تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

تاثیر عجیب پوشیدن لباس رسمی در انتخاب غذاهای سالم‌تر

نتایج تحقیقات محققان نشان داد که افراد در زمان پوشیدن لباس‌های رسمی، غذاهای سالم‌تری را نسبت به زمانی که لباس راحتی پوشیده‌اند، انتخاب می‌کنند.

تغذیه سالم

رویداد۲۴ به نقل از ارث، کارشناسان اظهار کردند: پوشیدن لباس راحتی (غیررسمی) با مصرف غذاهای راحت و سبک مانند تنقلات ناسالم ارتباط دارد.

این تحقیق متمرکز بر دانشجویان دانشگاهی در جنوب چین بود. شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و به آنان دستور داده شد که تی‌شرت و شلوار جین یا کت‌وشلوار و لباس رسمی بپوشند.

نتایج بررسی نشان داد، افرادی که لباس رسمی پوشیده بودند نسبت به افرادی با لباس غیررسمی، غذاهای سالم‌تری انتخاب کردند.

محققان بر این باورند که پوشیدن لباس رسمی باعث می‌شود، افراد از توجه دیگران در هنگام غذا خوردن آگاهی بیشتری داشته باشند و این مورد باعث انتخاب مواد غذایی سالم‌تر (انتخاب سالاد نسبت به انتخاب همبرگر) خواهد شد.


بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که باعث کاهش وزنتان می‌شوند


در آزمایش خاص به دانشجویان برای میان وعده بعدازظهر انتخاب بین چیپس سیب‌زمینی و گوجه گیلاسی پیشنهاد شد. تقریبا نیمی از افرادی که لباس رسمی پوشیده بودند، اصلا چیزی نخوردند، در حالی که تنها ۲درصد از آنان چیپس را انتخاب کردند. از طرف دیگر، ۴۰ درصد از افرادی که لباس غیررسمی پوشیده بودند، هر دو میان وعده را خوردند و ۲۵ درصد تنها چیپس سیب‌زمینی را انتخاب کردند.

در آزمایشی جداگانه، از ۲۷۷ نفر خواسته شد، در جلوی پیش‌خوان سوپرمارکت، بادام یا چیپس سیب‌زمینی را انتخاب کنند. دوسوم افرادی که لباس رسمی پوشیده بودند میان وعده سالم‌تری را انتخاب کردند.

نتایج بررسی حدود ۳۰۰ پاسخ‌دهنده نشان داد که لباس رسمی باعث افزایش عزت‌نفس و انتخاب مواد غذایی سالم می‌شود.

همچنین تجزیه‌وتحلیل تحقیقات نشان داد که پوشیدن لباس‌های راحتی (غیررسمی) مصرف‌کنندگان را به مصرف غذاهای راحت که ارزش غذایی کمتری دارند، سوق می‌دهد.

محققان گفتند: دانشجویان با کت‌وشلوار و کروات، احساس بزرگی، خویشتن‌داری و عزت‌نفس بیشتری می‌کنند و درنتیجه برای غذا گزینه‌های سالم‌تری را انتخاب می‌کنند.

پروفسور ژوهوا وانگ، محقق اصلی تحقیق گفت: «یافته‌های ما پیامدهای قابل‌توجهی برای سیاست‌گذاران دارد. مدت‌هاست، چاقی به‌عنوان موضوعی مهم مطرح شده است و تحقیقات آینده باید بررسی کند که آیا سبک لباس‌پوشیدن می‌تواند در تضعیف و یا تقویت انتخاب غذا موثر باشد یا خیر.»

یافته‌های این بررسی در نشریه Business Research ارائه‌شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان