تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

کم مصرف‌های برق چقدر پاداش گرفتند؟

یکی از برنامه های دولت برای مدیریت مصرف برق اهدای پاداش به کم مصرف ها بود و آنطور که معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرده ۱۸۴ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خانگی کم ‌مصرف برق در سال جاری تعلق گرفت و این در حالیست که سال گذشته این میزان پاداش ۱۰۶ میلیارد تومان بوده است.

مشترکین کم مصرف برق چقدر پاداش گرفتند؟
رویداد۲۴ با توجه به اینکه همواره در روزهای سرد سال، مصرف سوخت گاز افزایش پیدا می‌کند، به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در حوزه انرژی، صنعت برق برای تشویق مردم به کاهش مصرف که تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز مشهود است، مشوق هایی را که تابستان ارائه می کند در زمستان نیز در نظر گرفته است.

مشترکان می‌توانند با مدیریت مصرف قبوض برق خود را رایگان کنند. اما دو شرط برای اهدا پاداش در نظر گرفته شده است؛ یکی اینکه مشترک باید زیر الگوی مصرف منطقه خودش مصرف کند و نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته باشد. نحوه محاسبه هم بدین گونه است که کاهش مصرف ضرب در اولین پله منطقه محاسبه می شود. به طور مثال اگر ۶۰ تومان قیمت پله اول منطقه ۱ در نظر گرفته شود، این عدد ضرب در میزان کاهش مصرف در دوره مشابه شده و میزان پاداش به دست می آید.

به عبارت دیگر اگر مشترک ۱۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت حساب آن شخص حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد، تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می شود و هرچه میزان مصرف افزایش یابد میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد. به طور مثال اگر از ۲۰۰ کیلووات ساعت میزان مصرف مشترک به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد ۱۰۰ کیلوات بعدی دو برابر قیمت محاسبه می‌شود، اما اگر مشترک میزان مصرف خود را کاهش دهد شامل پاداش خواهد شد.


بیشتر بخوانید: مشترکان برق مجانی چگونه شناسایی می‌شوند؟



درواقع این کاهش مصرف موجب می‌شود که اگر صورت حساب ۱۰ درصد کاهش یابد حدود ۲۰ درصد از هزینه کاسته شود، یعنی اگر ۲۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد ۴۰ درصد از پرداختی مشترک کاسته خواهد شد. در خصوص شرایط لازم برای رایگان شدن قبوض برق نیز باید گفت اگر یک مشتری ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند، مصرف خود را به ۱۰۰ کیووات برساند در این شرایط قبض برق این مشترک رایگان خواهد شد.

از سوی دیگر طرح برق امید نیز با هدف تغیر نگرش مصرف کنندگان بخش خانگی به استفاده صحیح از منابع انرژی و حفظ محیط زیست با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و بازدارنده وارد مرحله اجرا شده، در این طرح مشترکان به سه دسته مشترکان کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند و برای هر دسته متناسب با منطقه جغرافیایی، الگوی مصرف برق تعیین می‌شود که مشترکان برق به تناسب مشارکت در این طرح از مزایای تشویقی شامل تخفیف تا ۱۰۰ درصد تعرفه برق بهره‌مند می‌شوند.

غلامعلی رخشانی مهر - معاون هماهنگی توزیع توانیر در این راستا گفت: مدیریت انرژی مهمترین برنامه وزرات نیرو است، سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را بدون خاموشی گذراندیم و ۵۶۰۰ مگاوات با مدیرت انرژی و مدیریت بار تامین برق انجام شد. با همکاری مردم، صنایع و کشاورزی نیروگاه مجازی در حوزه صنعت برق تشکیل و حدود پنج میلیارد یورو اعتبار صرفه‌جویی شد.  

وی با بیان اینکه ۱۸۴ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خانگی کم ‌مصرف برق در سال جاری تعلق گرفت، گفت: همچنین مشترکان کم مصرف بخش کشاورزی و صنعتی ۴۸۱ میلیارد تومان پاداش دریافت کردند که این رقم سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر مشترکان برق در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری و خانگی می‌توانند با مشارکت در طرح‌های مدیریت مصرف برق از پاداش خوش مصرفی بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان