تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

واکنش طالبان به سخنان ظریف: این اظهارات مداخله در امور داخلی افغانستان است

طالبان در واکنش به اظهارنظر ظریف که گفته «ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است»، اعلام کرد اظهارات ظریف به‌گونه آشکار مداخله در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود و چنین اظهارات غیر مسئولانه و به دور از واقعیتی، از سوی مسئولین ایرانی به روابط بین دو کشور دوست و همسایه می‌تواند زیانی را وارد کند.

واکنش طالبان به سخنان ظریفرویداد۲۴ طالبان در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف درباره خارج کردن این گروه از لیست تروریستی توسط ایران، این سخنان را ناآگاهانه و غیرمسئولانه خواند.

طالبان به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد.

ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گفته بود «طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم.»

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات ظریف به‌گونه آشکار مداخله در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود و چنین اظهارات غیر مسئولانه و به دور از واقعیتی، از سوی مسئولین ایرانی به روابط بین دو کشور دوست و همسایه می‌تواند زیانی را وارد کند.

این بیانیه افزوده که امارت اسلامی در هیچ لیست تروریستی ملل متحد درج نیست و سخنان وزیر خارجه ایران در این رابطه مبنی برناآگاهی وی می‌باشد.

طالبان در ادامه از مسئولین ایرانی خواست که با چنین اظهارات غیرمسئولانه خود احساسات افغان‌ها را جریحه دار نسازند و طالبان همیشه کوشش کرده و می‌نماید که با همسایه‌های خود از جمله جمهوری اسلامی ایرانروابط مثبتی داشته باشد و از آنها نیز چنین توقعی دارد تا منجر به واکنش‌های این چنینی در آینده نشود.


بیشتر بخوانید: ملاقات با سران طالبان را هیچوقت مخفی نکردیم/ دوهزار نفر از نیروهای افغان در سوریه می جنگند/ توافق آمریکا با طالبان به ضرر ایران است


محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان درباره اینکه آیا از نظر ایران طالبان یک گروه تروریستی است یا نه، گفته بود: همان‌طور که شورای امنیت ملل متحد تصمیم می‌گیرد، ما همان رفتار را داریم. اما معتقدیم که طالب در آینده یک واقعیت است. من می‌خواهم دو تا واقعیت را اشاره بکنم. ببینید ما دو تا واقعیت در افغانستان داریم؛ طالب یک واقعیت است. اما آن‌چه که در ۱۹ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده، دستاوردهایی که مردم افغانستان دارند، دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان این‌ها هم واقعیت است. شاید هم کلان‌تر از طالب. این‌که طالب بگوید من این‌قدر خاک افغانستان را در اختیارم است، بنابراین باید آینده‌ی افغانستان را من تعیین کنم، طالب نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن واقعیتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، ادعا کند که ۲۰ سال گذشته وجود نداشت است

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان