تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

هشدار به بهبودیافتگان کرونا درباره خطرات آلودگی هوا

فوق تخصص بیماری‌های ریه بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به آسیب‌های ریوی ناشی از بیماری کرونا، به بیماران کرونایی بهبودیافته تاکید کرد: خطرات آلودگی هوا را جدی گرفته و در روز‌های آلوده تا حد امکان از منزل خارج نشوند.
آلودگی هوا
رویداد۲۴ دکتر عاطفه عابدینی درباره وضعیت آلودگی هوا و اثر آن بر روی سلامت افراد اظهار کرد: یکی از مسائلی که در آلودگی هوا بسیار مهم است، وجود ذرات معلق در هواست که هم آسیب ریوی ایجاد می‌کند و هم اینکه باعث میشود عفونت‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به این ذرات معلق وصل شوند و انتقال و سرایت پذیری بیماری‌ها افزایش یابد. به همین خاطر گفته می‌شود در زمان‌هایی که هوا آلوده است، قدرت انتقال ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

عابدینی درباره گروه‌های پرخطر در برابر آلودگی هوا توضیح داد: اکنون که آلودگی هوا با شیوع کرونا همزمان شده است، باید به یاد داشته باشیم کسانی که مشکلات نقص ایمنی دارند، باید از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. همچنین افرادی که بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی دارند، افراد مبتلا به دیابت، سالمندان، کودکان و زنان باردار همه در گروهی قرار می‌گیرند که در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا هستند.

عابدینی یادآور شد: اکثر افراد گروه یادشده اگر به کرونا نیز دچار شوند، نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند برای همین پیشنهاد می‌کنیم رعایت دستور العمل‌های بهداشتی همچنان مورد توجه جدی افراد قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: آلوده‌ترین مناطق تهران کدامند؟
وی تاکید کرد: بهترین توصیه برای افراد در این روز‌ها این است که از منزل خارج نشوند و اگر مجبور به خروج از منزل هستند حتما از ماسک استفاده کنند؛ تغذیه سالم داشته باشند و به هیچ عنوان در هوای آزاد فعالیت فیزیکی و ورزش نکنند.

این متخصص، نوشیدن روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب را ضروری دانست و گفت: مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه مهمترین نکته تغذیه‌ای در این دوران است.

عابدینی درباره وضعیت بهبودیافتگان بیماری کرونا توضیح داد: کسانی که به شکل شدید کرونا مبتلا شده‌اند، ممکن است دچار آسیب‌های ریوی شده باشند و حتی با بو‌های معمولی به سرفه بیفتند و تحریک پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال ابتلای مجدد به کرونا نیز وجود دارد و همچنین با توجه به احتمال آسیب‌های ریوی، بهتر است بیماران کرونایی بهبودیافته در منزل بمانند.

این متخصص درباره استفاده از ماسک فیلتردار در روز‌هایی که هوا آلوده است، توضیح داد: ذرات خیلی ریز آلودگی از ماسک‌های جراحی عبور می‌کنند، اما با توجه به شیوع کرونا بهتر است مردم در فضا‌های بسته از ماسک‌های فیلتردار استفاده نکنند، چون در صورت ابتلا به کرونا، ممکن است باعث انتقال بیماری به دیگران شوند. اما استفاده از ماسک فیلتردار برای جلوگیری از خطرات آلودگی هوا در فضا‌های باز و غیرسرپوشیده اشکالی ندارد.

عابدینی با بیان اینکه به نظر می‌رسد امسال تعداد روز‌های آلوده بیشتر از سال گذشته بوده است، گفت: امسال علاوه بر سرد شدن هوا، بحث‌هایی هم درباره اثر مازوت بر افزایش آلودگی هوا مطرح شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این فوق تخصص ریه درباره اثر سوخت مازوت بر سلامت انسان‌ها توضیح داد: این سوخت باعث تحریک راه‌های هوایی و در صورت زیاد بودن باعث برونشیت مزمن می‌شود، به همین خاطر مازوت به تشدید بیماری افراد دچار آسم مزمن، برونشیت مزمن و بیماری‌های ریوی مزمن کمک می‌کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان