تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

زنگ خطر پیک زمستانه کرونا به صدا درآمد/ استان‌های شمالی وارد موج چهارم شده‌اند؟

مسئولان وزارت بهداشت به دنبال روند صعودی بیماری در مازندران و استان های شمالی درباره موج زمستانه کرونا هشدار دادند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ تاکنون بیش از ۸۴ میلیون و ۳۷۵ نفر به کووید ۱۹ در جهان مبتلا شده اند و بیش از یک میلیون و ۸۳۵ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند، این در شرایطی است که ویروس کرونای انگلیسی با افزایش قدرت چسبندگی خود به سلول‌ها موجب بیشتر شدن سرایت بیماری شده است و جهان روز‌های پر التهابی را سپری می‌کند و با توجه به اینکه ویروس‌های تنفسی بی صدا و بدون علامت وارد بدن افراد می‌شوند احتمال ورود کرونای انگلیسی به کشور وجود دارد؛ این ویروس در پشت دروازه‌های کشور در کمین نشسته و روز گذشته کشور ترکیه مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی را گزارش داده است.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۴۲۹ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۳۳۷ نفر رسیده است و تاکنون ۹۹۵ هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۵ هزار و ۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت هم با اشاره به اینکه با وجود تمام تلاش‌های انجام شده در سراسر جهان تا کنون ده‌ها میلیون نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند به کشور‌ها هشدار داد که خود را برای شرایط بدتر آماده کنند.

مایکل رایان، رئیس شرایط اضطراری سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: این یک زنگ خطر است. بیماری همه‌گیر کرونا به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و هر گوشه از کره زمین را تحت تأثیر قرار داده است، با این وجود هنوز بدترین شرایط روی نداده است.

او افزود: اگرچه می‌دانیم که این ویروس به راحتی گسترش می‌یابد و افراد را می‌کشد، اما باید توجه داشت که نرخ مرگ و میر این بیماری در مقایسه با سایر بیماری‌های در حال ظهور نسبتا پایین است و به همین دلیل باید برای هر چیزی در آینده آماده باشیم؛ زیرا ممکن است حتی وضعیت بدتری روی دهد.

هشدارهای وزیر بهداشت برای مقابله با طوفان سهمگین کرونا در زمستان

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم روز گذشته در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن قدردانی از تلاش‌های مدافعان سلامت، دل نگرانی‌هایی در راستای گرفتاری مجدد به گرداب سهمگین بیماری کرونا را مطرح کرد.

نمکی گفت: هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری کرونا در استان‌های مختلف موجب بازگشت رفتار‌های اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد؛ لذا بیداری و وسواس مستمر در عدم کاهش سطح رعایت شیوه نامه‌ها توسط مردم و مسئولان ضروری است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همکاری موثر در اجرای طرح شهید سلیمانی با کاهش موارد بستری و مرگ و میر نباید سست و کمرنگ شود، تعداد تست‌ها هنوز در حد قابل قبول نیست، لذا علاوه بر شناسایی موارد علامت دار، تست افراد مرتبط به طور متوسط ده تست به ازای هر فرد علامت دار مثبت باید ادامه یابد همچنین توجه ویژه به قرنطینه افراد مبتلا و آلوده به ویروس، رکن اساسی مهار و ایزولاسیون بیماری است.

نمکی تصریح کرد: با گزارش ویروس جهش یافته جدید از انگلیس و تعداد زیادی از کشور‌های اروپایی و غیر اروپایی، ردیابی مستمر و گزارش سریع هرگونه تغییر در ویروس داخلی و همچنین اعمال کنترل شدید بر ورودی‌های زمینی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه برخوردارست. استمرار فعالیت مراکز سرپایی ۱۶ ساعته بسیار ضروری است، هرگونه کاهش فعالیت یا تعطیلی این مراکز بدلیل کاهش بیمار غیرمنطقی است همچنین تیم‌های نظارتی مشترک جهت اعمال و اجرای شیوه نامه‌ها در کلیه سطوح باید فعال‌تر از قبل در صحنه بمانند.

احتمال بروز پیک زمستانی کرونا در اواخر بهمن یا اسفند

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباهره احتما پیک مجدد کرونا هشدار داد و گفت:  میزان رعایت دستورالعمل‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده و میزان آن به بالای ٨۶ درصد رسیده و این موجب شده است که تعداد شهر‌های نارنجی به ۶۳ مورد برسد و بقیه شهر‌ها زرد هستند البته در استان مازندران دچار چالش هستیم و شهر‌های این استان نارنجی و قرمز هستند.

رئیسی با بیان اینکه نگران ورود ویروس انگلیسی به کشور هستیم، افزود: ویروس پشت دروازه‌های کشور است، تجربه نشان می‌دهد ویروس‌های تنفسی با وجود همه مراقبت‌ها وارد کشور‌ها می‌شوند و باید آمادگی کامل داشته باشیم و آمادگی با عمل به توصیه‌هایی مانند پرهیز از دورهمی خانوادگی و تجمعات به ویژه در فصل زمستان است زیرا تهویه به دلیل بسته بودن پنجره‌ها کم می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر رعایت نکنیم اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه می‌توانیم شاهد پیک بعدی بیماری کرونا باشیم.

او تاکید کرد: باید موضوع را جدی بگیریم وامیدواریم میزان رعایت دستورالعمل‌ها به بالای ٩٠ درصد برسد و به همین روال ادامه پیدا کند و یادآوری می‌کنم در اردیبهشت بیماری به حداقل رسید و رعایت دستورالعمل‌ها به ٢٧ درصد رسید و این موجب شد خیز بیماری را شاهد باشیم و این هشدار جدی است که بدانیم کرونا ضعیف نشده و روز به روز قوی‌تر شده است.

روند بیماری کرونا در کشور

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در ۲ ماه گذشته اظهار کرد: پیک سوم اپیدمی کرونا که از مهرماه تا آذر ماه کشور را درگیر کرده بود باعث افزایش قابل توجه موارد ابتلا و مرگ و میر در استان‌های مختلف کشور شد.

وی ادامه داد: تقریباً از نیمه دوم آبان ماه روند نزولی مواد بستری کرونا در کشور آغاز شد و این روند همچنان در کشور ادامه دارد و در ارتباط با موارد مرگ هم شاهد روند کاهشی مواد مرگ از هفته اول آذرماه بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور گفت: نکته قابل توجه این است که در اکثر استان‌های کشور شاهد روند نزولی بیماری کرونا در موارد بستری و مرگ در هفته‌های اخیر هستیم، اما وضعیت بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور و به طور خاص در استان مازندران قابل توجه و تأمل است.

ترمز کرونا در استان‌های شمالی کشیده نشد

مصطفوی افزود: استان‌های گلستان، گیلان و مازندران برخلاف سایر استان‌های کشور موفق به طی کردن سیر نزولی موارد بستری و مرگ و میر خود نظیر سایر استان‌ها در پیک سوم خود نشدند.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران با تشریح وضعیت بیماری کرونا در استان مازندران بیان کرد: در برخی از شهر‌های استان مازندران شامل آمل، ساری، سوادکوه شمالی و رامسر شاهد روند صعودی موارد بستری کرونا هستیم و این شهر‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و بعضی از شهر‌ها مثل رامسر عملا بیش از سه پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. همچنین شهر‌های نارنجی استان مازندران شامل نکا، بابل، قائمشهر و فریدون کنار هستند و مشابه شهر‌های قرمز روند صعودی موارد بستری در شهر‌های نارنجی استان مازندران هم دیده می‌شود.

زنگ خطر وقوع پیک زمستانه کرونا در کشور

مصطفوی درباره احتمال وقوع پیک زمستانه کرونا در کشور هشدار داد و گفت: روند بیماری کرونا در استان‌های شمالی کشور، که زودتر از اکثر استان‌های کشور درگیر پیک اول هم شده بودند، هم اکنون نزولی نیست و این موضوع زنگ خطری را به صدا در می‌آورد که این احتمال وجود دارد تا گرفتار پیک چهارم بیماری کرونا شوند و در صورتی که مداخلات و نظارت‌های لازم صورت نگیرد، کشور پس از دو ماه روند نزولی بیماری، درگیر پیک زمستانه کرونا شود و این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان، دست اندرکاران نظام سلامت و مردم است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: اتفاقی را که در مازندران رخ داده است باید زنگ خطری برای سایر نقاط کشور بدانیم و برای آنکه روند صعودی در مازندران نزولی شود باید اقدامات عملی صورت گیرد و تا آنجا که مقدور است از سفر‌های غیرضروری به این منطقه پرهیز شود و خطر را جدی بدانیم.

مصطفوی گفت: اگر کاهش سطح مراقبت‌ها و نظارت‌ها در سایر استان‌های کشور هم اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست که درگیر پیک مجدد بیماری کرونا شویم و باید بدانیم که هر غفلتی می‌تواند فرصت را برای افزایش مجدد موارد بیماری کرونا فراهم کند.

روند افزایشی نگران کننده کرونا در مازندران

روند بیماری کرونا در کشور نزولی است و در استان مازندران برخلاف سایر استان شاهد نارنجی و قرمز شدن شهرها و تعطیلی ها و اعمال محدودیت ها هستیم.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند افزایشی نگران کننده کرونا در مازندران اظهار کرد: علی‌رغم روند کاهشی در موارد بستری روزانه در کشور، اما نمودار موارد بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در اکثر شهر‌های استان مازندران به شکل نگران کننده‌ای در حال صعود است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به طور اطمینان در ادامه این فرایند شهرستان‌های بیشتری از این استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند بنابراین سفر به شمال کشور بسیار پر مخاطره است و امیدواریم با همکاری مردم این استان در عمل به توصیه‌های بهداشتی و همچنین پرهیز جدی از برگزاری مهمانی و دورهمی خانوادگی، شاهد توقف روند بیماری در کشور باشیم.

لاری به آمار بستری کرونا و استان‌های رکورددار اشاره کرد و گفت: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته اول دی ماه حدود ۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندان، گلستان و تهران بوده است.

حسینعلی نیک بخت عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در بابل از طریق تماس با یکی از اعضای خانواده و یا شرکت در مراسم و مهمانی‌های خانوادگی مبتلا شدند.

نیک‌بخت بیان کرد: مراسم و مهمانی‌های خانوادگی با ۳۶ درصد، بازارچه‌های محلی با ۲۵ درصد، حضور در مراکز خدماتی بیش از ۱۸ درصد و حضور در مراکز خرید بزرگ مثل هایپرمارکت‌ها بیش از ۱۴ درصد، محل تردد و حضور افراد مبتلا به کرونا طی ۱۴ روز قبل از شروع علائم بوده که قابل‌توجه بوده است و همچنان آموزش، فرهنگ‌سازی و نظارت بیشتر را می‌طلبد.

مراقب نباشیم وضعیت در زمستان وحشتناک می‌شود

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در همه جای دنیا ثابت شده که عملکرد مردم در کنترل بیماری کووید-۱۹ بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر که مردم به خوبی رعایت و همراهی کرده‌اند، شرایط بیماری کمی بهتر شده است، اما اگر رعایت‌ها مجددا کاهش یابد و تجمعات برگزار شود، با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم، بیماری مجددا اوج می‌گیرد و در زمستان هم با سایر ویروس‌ها همراه شده و وضعیت دوباره وحشتناک می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مردم رعایت نکنند و بر همین اساس یک پیک زمستانه داشته باشیم، اوضاع بدتر می‌شود، گفت: بنابراین عملکرد مردم بعد از این بسیار مهم است. این تجربه‌ای است که در اردیبهشت ماه هم داشتیم. عملکرد مردم می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهند کووید-۱۹ کنترل شده باشد و یا می‌خواهند بیماری مجددا اوج بگیرد.

محرز تاکید کرد: اگر مردم می‌خواهند بیماری کنترل شود، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و اقداماتی را که بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده‌ایم انجام دهند؛ یعنی ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند، تجمع نکنند، دست‌شان را مرتب بشویند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند، به محض اینکه مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیخیال شوند و به حالت قبل بازگردند، دوباره بیماری اوج خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است، گفت: البته هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم. اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. در عین حال ثابت شده که بیشتر دورهمی‌ها باعث افزایش کرونا در خانواده شده است. با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس در جهشی که داشت، بیشتر شده بود، کافی است یک نفر در خانواده مبتلا شود تا سایر افراد هم مبتلا شوند؛ بنابراین دورهمی‌ها نباید برگزار شود. اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها هم کنترل شود و برگزار نشود، می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل و ... نخواهد بود.

باید توجه داشت ثابت شده است که کرونا آفت دورهمی ها و تجمعات است. گرفتاری با همین موضوعات شروع می‌شود، پس تا اطلاع ثانوی مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و عزا و... را کنار بگذاریم چرا که اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو خواهد بود.

نظرات شما
پیشخوان