تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

میرتاج‌الدینی: شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را رد می‌کند

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: در این قانون مقداری افراط صورت گرفته و محدودیت‌های صورت گرفته به گونه‌ای است که حضور نخبگان در انتخابات کمتر صورت می‌گیرد و فقط صاحبان مناسب سه قوه می‌توانند، ثبت‌نام کنند.
میرتاج‌الدینی: شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را رد می‌کند
رویداد۲۴ سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز و نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، در رابطه طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافق بودم و در جایگاه یک نماینده بیشترین کار را در این زمینه انجام دادم، اما در جزییات طرح اصلاحاتی را مطرح کردم که برخی از آن‌ها رای نیاورد و برخی هم مصوب شد. اصلاح قانون انتخابات امری ضروری به نظر می‌رسد و باید براساس قانون اساسی شرایطی برای آن تعریف شود و باتوجه به چهارچوب ها، قانون گذاری صورت گیرد.

او ادامه داد: در گذشته شرایط برای ثبت نام در انتخابات آسان بود و همه می‌توانستند در انتخابات ثبت نام کنند و منعی وجود نداشت که بسیار هم مورد سخره دیگر کشور‌ها قرار گرفتیم، اما با ایجاد این قانون، شرایط برای ثبت نام در انتخابات تغییر خواهد کرد. البته در این قانون مقداری افراط صورت گرفته و محدودیت‌های صورت گرفته به گونه‌ای است که حضور نخبگان در انتخابات کمتر صورت می‌گیرد و فقط صاحبان مناسب سه قوه می‌توانند، ثبت نام کنند.

میرتاج‌الدینی مطرح کرد: در جامعه نخبگان زیادی داریم که امکان حضور آن‌ها در قالب نامزد باید بوجود بیاید. یکی از پیشنهادهایم این بود که اگر سن فردی در دور دوم ریاست جمهوری به ۷۰رسید، منعی برای ثبت نام او نباشد البته این پیشنهاد در صحن مجلس رای نیاورد و نمایندگان مخالف کردند. طی روز‌های آتی پیشنهاد‌های دیگری در صحن مطرح می‌شود، مانند امکان ثبت نام استاد برتر دانشگاه ها، حوزه‌ها و روسا و دبیران احزاب تا بتوانند رای بیاوردند، کسانی که در سه قوه نیستند، ولی شرایط لازم را برای ثبت نام دارند.

او گفت: با یک نگاه توسعه ای، پیشنهاد‌های دیگری برای اصلاح قانون انتخابات مطرح خواهم کرد. باید فضا برای ورود نخبگان محدود نباشد.

بیشتر بخوانید: مجلس با «ممنوع شدن ثبت‌نام نظامیان در انتخابات» مخالفت کرد
نماینده مردم تبریز در پاسخ به این سوال که با وضع این قانون که دارندگان گرین کارت نمی‌توانند، رییس جمهور شوند عملا از ورود سفیران ایران و نخبگان جلوگیری شده است، مطرح کرد: تبصره‌ای در این زمینه مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه افرادی که ماموریت سیاسی و دیپلماتیک دارند از این قائده مستثنی باشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای سن کاندیدا‌ها هم تبصره‌ای مطرح می‌شود؟ گفت: تاکنون که مطرح نشده است مگر اینکه شورای نگهبان به این موضوع، ایراد وارد کند.

میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید نظر شورای نگهبان در رابطه با طرح مجلس چه خواهد بود؟ بیان کرد: شورای نگهبان به برخی موارد در این طرح ایراد می‌گیرد. حق ثبت نام از برخی اقشار جامعه که ممکن است، شرایط لازم را داشته باشند سلب شده و تبعیض ایجاد شده است. شورای نگهبان اصلاحاتی در این زمینه انجام می‌دهد و این قانون برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌شود.

او در پایان افزود: پیشنهاد داده ایم که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود زیر ساخت‌های لازم توسط وزارت کشور فراهم شده است. در این طرح پیشنهاد داده ایم که نامزد‌ها برای تایید صلاحیت باید معاون اول خود را هم معرفی کنند.
منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان