تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

العربیه: مصر هم حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های قطری باز می‌کند

پس از توافق دوحه و ریاض برای بازگشایی حریم زمینی، هوایی و دریایی به روی یکدیگر، یک شبکه سعودی گزارش داد که مصر نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های قطری باز می‌کند.
 حریم هوایی مصر
رویداد۲۴  شبکه سعودی «العربیه»، امروز (سه‌شنبه)، از احتمال بازگشایی قریب‌الوقوع حریم هوایی مصر به روی هواپیما‌های قطری خبر داد.

این گزارش پس از آن است که شامگاه روز گذشته، وزیر خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوحه و ریاض برای بازگشایی مرز‌ها به روی یکدیگر توافق کرده‌اند.

العربیه در این خصوص نوشت: «مصر نیز همچون عربستان سعودی، حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های قطری باز خواهد کرد».

العربیه در ادامه نوشت که قاهره با این اقدام موافقت اولیه داشته و اجرای این تصمیم بستگی به مطالبات مصر خواهد داشت.

این شبکه سعودی همچنین گزارش داد که کمیته‌ای مصری برای ارزیابی اوضاع، خطی ارتباطی با عربستان سعودی، امارات و بحرین ایجاد کرده است.

پیشتر، وبگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» در این خصوص گزارش داده بود که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر تصمیمش برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس را که قرار است امروز در شهر «العلا» در عربستان سعودی برگزار شود، قطعی نکرده است.

العربی جدید خبر داده بود: «علت تأخیر السیسی در قطعی کردن موضع خود در قبال دعوت [شاه سعودی]این است که میانجی‌های مشارکت‌کننده در حل و فصل بحران قطر، تا به این لحظه، پیامی مبنی بر پاسخ مثبت دوحه به مطالبات مصر به او منتقل نکرده‌اند».

منابع یادشده در ارتباط با مهم‌ترین مطالبات قاهره از دوحه، به دست کشیدن از انتقاد از سیاست‌های مصر و مواضع داخلی و خارجی السیسی در رسانه‌های قطری؛ چه آن‌هایی که از حمایت دوحه برخوردارند چه رسانه‌هایی که در ترکیه مستقر هستند، اشاره کردند.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطر ، مصر
نظرات شما
پیشخوان