تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹
حق‌شناس در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح کرد:

افزایش مشارکت ضرورت انتخابات آینده است/ ترامپ تهدیدی برای ایران بود

هادی حق شناس استاندار گلستان معتقد است مردم اگر بدانند رایی که می‌دهند تاثیرگذار است و مطالبات آنها شنیده می‌شود طبیعتا در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت می‌کنند، اما اگر بدانند این رای دادن بی‌تاثیر است و رای آن‌ها دیده نمی‌شود طبیعی است که رای ندهند.

انتخابات 1400

رویداد۲۴ چیزی تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است اما یک سوال مهم‌ همچنان وجود دارد و آن هم این است که مشارکت مردم در این انتخابات چه میزان خواهد بود و چه فاکتورهایی در این زمینه موثر است؟

انتخابات مجلس ۹۸ که هنوز نه ویروس کرونا اینچنین شیوع پیدا کرده بود و نه قیمت دلار و طلا اینچنین افزایش پیدا کرده بود، مردم در اعتراض به مجموعه شرایط موجود پایین‌ترین سطح مشارکت را به نمایش گذاشتند. این موضوع باعث شد تا بسیاری از کارشناسان و سیاسیون به این فکر کنند که آیا میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ نیز به همین منوال خواهد بود؟ برخی از تحلیلگران براین عقیده هستند که اگر شرایط موجود به همین شکل ادامه پیدا کند مشارکت مردم در انتخابات سال آینده بسیار کمتر خواهد بود چرا که مردم این احساس را دارند که مشارکت یا عدم مشارکت آنها تاثیری ندارد و رای و نظر آنها دیده و شنیده نمی‌شود.

هادی حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت و گویی به رویداد‌۲۴ گفت: اگر شرایط به همین شکل باشد و همین امروز قرار بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد، بعید می‌دانم که از لحاظ میزان مشارکت فاصله چندانی با انتخابات مجلس ۹۸ داشته باشیم، تازه نکته جالب اینکه در سال قبل نه کرونا را به این صورت داشتیم و نه آسیب پذیری مردم جامعه به این شدت بود. میزان مشارکت در مجلس دوازدهم و دور دوم آن بسیار پایین بود.

وی ادامه داد: در سال قبل که مردم تا این اندازه در تنگنا نبودند و شرایط امسال اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست. از همین رو کسی انتظاری ندارد که میزان مشارکت ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از ۴۲ درصد مشارکت انتخابات سال ۹۸ باشد؛ زیرا شرایط نه تنها بهتر نشده که بدتر شده است.


بیشتربخوانید:  اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ با چه چالش‌هایی روبرو هستند؟


حق شناس با بیان اینکه انتخابات آمریکا و شرایط منطقه پالس‌های مثبتی را به همراه داشته، تصریح کرد: با آمدن بایدن امیدواریم که فشار حداکثری آمریکا معکوس شود و اقتصاد کشور بار دیگر به ریل برگردد. چشم انداز این را نشان می‌دهد که واکسن کرونا ساخته شود، آمریکا به برجام برگردد و تجارت و اقتصاد ایران بار دیگر رونق بگیرد.

مردم نظرشان را در صندوق‌های رای نشان می‌دهند

این کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی با اشاره به اینکه مردم نظرشان را در صندوق‌های رای نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: مردم اگر فکر کنند که رای آن‌ها تاثیری ندارد و حضور و نظرشان تاثیری در بهبود اوضاع ندارد و اصلا خواسته هایشان دیده نمی‌شود طبیعی است که رای هم نخواهند داد. نکته اصلی این است که رای مردم دیده شود و به خواسته‌هایشان جامه عمل پوشانده شود. زمانی که مردم بدانند رایی که می‌دهند موثر است طبیعی است که در انتخابات هم مشارکت خواهند داشت.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موثر بودن نتیجه انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی کشور نباید تردید داشت، گفت: حتی جنگ ارمنستان وآذربایجان هم بر بازار‌های جهانی تاثیر دارد چه رسد به انتخابات آمریکا! همین که بازار بعد از انتخاب بایدن واکنش مثبتی نشان داد، حاکی از اثرگذاری انتخابات آمریکا است.

ترامپ تهدیدی برای ایران بود

وی ادامه داد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روی همدیگر اثرگذار هستیم. اگر بگوییم انتخابات آمریکا بی تاثیر است پس چرا قیمت طلا و سکه و دلار در کشور ما کاهش پیدا کرد؟ نظریه انتظارات عقلایی نیز حاکی از همین موضوع است. اگر بایدن به برجام برگردد، اگر بتوانیم نفتمان را بفروشیم و پول بلوکه شده خود را از کشور‌های دیگر پس بگیریم، قطعا روی بازار‌های ما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. طبعا برگشت آمریکا به میزی که خودش آن را ترک کرده است، تاثیر دارد.

هادی حق شناس ادامه داد: آمدن ترامپ یک تهدید برای ایران بود و هزینه بسیار زیادی را بر ایران تحمیل کرد. ما نمیتوانیم هزینه ترامپ را بپذیریم، اما از فرصت رفتن او استفاده نکنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان