تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹

نگاه ویژه آمریکا و اروپا به بازار ۸۰ میلیونی ایران

کارشناس مسائل بین الملل ضمن بررسی سیاست خارجی آمریکا در دوره بایدن، به بررسی نگاه ویژه کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا به بازار ۸۰ میلیونی ایران پرداخت.

اقتصاد ایران

رویداد۲۴ علی اصغر زرگر گفت: ایران در قبال آمریکا سیاستی را دنبال می کند که آن را نمی شود تغییر داد. این سیاست به کلیات نظام و افکار عمومی و مشروعیت وابسته است و به همین خاطر خدشه ناپذیر به نظر می رسند.

اما به طور کلی ایران با توجه به وضعیتی که در شرایط فعلی از نظر اقتصادی دارد و نمی تواند نقل و انتقالات مالی انجام دهد و نفتش را به آسانی به فروش برساند، به هر تغییر و گام معقولی که دولت بایدن بردارد و مغایر با اصول ایران نباشد، روی خوش نشان می دهد.به نظر من در ماه های گذشته ایران سیاست احتیاط آمیزی را در پیش گرفته که نشان از همین موضوع دارد.

این کارشناس ادامه داد: ایران در ماه های اخیر در منطقه سیاست های نرم تری در پیش گرفته و به طور کلی سیاست خارجی را به سمت حفظ روابط با متحدان و پیدا کردن دوستی ها و متحدان بیشتر پیش برده است. از طرف دیگر به نظر می رسد که جو بایدن علاقه زیادی به کشورهای عرب منطقه نشان نمی دهد و پیشبینی می شود که روابط ایالات متحده با عربستان سعودی به گرمی زمان ترامپ نباشد.


بیشتر بخوانید: جهان نگران عملیات انتحاری آمریکا علیه ایران؛ ترامپ چه در سر دارد؟


همین وضعیت می تواند اوضاع را در منطقه خلیج فارس عوض کند. سیاستی که در حال حاضر ایران با جهان در پیش گرفته، همان سیاست خارجی است که در چنین زمانی به آن نیاز دارد. این وضعیت موجب می شود تا دولت جدید آمریکا بعد از استقرارش، امتیازاتی را بدهد و پیشرفت هایی حاصل شود که به سود هر دو طرف است.

اما به طور کلی نمی توان انتظار داشت که ایران  شتابزده بر سر مسائلی که ایالات متحده مطرح می کند، وارد گفتگو شود. شرط ایران این است که واشنگتن تن به شرایط تعیینی ایران بدهد و در مقابل تهران هم می گوید به تعهدات خود باز می گردد.

وی در پایان گفت: به نظر من با توجه به مشکلات عدیده ای که آمریکا و حتی اروپا دارد و در بحبوحه کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده، این کشورها ترجیح می دهند که در پسا کرونا بتوانند از نعمت مبادلات اقتصادی با کشوری با بازاری هشتاد میلیونی بهره مند باشند.

حتی ورود نفت ایران به طور رسمی به بازار فروش نفت می تواند به سود آنها باشد، چرا که هر چه فروشندگان بیشتر، نفت زیادتری را بفروشند، قیمت طلاه سیاه ثابت مانده یا کم تر خواهد شد و این چیزی است که برای آنها سود آور هم هست.  به نظر من هم عوامل بین المللی و هم مسائل داخلی در ایران نشان می دهد که کشور آمادگی عبور از این بحران را دارد و اگر یک سری مقدمات اولیه برای آن فراهم شود، می توان مشکلاتی که فعلا لاینحل به نظر می رسند را حل کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نفت ایران ، آمریکا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان