷۹ در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و تشکیل وزارتخانه جدید، تا سال ۱۳۸۴ در جایگاه وزیر صنایع و معادن فعالیت کرد.

جهانگیری برای مدتی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز بوده است. او برادر شهید هم هست و دو برادر او به نام‌های محمد و یعقوب، یکی در سال ۵۹ و در منطقه سوسنگرد و دیگری در سال ۶۳ و در عملیات بدر، به شهادت رسیدند.

دو برادر دیگر او نیز کم‌وبیش در فعالیت‌های سیاسی حضور دارند که برادر کوچک‌تر، مهدی جهانگیری، در زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان را بر عهده داشت و در سال ۱۳۸۷ استعفا داد و سپس اقدام به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
2
فرصت صحبت برابر اتفاقا خیلی خوبه و در ضمن به نظام انتخاباتی بر نمی گرده به مناظره های صدا و سیما بر می گرده وگرنه خاتمی سال هشتاد تنها بود و اون موقع مناظره ای هم نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
1
4
چگونه خجالت نمی کشید از بود و نبود این فرد در انتخابات آتی می نویسید اگر وجدان ندارید .حداقل شرم داشته باشید .ایشان در پست معاونی این مصیبت عزما را بر سر کشور آورد.اگر رئیس جمهور بشن چه بدبختی ومصیبتی بر سر کشور می آورند.
نیکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
2
مردم و خود جهانگیری و حزبش میدانند که مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود .
ناشناس
|
France
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
1
2
سلام ایشان در طی 8سال چه گلی به سرمان ریختند به غیر از آوار چه برنامه خاصی داشتند که حال رای بدهیم بشه .............................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
2
برای اینکه روغ می‌گوید به همین دلیل گزینه مناسبی نیست
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
3
ولی خوب بار خودش و هفت پشتش را بسته است .به ساعت مچی ۱۵۰۰۰ دلاری اقازاده اش نگاه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
1
اصلاح طالبان بهتره برند استراحت تا ملت هم آرامش بدست بیارنذ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
1
دروغگو به درد کشوری با فرهنگ ایرانی نمی خورد
رض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
‌‌ضعفترین‌کاندید‌اصلاح‌طلبان‌از‌بهترین‌کاندید‌اصول‌گرایان‌بسیار‌کارامدتر‌است
نظرات شما
پیشخوان