تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۹

فواید شگفت انگیز خوردن سیب زمینی

وجود آهن ، فسفر، کلسیم ، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است و آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند

فواید خوردن سیب زمینی

رویداد۲۴  سیب زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است که حاوی مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون ویتامین A و  C است که تأثیر فراوانی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون دارد. همچنین سیب زمینی به‌دلیل داشتن کربوهیدرات فراوان برای رژیم غذایی ورزشکاران هم بسیار مناسب است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سیب‌ زمینی در درمان التهاب و کاهش تورم و رفع یبوست هم مفید است.

یک سیب‌ زمینی متوسط در حدود ۱۶۴ کالری انرژی دارد و ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به ویتامین B6 را برطرف می‌کند.
خوردن سیب‌ زمینی پخته در زمستان موجب گرم ‌شدن و رسیدن مواد غذایی مفید به بدن می‌شود و از لحاظ اقتصادی نیز خوراکی ارزان‌قیمتی است .

فواید خوردن سیب زمینی 
۱. حفظ سلامت استخوان‌ها
وجود آهن ، فسفر، کلسیم ، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است و آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند ، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالا بودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

۲. تنظیم فشار خون
به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد. پتاسیم موجب  گشاد شدن عروق خونی می‌شود . پتاسیم ، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشار خون تأثیر می‌گذارد .

۳. سلامت قلب
سیب زمینی فاقد کلسترول و سرشار از فیبر ، پتاسیم ، ویتامین C و ویتامین B6  و برای سلامت قلب بسیار مفید است . سیب زمینی سرشار از فیبر است که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و همین مسئله منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود. تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان می‌دهد، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم دریافتی در رژیم‌ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

۴. تأمین ماده‌ مغذی کولین
سیب زمینی حاوی ماده‌ مغذی مفید و مهمی به ‌نام کولین است . کولین به بهبود حرکت ماهیچه ، تغییر خلق‌ و خو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی ، تسهیل انتقال امواج عصبی ، کمک به ‌جذب چربی و رشد اولیهی مغز نیز می‌شود. یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.


بیشتر بخوانید: خوردن این غذا‌ها زود پیرتان می‌کند


۵. پیشگیری از سرطان
سیب زمینی حاوی اسید فولیک است . اسید فولیک نقش مهمی در سنتز و بازسازی DNA دارد و به‌همین‌ خاطر از تشکیل انواع سلول‌های سرطانی که معمولا به‌دلیل جهش در DNA به‌وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، ریسک ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهد. ویتامین C و کوئرستین (quercetin) موجود در سیب زمینی مشابه خواص آنتی اکسیدان‌هاست و از آسیب سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سیب زمینی بنفش در کاهش التهاب و پیشگیری از ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ مؤثر است.

۶. تسهیل در هضم غذا
فیبر موجود در سیب زمینی از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند و موجب تسهیل هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

۷. کنترل وزن
فیبر از فاکتورهای مهم در کنترل وزن است. فیبر در دستگاه گوارش فشرده می‌شود. با توجه به‌ اینکه سیب زمینی حاوی فیبر است ، مصرف آن موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود؛ به‌ همین‌ خاطر فرد مدت‌ زمان بیشتری احساس سیری می‌کند و درنتیجه ، کالری دریافتی نیز کمتر می‌شود.

۸. تنظیم سوخت و ساز
سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ خود را تأمین کند. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.

۹. محافظت از پوست
کلاژن سیستم پشتیبان پوست است . ویتامین C خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد . آنتی‌اکسیدان از آسیب سلول‌های پوست در برابر آفتاب ، آلودگی و سیگار جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C موجب کاهش چین‌ وچروک و بهبود بافت پوست هم می‌شود.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی بدن
تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند از شدت و نیز مدت سرماخوردگی بکاهد. همان‌طور که گفته شد سیب زمینی‌ها سرشار از ویتامین C هستند.
 
مضرات سیب زمینی :
دیابت و چاقی :
 سیب زمینی ، حتی ساده ، حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات ساده است. این ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا چاقی هنگام خوردن بیش از حد مفید نباشد. مانند همه غذاها ، سیب زمینی ها را نیز باید در حد اعتدال و به عنوان منبع کربوهیدرات مانند برنج یا ماکارونی میل کنید نه به عنوان یک سبزی . سبزیجات غیر نشاسته ای را برای مصرف متعادل باید در کنار سیب زمینی میل کرد. از طرف دیگر مشخص شده است که حبوبات خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 مسدود کننده های بتا :
این نوعی دارو است که معمولاً برای بیماری های قلبی تجویز و موجب افزایش سطح پتاسیم در خون می شود. غذاهای پر پتاسیم مانند سیب زمینی در هنگام مصرف بتا بلاکرها باید در حد اعتدال مصرف شوند.

 پتاسیم :
مقادیر زیاد پتاسیم در بدن می تواند برای کسانی که آسیب کلیوی دارند یا کلیه هایی که کاملاً عملکردی ندارند، خطر جدی ایجاد کند. کلیه های آسیب دیده ممکن است نتوانند پتاسیم اضافی را از خون فیلتر کنند و این می تواند کشنده باشد.

چند نکته خانه داری در مورد سیب زمینی:
- اگر خورشت یا آش شما کمی شور شد ، تکه های سیب زمینی را در آن بریزید تا نمک اضافی را به خود جذب کند.
- پوره خام آن با شیر ، ماسک  خوبی برای پوست شماست.
- اگر پوست سیب زمینی را در کتری جرم گرفته بجوشانید قشر آهکی را بر طرف می کند.
- برای بر طرف کردن سم سولانین آن ، می توانید آن را در آب و سرکه بپزید و آب پخت را دور بریزید.

لاغری و کاهش وزن
سیب زمینی آب پز ساده و بدون افزودنی کالری پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر موجب کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند و در نتیجه موجب لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود.

چاقی صورت و افزایش وزن
تحقیقات نشان داده که اگر سیب زمینی آب پز را با کره و نمک و یا انواع روغن ترکیب کنید و بخورید می‌تواند موجب  چاقی صورت و افزایش وزن شود.

نوزادان و کودکان
سیب زمینی آب پز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای نوزادان و کودکان  است و از رشد باکتری‌های روده در نوزادان و کودکان پیشگیری می‌کند . سیب زمینی آب پز  ،کبد نوزادان و کودکان را از آسیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. سیب زمینی آب پز مقادیر بالایی آنتوسیانین دارد که از رشد ویروس‌ها به ویژه ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان پیشگیری می‌کند.

جنین و زنان باردار
سیب زمینی آب پز حاوی مقادیر بالایی فولات است که برای سلامتی زنان باردار مفید بوده و از بروز نقایص عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان