تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۹

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

برای بسیاری از تماشاگران حرفه‌ای سینما فیلم‌های عاشقانه ایرانی به‌صورت کاملا پیش‌فرض کلیشه‌ای هستند. با این حال آثاری هم وجود دارند که با فاصله‌گرفتن از سایر فیلم‌های کسل‌کننده به عناوینی متفاوت و دوست‌داشتنی تبدیل می‌شوند.

رویداد۲۴ فیلم‌های عاشقانه ایرانی معمولا عناوین خسته‌کننده و فاقد خلاقیتی هستند که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تماشای آن‌ها وجود ندارد. تیم تولید این گروه از فیلم‌ها به امید آن‌که زوج‌های عاشق را به سالن‌های سینما بکشانند از هر ایده و داستانی استفاده می‌کنند اما گاهی این کج‌سلیقگی آن‌قدر به چشم می‌آید که تعداد قابل توجهی از فیلم‌های عاشقانه ایرانی را به عناوینی غیرقابل تماشا تبدیل می‌کند. با این حال همه فیلم‌های عاشقانه ایرانی هم عناوین ناامیدکننده‌ای نیستند و در این میان آثاری وجود دارند که می‌توانند هر تماشاگری را تحت تاثیر خود قرار دهند.

در ادامه با متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید، آشنا می‌شوید.

هامون | ۱۳۶۸
متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید
این درام عاشقانه سورئالیستی یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران است. «هامون» یک فیلم معمولی نیست و هرگز هم تکراری نمی‌شود. این فیلم برای نخستین بار در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با آنکه جایزه بهترین فیلم را تصاحب نکرد اما با کسب شش جایزه از جمله جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد، فاتح اصلی جشنواره لقب گرفت. این فیلم نخستین تجربه بازیگری بیتا فرهی بود اما بیشتر تماشاگران «هامون» را با هنرنمایی بی‌بدیل خسرو شکیبایی در نقش حمید هامون به یاد می‌آورند. عزت‌الله انتظامی و فتحعلی اویسی از دیگران بازیگران شناخته‌شده فیلم داریوش مهرجویی هستند.

موسیقی این فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای توسط ناصر چشم‌آذر و براساس مضامینی از آثار یوهان سباستین باخ ساخته شده است. داستان فیلم حور محل حمید هامون قرار دارد که با همسرش، مهشید، دائم در کش‌مکش است و همواره زندگی کابوس‌وارانه خود را مرور می‌کند. او که مشغول نوشتن رساله‌اش دربارهٔ عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می‌گردد. خانه و کاشانه را ترک می‌کند و دست به اعمال دیوانه‌واری می‌زند. او در حالتی پریشان، در پی شکایت‌هایش، خود را به امواج دریا می‌سپارد، اما عابدینی او را نجات می‌دهد.

غریبانه | ۱۳۷۶

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید
هدیه تهرانی یک سال پس از درخشش در فیلم «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی در فیلم «غریبانه» به کارگردانی احمد امینی حضور پیدا کرد. اگر امروز به تماشای «غریبانه» بنشینید احتمالا کلیشه‌ای‌بودن آن شما را آزار می‌دهد. اما اکران فیلم در میانه ۷۰ آن را به یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی تبدیل کرد. داستان فیلم با روایت زندگی جوانی به نام بزرگ (با هنرنمایی ابوالفضل پورعرب) آغاز می‌شود که در نمایشگاه اتومبیل شوهر خواهرش که یوسف نام دارد، کار می‎کند. یوسف از او می‌خواهد که ماشین گران‌قیمت خانم دکتر ثابتی را به او تحویل دهد. اما بزرگ می‎کند و یوسف مجبور می‌شود برای پرداخت خسارت چند چک به خانم دکتر داده و مسئولیت پرداخت هزینه تصادف را برعهده بگیرد. بزرگ چند بار به خانم دکتر مراجعه می‎کند تا رضایتش را بگیرد و خسارت‌ها را شخصا پرداخت کند. اما دکتر ثابتی به بزرگ پیشنهاد می‌کند که در مقابل چک‌های یوسف او باید برای چند ماه همسرش باشد. بزرگ به‌ناچار می‌پذیرد و با دکتر ثابتی ازدواج صوری می‌کند.

شاعر زباله‌ها | ۱۳۸۴

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

این فیلم به کارگردانی محمد احمدی در جشنواره‌های شیکاگو، مونترال و پوزان نامزد شد. داستان فیلم «شاعر زباله‌ها» که فرزین محدث را به شهرت رساند درباره رفتگری جوان است که علاقه بسیار زیادی به ادبیات دارد. او که همیشه آرزو داشته دانشجوی رشته ادبیات باشد از طریق جمع‌آوری زباله‌ها از درب منازل به اسرار و رازهای درون آن‌ها پی می‌برد. او روزی درگیر یک ارتباط عاطفی می‌شود که زندگی‌اش را برای همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد. لیلا حاتمی و صابر ابر از بازیگران شناخته‌شده این فیلم هستند که در کنار فرزین محدث حضور دارند.

طلا و مس | ۱۳۸۹

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

سیدرضا طلبه‌ای که به تازگی با خانواده‌اش به تهران آمده تا در کلاس‌های استاد اخلاقی که درباره زندگی او بسیار شنیده شرکت کند، متوجه می‌شود که همسرش، زهرا، بیماری اسکلروز چندگانه گرفته است. آن‌ها به ناچار و برای تهیه هزینه درمان زهرا تغییراتی در شیوه زندگی‌شان می‌دهند. «طلا و مس» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی است که تصویر متفاوتی از عشق به تماشاگرش ارائه می‌دهد. بهروز شعیبی، نگار جواهریان و سحر دولتشاهی از بازیگران شناخته‌شده این فیلم هستند که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر را هم تصاب کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین موزیکال‌های سینما؛ هم فیلم، هم موزیک


حوض نقاشی | ۱۳۹۱

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

فیلم پرافتخار و محبوب مازیار میری در سی و یکمین دوره جشنواره سینمایی فجر صدرنشین جدول رده‌بندی فیلم‌های جشنواره براساس آرای مردمی شد. یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که هر تماشاگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. «حوض نقاشی» فقط یک فیلم عاشقانه نیست و گاهی به یک درام خانوادگی آموزنده هم تبدیل می‎‌شود. با این حال این فیلم یکی از شیرین‌ترین و تاثیرگذارترین روایت‌های چند سال اخیر سینمای ایران را در برابر تماشاگرش به تصویر می‌کشد. شهاب حسینی و نگار جواهریان در این فیلم نقش پدر و مادری را ایفا می‌کنند که با آدم‌های دیگر فرق دارند. آن‌ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده‌اند. اما پذیرفتن این تفاوت برای تنها پسرشان آسان نیست.

فرشته‌ها با هم می‌آیند | ۱۳۹۲

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

یکی دیگر از فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران که تفاوت زیادی با سایر آثار تکراری دارد، فیلم « فرشته‌ها با هم می‌آیند» لقب می‌گیرد. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی که جواد عزتی و نازنین بیاتی از مهم‌ترین بازیگران آن هستند. این فیلم در گیشه سینما بیشتر از ۶۷۰ میلیون تومان فروش کرد که برای یک عاشقانه کمدی درام عدد قابل توجهی بود. داستان این فیلم درباره روحانی جوانی به نام احمد است که با همسرش لیلا زندگی می‌کند. آن‌ها که زندگی ساده‌ای دارند، صاحب سه‌قلو فرزند می‌شوند و این اتفاق زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در دنیای تو ساعت چند است | ۱۳۹۴

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

نخستین ساخته سینمایی صفی یزدانیان را یک عاشقانه آرام، متفاوت و متفکرانه بود که اتفاقی خوب و آرامش‌بخش در سینمای نوین ایران لقب می‌گرفت. این فیلم عاشقانه با وجود پایبندی به سنت‌ها چندان متکی به شاخصه‌های کلاسیک سینمای سنتی ایران نیست و با روایتی متفاوت از یک عشق عظیم تماشاگرش را در برابر دنیای بزرگ و متفاوتی قرار می‌دهد که دوست‌داشتن آن را می‌پسندد. به همین دلیل « در دنیای تو ساعت چند است» روایتی از عشقی متفاوت و منحصر به فرد است که بر بستر جغرافیایی خاص رقم می‌خورد و با شکست زمان عمق و جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

یک عشق قدیمی در این فیلم زخم باز می‌کند و اما شخصیت‌ها به‌جای آن‌که به انتقام و بازخورد مشغول شوند، همه چیز را به انسانی‌ترین روش ممکن مدیریت می‌کنند. لیلا حاتمی و علی مصفا به‌عنوان یک زوج کاملا سینمایی بازیگران اصلی فیلم « در دنیای تو ساعت چند است» هستند. داستان این فیلم با بازگشت گلی به رشت آن هم پس از بیست سال زندگی در فرانسه آغاز می‌شود. او که یه یک‌باره تصمیم گرفته به ایران و به زادگاهش بازگردد با فرهاد مواجه می‌شود. مردی که می‌گوید آشنایی قدیمی است اما گلی او را به یاد نمی‌آورد.

خداحافظ دختر شیرازی | ۱۳۹۸

متفاوت‌ترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

به همان میزان که «هامون» اثری متفاوت و محترم در میان همه فیلم‎های عاشقانه سینمای ایران است، «خداحافظ دختر شیرازی» هم می‎تواند شاهکاری متمایز و دوست‎داشتنی باشد. فیلمی به تهیه‎کنندگی و نویسندگی افشین هاشمی که همیشه ثابت کرده سلیقه خاصی را در آثار سینمایی‌اش دنبال می‎کند. این فیلم با فروشی حدود ۳۵۰ میلیون تومان به عنوانی موفق در گیشه تبدیل شد. «خداحافظ دختر شیرازی» اقتباسی از فیلم‌نامه نیل سایمون با نام «دختر خداحافظی» است و علاوه بر افشین هاشمی بازیگران متعددی در آن هنرنمایی کرده‌اند که از میان آن‌ها باید به شبنم مقدمی، مونا فرجاد، رویا تیموریان، حسین یاری، هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد و رسول صدرعاملی اشاره کرد. مرحوم حسین محب‌اهری هم در این فیلم حضور کوتاهی دارد.

منبع: ایرنا زندگی

داستان فیلم حول محور زنی جوان به نام شبنم است که اخیرا از همسرش جدا شده و همراه دخترش زندگی می‎کند. او که دچار بدبینی به مردان شده صاحب همسایه جدیدی می‌شود که هیچ شباهتی با سایر مردانی که تا به حال دیده، ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیلم ، سینما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان