تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

مهاجران

افغانستانی‌ها در ایران به آن دسته از مهاجران و پناهجویانی گفته می‌شود که در پی ناامنی و جنگ‌های طولانی و نبود اشتغال در افغانستان به کشور ایران مهاجرت کرده‌اند. 

مهاجرانرویداد ۲۴ «جمهوری اسلامی ایران با گذشت ۴ دهه، همچنان میزبانی سخاوتمند برای پناهجویان افغانستانی است»؛ این گزاره‌ای است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به کرات بر آن تاکید کرده است.

با وجود بازگشت آرامش نسبی در افغانستان، بیش از یک میلیون پناهجوی قانونی افغان همچنان در ایران زندگی می‌کنند. پناهجویانی که از قضا از سطح زندگی مطلوبی نیز برخوردارند. البته تعدادی از افغانستانی‌ها نیز به صورت غیرقانونی در کشور ما حضور دارند که اتفاقا آن‌ها هم با برخورد‌های کریمانه مردم و مسئولان کشور ما مواجه‌اند؛ در اردیبهشت سال ۹۴، رهبری دستور دادند که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». طبق آمار بین ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار دانش‌آموز پناهنده در کنار دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ایران با مزایای یکسان و بدون تبعیض، در حال تحصیل هستند.

در مقوله بهداشت عمومی نیز در دوران اوج شیوع کرونا در کشور ما بیماران کرونایی افغانستانی همانند بیماران ایرانی بدون کوچکترین تبعیض و بصورت کاملا رایگان در مراکز درمانی دولتی پذیرش و بستری شدند؛ به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در مقوله خدمت‌رسانی به آوارگان و پناهندگان، نگاه ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه را ملاک عمل قرار داده است و با همین رویکرد طی دهه‌های اخیر پذیرای ۵ میلیون پناهنده بوده است. در تصاویر روز عکس‌هایی از مهاجران افغانی که در ایران سکونت دارند را ببینید.

منبع: میزان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان