تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

عوارضی که داروها برای بدن دارند

داروها علاوه بر تاثیر درمانی ، عوارض جانبی هم دارند. برای مثال برخی از داروها مشکلاتی برای دهان، دندان و لثه ها ایجاد می کنند.

عوارضی که داروها برای بدن دارند

رویداد۲۴  گاهی اوقات داروهای مخصوص سرفه می تواند عاملی برای تپش قلب شود یا آسپرین عوارض جانبی جدی از جمله خون ریزی معده را در فرد ایجاد می کند اما واقعا چرا داروها چنین عوارض جانبی را به همراه دارند؟
 
 داروهای پیچیده تر ،عوارض بیشتر !
داروها ساختار بسیار پیچیده ای دارند . مولکول هایی مثل هورمون ها معمولا این تنظیمات را انجام می دهند و به خصوص هنگام بیماری باعث می شوند که این هورمون ها دست به کار شوند . گاهی اوقات هورمون ها به دلیل مواد شیمیایی به کار رفته در داروها تعادل خود را از دست می دهند.
اگرچه علت عوارض جانبی این داروها به همین سادگی ها هم نیست.
 

متاسفانه همیشه دو موضوع پیچیده در این باره وجود دارد . اول این که بدن ما اغلب از مواد شیمیایی یکسانی برای تنظیم فرایند داخل بدن استفاده می کند.دوم این که این داروها همیشه آن گونه که ما می خواهیم، عمل نمی کنند . به این معنا که ممکن است دارو مولکول های غیر مربوط را نیز در زمان مشخص تغییر دهد . مثلاً داروهایی که برای آسیب نخاعی استفاده می شوند ، می توانند درد های عصبی را از طریق به کار انداختن سروتونین فعال کنند.
اگرچه این داروها همچنین می توانند باعث تاری دید و خشکی دهان و یبوست هم  بشوند . همچنین با تحت تاثیر قرار دادن نوروپی نفرین ها باعث می شوند که بدن ما دچار خواب آلودگی و بی حالی شود.

مبتلایان به آسیب دیدگی های نخاعی بیشتر در معرض عوارض دارویی هستند
افرادی که آسیب دیدگی نخاعی دارند ، بیش از بقیه در معرض سختی های ثانویه داروها قرار می گیرند . این افراد ممکن است مشکلات تنفسی ، قلبی عروقی ، مشکلات مربوط به مثانه ، روده، پوکی استخوان و درد در قفسه سینه را تجربه کنند.نتیجه مستقیم استفاده از این داروها در طول زمان های مختلف می تواند شدیدتر باشد . همچنین امکان تداخل دارویی نیز در افرادی که آسیب دیدگی نخاعی دارند ، بیش از بقیه است که عامل موثری در بروز عوارض جانبی است.

  دقت در میزان مصرف دارو
اگر از اطلاعات درج شده روی داروهای مد نظر استفاده و دقیقاً طبق تجویز پزشک یا اطلاعات موجود روی دارو عمل کنید ، قطعاً میزان عوارض جانبی به حداقل خود می رسد . باید سعی کنید اطلاعات درج شده مربوط به دارو را به دقت بررسی کنید.
اگرچه عوارض جانبی معمولاً ناخواسته و آسیب زا هستند اما گاهی اوقات تاثیر مثبتی هم با مصرف داروها در فرد دیده می شود .

کاهش احتمال خطر
ممکن است عوارض جانبی زمانی که دارو را مصرف می کنید یا میزان آن را تغییر می دهید  یا مصرف آن را قطع می کنید، به وجود بیاید پس همیشه باید به دقت طبق اطلاعاتی که روی دارو درج شده ،
استفاده کنید.

تاثیرات متفاوت داروها
یکی از جنبه های جالب داروها این است که تاثیرات آن ها برای اشخاص مختلف متفاوت است . مثلاً داروهای مسکن عوارض جانبی متفاوتی را در افراد مختلف نشان می دهند . ممکن است که یک فرد هیچ عارضه جانبی را بر اثر مصرف این مسکن ها احساس نکند اما فرد دیگری به شدت دچار مشکل شود . عوارض جانبی معمولاً به دلایل ژنتیکی در افراد رخ می دهند زیرا سازوکار بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است.

برچسب ها: اخبار سلامت ، سلامت
نظرات شما
پیشخوان