تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۹
سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد:

اتمام واکسیناسیون همگانی تا پایان سال ۱۴۰۰ در ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی گفت: امیدواریم واکسیناسیون همگانی هموطنان تا پایان سال ۱۴۰۰ قبل از اتمام واکسیناسیون جهانی در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شود.

اتمام واکسیناسیون همگانی تا پایان سال ۱۴۰۰ در ایران

رویداد۲۴ کیانوش جهانپور در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران از نخستین تزریق تست انسانی اولین واکسن کرونای ایرانی خبرداد و گفت: انتظار داریم در بازه ۵ یا ۶ ماهه شاهد تولید انبوده این واکسن باشیم. با برنامه ریزی انجام شده امروز سه شنبه ۹ دی سه تزریق با فاصله یک ساعت صورت می‌گیرد. روز‌های آتی نفرات دیگر به این جمع اضافه می‌شوند و پس از آن طی هفته‌های آینده بررسی‌های روزانه تا پایان فاز یک انجام خواهد شد. این واکسن متعلق به شرکت شفا فارمر و مجموعه دارویی برکت است و از امروز کارآزمایی جدی این واکسن آغاز می‌شود و در پایان بهار اولین واکسن کرونای ایرانی بر روی میز خواهد بود.

وی افزود: برای هر ایرانی چنین رویدادی به ویژه در شرایط تحریمی سخت، روز ارزشمندی است و این روز نقطه عطفی در تاریخ نظام سلامت و حوزه علم و فناوری در نظام سلامت خواهد بود. این فرآیند در شرایط عادی برای شرکت‌های بزرگ در خوشبینانه‌ترین شرایط سه سال طول می‌کشد، ولی امسال با پاندمی کرونا، این واکسن توسط شرکت‌های داروسازی در حال تهیه است که برخی تایید اضطراری گرفته اند.


مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این اتفاق در کشور ما با همت فن آوران و ریسک پذیری مسئولان و همکاری بیش از ۱۷ شرکت دانش بنیان در حال انجام است. به زودی دو واکسن دیگر وارد مرحله تست بالینی می‌شوند امیدواریم واکسن روند موفقیت آمیزی داشته باشد و تا تابستان ۱۴۰۰ شاهد حداقل دو یا سه واکسن در ایران باشیم و واکسیناسیون همگانی تا پایان سال ۱۴۰۰ قبل از اتمام واکسیناسیون جهانی در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شود.


جهانپور در ادامه افزود: فاز یک مطالعات بالینی در دنیا با حضور چند ده نفر انجام می‌شود که در این مطالعه خاص با حضور ۵۶ نفر در حال انجام است. فاز دوم با حضور چند صد نفر و فاز سوم با حضور ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر انجام خواهد شد و با تایید اثربخشی توسط سازمان غذا و دارو، این واکسن وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان این گفتگوی رادیویی تاکید کرد: تا روزی که واکسیناسیون بیشتر مردم تا ماه‌های آتی انجام شود باید دقت کنیم ماسک بزنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. با توجه به انتشار خبر‌های خوب ساده انگاری نکنیم. تا قطع زنجیره انتقال ماه‌ها طول می‌کشد و شاید تا پایان سال آتی ادامه پیدا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان