تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹

تشکیل نهاد اجماع‌ساز ۱۴۰۰، میانه دی‌ ماه ۹۹ / نظر خاتمی درباره نهاد اجماع‌ساز چیست؟

جواد امام درباره نظر خاتمی نسبت به نهاد جدید این‌گونه توضیح می‌دهد:«نظر آقای خاتمی این است که هر تصمیمی از نظر اکثریت احزاب بگذرد مورد قبول است. ایشان بر حرکت دموکراتیک تاکید دارند. به همین خاطر اگر نظر اکثریت اجماعی باشد مورد نظر ایشان هم خواهد بود.»
انتخابات 1400
رویداد۲۴  اصلاح‌طلبان به نهاد اجماع‌ساز نزدیک می‌شوند. نهادی که می‌گویند قرار است برای این جریان سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تصمیم بگیرد و تکلیف‌شان را روشن کند. هر چند هنوز اصلاح‌طلبان با تعیین تکلیف در مورد چگونگی دستیابی به اجماع در مورد کاندیدای نهایی و نحوه ورود این جریان سیاسی به انتخابات فاصله دارند. حالا هنوز حتی نام و عنوان این نهاد مشخص نیست و سازوکار تشکیل آن هم به طریق اولی!

هفته گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب کرد که اصلاح‌طلبان باید نهاد اجماع‌سازی را با عنوان جدید با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب باهمراهی ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی اصلاح‌طلب به عنوان عضو مشاور تاسیس کنند. اصلاح‌طلبان در مصوبه خود جایگاهی ویژه هم برای سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات و رهبر این جریان سیاسی در نظر گرفته‌اند. در یکی از بند‌های این مصوبه در تعریف نهاد اجماع‌ساز آمده «جبهه‌ای مرکب از احزاب اصلاح‌طلب که تا انتخابات ۱۴۰۰ مسوولیت تصمیم‌گیری را در جریان اصلاحات با تایید جناب آقای سیدمحمد خاتمی عهده‌دار خواهد شد.» بر این اساس گویا بسیاری منتظر هماهنگی‌هایی با خاتمی بودند تا اینکه دیروز علی باقری از کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به خبرگزاری برنا گفت: «این موضوع با خاتمی در میان گذاشته شده است. خاتمی در این باره اطلاعاتی به صورت کلی دارد؛ منتها مانده آن جلسه رسمی که نمایندگان شورای هماهنگی به صورت رسمی و حضوری، موضوع را باید با خاتمی در میان بگذارند و به نوعی این موضوع، رسمیت پیدا کند، هنوز رخ نداده است.» آن‌گونه که باقری گفته قرار است جمعی از اصلاح‌طلبان برای تشریح تصمیمات خود و انجام هماهنگی با خاتمی به زودی جلسه‌ای حضوری با رییس دولت اصلاحات برگزار کنند. اما جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از چهره‌های نزدیک به خاتمی به «اعتماد» می‌گوید چنین جلسه‌ای تاکنون هماهنگ نشده است. او توضیح می‌دهد: «اصلاح‌طلبان تقاضای دیدار با آقای خاتمی را داشته‌اند، ولی این دیدار هنوز قطعی نشده است. آقای خاتمی به دلیل وضعیت کرونا ملاقات حضوری ندارند. به این جهت نمی‌دانم که این تقاضا را بپذیرند یا نه، ولی اصولا فکر نمی‌کنم که در این شرایط کرونا بپذیرند که ملاقاتی داشته باشند.» با این شرایط شاید اصلاح‌طلبان برای هماهنگی با خاتمی راه‌حل ارتباط آنلاین را انتخاب کنند؛ هر چند جواد امام می‌گوید هنوز در این باره نیز برنامه‌ریزی صورت نگرفته است. اما موضوع نهاد اجماع‌ساز تنها به هماهنگی با خاتمی محدود نمی‌شود. هنوز گویا ذهنیت کاملا روشنی درباره این نهاد وجود ندارد و احزاب و چهره‌های مختلف همچنان سرگرم چانه‌زنی درباره آن هستند تا مگر بتوانند دست‌کم ساختار این نهاد را مشخص کنند.
 
محمود میرلوحی که در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عنوان یک نهاد بالادستی نیز حضور داشته دیروز در مصاحبه با خبرگزاری اصولگرای تسنیم درباره سازوکار نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: «سازوکار اجماع‌ساز هنوز در مراحل شور و مشورت است و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است.» او همچنین خبر داده که «تکلیف نهایی یکی، دو هفته آینده روشن می‌شود. شورای هماهنگی برای انتخاب ۱۰ نفر عضو حقیقی در حال رفت و برگشت و مذاکره است و تکلیف آن تا ۱۵ دی ماه مشخص می‌شود.».

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ / از اعلام موجودیت یاران زاکانی تا تولد نهاد جدید اصلاحات

اما در این باره جواد امام در گفتگو با «اعتماد» توضیحات بیشتری داده است. او می‌گوید: «این نهاد اجماع‌سازی که شورای هماهنگی مصوب کرده از ادغام دو مجموعه شکل می‌گیرد. پس از این دیگر نباید شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشته باشیم. در این نهاد جدید احزاب و شخصیت‌های ملی تاثیرگذار حضور دارند و با تشکیل نهاد جدید، حداقل دو مجموعه قبلی را نخواهیم داشت.» مدیرعامل بنیاد باران هم گفته میرلوحی را تایید می‌کند و می‌گوید باید دو هفته‌ای صبر کنیم تا تکلیف این نهاد نهایی شود. جواد امام همچنین درباره عنوان این نهاد در دست تاسیس می‌گوید: «هنوز عنوان و نام این نهاد تعیین نشده و ساختارش هم نهایی نیست. او گفته که «درخواستی برای تأسیس این نهاد به وزارت کشور نرفته، ولی باید توجه کنیم با توجه به مصوبه اخیر وزارت کشور، نمی‌توانیم دو جبهه داشته باشیم؛ یعنی نمی‌شود یک جبهه اجماع‌سازی داشته باشیم و یکی دیگر هم شورای هماهنگی باشد.» امام درباره میزان موفقیت احتمالی این نهاد اجماع‌ساز جدید نیز می‌گوید: «به هر حال به همین نیت تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌هایی که می‌تواند به انسجام و اجماع‌سازی کمک کند، استفاده کنیم.»

این اظهارات امام، اما درحالی مطرح شده که دیروز هم علی باقری درباره اثرگذاری این نهاد جدید گفته بود: «به هر حال برخی ابعاد جمع‌بندی نهایی شورای هماهنگی درباره ترکیب و چگونگی شکل‌گیری نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان منتشر شده است. این نهاد ترکیبی از احزاب سیاسی است که از مشورت شخصیت‌های حقیقی ملی و شناخته شده، بهره می‌برند و این‌ها با هدایت و تایید خاتمی، مجموعه نهاد اجماع‌ساز را شکل می‌دهند.» او تاکید کرده که جزییات نحوه فعالیت این نهاد اجماع‌ساز پس از اظهارنظر خاتمی و اعمال نظر‌های احتمالی او نهایی می‌شود و در نتیجه به شکل رسمی منتشر خواهد شد.» باقری می‌گوید: «به طور کلی قرار این است که گزارشی به خاتمی داده شود و پس از تایید و دریافت نظر او، این مصوبه رسمیت پیدا کند.»

امام نیز درباره نظر خاتمی نسبت به این نهاد جدید این‌گونه توضیح می‌دهد: «نظر آقای خاتمی این است که هر تصمیمی از نظر اکثریت احزاب بگذرد مورد قبول است. ایشان بر حرکت دموکراتیک تاکید دارند. به همین خاطر اگر نظر اکثریت اجماعی باشد مورد نظر ایشان هم خواهد بود.»

با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ احزاب اصلاح‌طلب هم تلاش خود را بیشتر می‌کنند. آن‌گونه که از گفته‌های اکثر چهره‌های سیاسی این جریان سیاسی برمی‌آید، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که حضوری فعال در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند و به همین خاطر هم تلاش می‌کنند تا کاندیدای اختصاصی خود را به میدان بفرستند. در این میان و درحالی که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون مذاکراتی فشرده را درباره انتخابات کلید زده‌اند، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره به پایگاه خبری- تحلیلی مدارا گفته: «حزب اعتماد ملی این بار مصمم است که با کاندیدای اختصاصی خود وارد انتخابات شود و فعلا در حال تلاش است. خوشبختانه حزب اعتماد ملی و احزاب اصلاح‌طلب این بار به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به جای حضور فردی در انتخابات، احزاب و تشکلات وارد صحنه انتخابات شوند و رقابت براساس برنامه‌ها باشد.»
 
این در حالی است که سایر احزاب اصلاح‌طلب از جمله کارگزاران سازندگی نیز در تلاش هستند تا کاندیدای اختصاصی به میدان بیاورند. بر این اساس تا دو هفته دیگر که احتمالا تکلیف نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان مشخص می‌شود، شاهد فهرستی از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب باشیم تا نهاد اجماع‌ساز در این جریان سیاسی بتواند بر این اساس کار خود را برای دستیابی به اجماع برای کاندیدای واحد آغاز کند. با وجود همه این تلاش‌ها، اما بسیاری می‌گویند چشم اصلاح‌طلبان بیش و پیش از هر چیز به شورای نگهبان است؛ چه آنکه اگر این شورا تمامی کاندیدا‌های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کند، دیگر نه جایی برای اجماع‌سازی خواهد بود، نه مشارکت فعال!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان