تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

آیا انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک ممکن است؟

موضوع انتقال سرقفلی یا همان حق کسب و پیشه موضوعی است که از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.

مشاوره حقوقی آنلاین/آیا انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک ممکن است؟

رویداد۲۴  سرقفلی حق است که می‌توان آن را به دیگری واگذار کرد، اما برای واگذاری این حق باید از لحاظ قانونی پیش رفت.

یکی از مهم‌ترین نقاط قانونی که در سرقفلی باید به آن توجه داشت این است که حق کسب و پیشه یا سرقفلی را نمی‌توان بدون رضایت مالک جابجا کرد.

بر اساس قانون در صورتی که مالک اجازه انتقال حق را ندهد مستأجر نمی‌تواند این کار را انجام دهد و بر اساس قانون مالک می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواستی مبنی بر اینکه مستاجر بدون رضایت و ملک را به دیگری واگذار کرده تنظیم کند.

ماده ۱۹ روابط موجر و مستاجر پیشنهاد داده است که زمانی که مستاجری نیازی به مورد اجاره ندارد و می‌خواهد مورد را به دیگری انتقال دهد باید دادخواستی در دادگاه با عنوان تجویز انتقال منافع به غیر را صادر می‌کند.

این موضوع به آن معنا است که از دادگاه خواسته شود تا به مجوز دهد تا ملک مورد اجاره را به دیگری واگذار کند که پس از آن دادگاه مالک و مستاجر را دعوت می‌کند و از مالک می‌پرسد که آیا خود سرقفلی را خریداری میکند یا خیر که در صورت اعلام آمادگی مالک برای خرید سرقفلی مبلغ کارشناسی تعیین و به مستاجر داده می‌شود.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین /سهم الارث فرزندان و همسر از زن چگونه مشخص می‌شود؟



البته باید به این نکته توجه داشته مالیات و عوارض ناشی از این ملک بر عهده مالک عین مستاجره است، همچنین درصورتی که میان دو شغل انجام گرفته در یک مغازه که به‌عنوان سرقفلی دارد مشابهت عرفی پیدا نشود و بدون اجازه مالک واگذاری انجام شده باشد هیچگونه حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق نمی‌گیرد.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان