تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۹

همتی: برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص یافت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا گفت: برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص یافت. وی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با دور زدن تحریم‌های ظالمانه امریکا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری کنیم و در سال جاری نیز تاکنون ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو تخصیص یافته است.

واردات واکسن کرونارویداد۲۴ رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چگونگی رفع مشکل خرید واکسن کرونا گفت: برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص یافت.

عبدالناصر همتی در بخش خبری ۲۱ سیما با اشاره به تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گفت: تمام تلاش مان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن ادامه می دهیم و وزارت بهداشت تلاش خوبی کرده برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی که بتوانیم نزدیک ۱۶.۸ میلیون دز واکسن بگیریم.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: اینکه قبلا انجام نشده به این دلیل بود که فکر می کردیم از منابعی که در کره داریم بتوانیم تامین کنیم و برای همین نیز سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه به آن از دولت آمریکا مجوز گرفته بود که از طریق کره پرداخت شود.

همتی ادامه داد: ما فکر می کردیم کره این کار را می کند ولی در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند را قبول دارید چرا ما قبول نکردیم چون باید ۱۸۰ میلیون یورو را منتقل می کردیم از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا و تبدیل به دلار می شد و از آنجا به اروپا و بانک سوییسی منتقل می شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: ما تجربه داریم و دادگاه های آمریکا متاسفانه احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران گرفته اند و تاکنون نیز ۲ میلیارد دلاراز اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند و برای همین از این طریق نتوانستیم و ریکس بود که ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند.

وی تاکید کرد: اگر کره تضمین می کرد که پول برسد به دست سوییسی ها که تضمین ندادند و برای همین منظور ما مسیر دیگری را شروع کردیم که طی ۱۰ روز گذشته دوباره تلاش کردیم و امروز به نتیجه رسیدیم. ما از طریق ۳ بانک شروع کردیم و یک بانک ترکیه ای، یکی اروپایی و دیگری از شعب بانک های فعال خودمان در امور بین الملل بود که توانست از اوفک مجوز بگیرد.

همتی با اشاره به موضوعی، ادامه داد: قبلا هم چند بار مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ما مجوز کلی را گرفته ایم، بله مجوز کلی گرفته بودند ولی هر بار ما می خواستیم به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی در سوییس و بانک یو بی اس پول بریزیم می گفتند هر مرحله بروید مجوز جداگانه بگیرید.

رییس کل بانک مرکزی با مغرضانه خواندن این نوع اقدامات آمریکا، بیان داشت: بعضی ها نادانسته و یا مغرضانه تلاش می کنند که اقدامات غیرانسانی آمریکا را تطهیر کنند. من سوال می کنم آمریکا که می گوید مجوز خرید دارو را داده، نفت را که کامل تحریم کرده، ئول های بانک مرکزی را در همه جای دنیا تحریم کرده، پتروشیمی و فولاد ما را که تحریم کرده و اگر واقعا تحریک نکرده منابع را ما از کجا باید تامین کنیم و اینها را بخریم؟

وی خاطرنشان کرد: ما از اول سال تاکنون ۲.۷ میلیارد دلار دارو خریدیم ولی با روش های مختلف و جابجایی و با دور زدن بوده است. همه بانک ها را تحریم کردند و این یک مورد خاص نیز تحت فشار افکار عمومی جهان قبول کردند.

همتی تاکید کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت قرارداد بستند و یک بحث هایی در جامعه مطرح شده که پول کافی نداشتند ولی ما پول کافی داریم و الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده است و از ما مطالبه می کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زتشی کار دولت کره است و حتی تضمین هم نمی دهند که آمریکایی ها برداشت نکنند. دوستان وزارت بهداشت با چین هم در حال مذاکره هستند و پول هم آماده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: در رسانه ها می گویند که فشار افکار عمومی باعث شده که این اقدام بشود، ما افتخار می کنیم که جوابگوی افکار عمومی باشیم و چند ماه است که شروع کردیم و ما یک لحظه از این کار غفلت نمی کنیم.

وی تصریح کرد: تکیه ما بر این است که تولید داخل را همزمان دنبال کنیم. اولا دستور دادم که اولویت یک بگذارند تامین ارز و منابع مورد نیاز خط تولید واکسن و هر چقدر که منابع مورد نیاز باشد بلافاصه تامین ارز می شود. ما نمی توانیم چون تولید داخلی می شود به خرید بین المللی بی توجه باشیم و ما خریدمان را انجام می دهیم و ۲۰۰ میلیون یورو برای ۱۶.۸ میلیون دز واکسن تخصیص دادیم و محدودیتی در این زمینه نداریم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان