تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

دو راه تهرانی‌ها؛ تنفس ویروس مرگبار یا هوای کشنده!

آلودگی هوای کلانشهرها از جمله پایتخت، باعث شده شرایط مدارا با بیماری کووید ۱۹ برای ساکنان این قبیل شهرها، دشوارتر شود و بعضاً مجبور شوند قید برخی از پروتکل‌ها را بزنند.

خطرات آلودگی هوا

رویداد۲۴  وضعیت تهران خیلی بغرنج و دلهره‌آور شده است، تا جایی که کارشناسان محیط زیست و البته پزشکان متخصص قلب و ریه، به شدت اصرار بر خانه ماندن تهرانی‌ها در روزهای آلودگی هوا دارند. این در حالی است که یکی از نکات مهم روزهای کرونایی که نگرانی‌ها را شدت بخشیده است، بسته ماندن در و پنجره‌ها در هوای سرد سال است.

توصیه‌های وزارت بهداشت در روزهای آلودگی هوا

این روزها که تنفس در هوای آلوده تهران، سخت و دشوار شده است، مسئولان وزارت بهداشت بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منازل تاکید و اصرار دارند.

بررسی‌ها و مطالعات علمی، ثابت کرده است که آلودگی هوا میزان آسیب پذیری دستگاه تنفسی را افزایش می‌دهد و به عنوان زنگ خطری جدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و همچنین بیماران قلب و عروقی شناخته می‌شود.

بر اساس مطالعات و شواهد علمی، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹ است.

افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در مناطقی با هوای آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به کووید ۱۹ قرار دارند. بنابراین توصیه مقامات و مدیران وزارت بهداشت، بر رعایت این مهم است که شهروندان به منظور کاهش اثرات سو آلودگی هوا تا حد امکان در خانه بمانند و در صورت خروج از منزل، استفاده مداوم از ماسک را به طور جد در دستور کار خود قرار دهید.

همچنین، از انجام فعالیت‌هایی مانند قدم زدن در پارک‌ها و دویدن در فضای آزاد به طور جدی خودداری کرده و در منزل نیز فعالیت‌های روزانه خود را کاهش دهید. ضروری است که مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان، زنان باردار و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل پرهیز کنند.


بیشتر بخوانید: من دچار خفقانم!/ اعتراض مردم به آلودگی هوا با هشتگ مازوت نسوزون


همچنین توصیه می‌شود که غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کرده و از مصرف غذاهای چرب، فست فود و غذاهای فرآوری شده خودداری شود. اگر در خانه از سیستم‌های تصفیه هوا استفاده می‌کنید، فیلترهای آن را به موقع تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، بر رعایت این موضوع تاکید دارد که استفاده از سیستم‌های تصفیه هوای دارای سیستم ازن ساز و اشعه ماورای بنفش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست، با عنوان این مطلب که آلودگی هوا می‌تواند تشدید کننده فرم‌های شدید بیماری و مرگ باشد، گفت: آلودگی هوا و کرونا محل امن برای حمله به ریه است.

یکی از مسائلی که در آلودگی هوا بسیار مهم است، وجود ذرات معلق در هوا است که هم آسیب ریوی ایجاد می‌کند و هم اینکه باعث می‌شود عفونت‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به این ذرات معلق وصل شوند و انتقال و سرایت پذیری بیماری‌ها افزایش یابد. به همین خاطر گفته می‌شود در زمان‌هایی که هوا آلوده است، قدرت انتقال ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

در همین حال، مهم‌ترین نگرانی این روزهای جامعه پزشکی کشور، بسته ماندن در و پنجره‌ها است. زیرا، با شروع فصل سرما، اغلب مردم برای مصون ماندن از سردی هوا، سعی می‌کنند تا همه راه‌های نفوذ و ورود سرما به محیط خانه را مسدود کنند و همین مسئله می‌تواند باعث انتقال و چرخش ویروس در فضاهای بسته شود.

فاطمه عابدینی فوق تخصص بیماری‌های ریوی، به شرایط آلودگی هوای کلانشهرها اشاره کرد و گفت: وقتی شاخص آلودگی هوا بالا باشد، تنفس این هوا خطرناک‌تر از استنشاق دود سیگار است.

وی با تاکید بر آسیب زا بودن ذرات معلق در هوا، تصریح کرد: تنفس ذرات معلق باعث آسیب بافت ریه می‌شود.

به نظر می‌رسد تهرانی‌ها در مسیر دو راهی انتخاب تحمیلی قرار گرفته‌اند. اینکه در و پنجره‌ها را ببندند و شاهد درگیر شدن با ویروس چموش کرونا شوند و یا اینکه در و پنجره‌ها را باز کنند تا هوای آلوده استنشاق کنند.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان