تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

هشدار به کوهنوردان؛ شرایط برای وقوع کولاک مهیاست

فدراسیون کوهنوردی نسبت به وقوع کولاک در آخر هفته به کوهنوردان هشدار داد.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ فدراسیون کوهنوردی در مورد وضعیت آب و هوایی مناطق کوهستانی در آخر هفته اطلاعیه‌ ‌ای را صادر کرد:

*وزش باد، پدیده غالب در کوهستان‌های ایران و وزش باد گرم در ارتفاعات البرز و اردبیل

طی این مدت سامانه بارشی در کشور نداریم و به سبب وزش باد شدید( بویژه باد گرم در ارتفاعات البرز)، شرایط برای وقوع کولاک (برف وزان) مهیاست.

چهارشنبه:

وزش باد شدید برای ارتفاعات شرق کشور پیش بینی می شود که موجب کاهش دمای احساسی(سوزباد) می شود و در مناطق پوشیده از برف کولاک بدنبال دارد. برای ارتفاعات جنوب شرق نیز وزش باد شدید و خیلی شدید پیش بینی می شود.


بیشتر بخوانید: روایتی تازه از بهمن روز جمعه در ارتفاعات تهران از زبان کوهنوردان +فیلم


پنجشنبه:

همچنان برای ارتفاعات جنوب شرق کشور تداوم وزش باد شدید مورد انتظار است. 

بتدریج در ارتفاعات اردبیل و رشته کوه‌های البرز شرایط برای وقوع باد گرم مهیا می شود. سرعت وزش باد برای قله ها و خط الرأس ها به بیش از ٩٠ کیلومتر بر ساعت میرسد که موجب کولاک برف می شود و با توجه به افزایش دما، افزایش ذوب برف و احتمال شکستن نقاب های برفی و ریزش بهمن را بویژه برای ساعات ظهر بهمراه دارد.

با توجه به وزش باد گرم، روند افزایشی دما و سرعت بالای باد، احتمال وقوع بهمن در مناطق مستعد وجود دارد.

جمعه:

از شدت وزش باد در البرز مرکزی کاسته می شود ولی کماکان در البرز غربی و شرقی و ارتفاعات خراسان شمالی و همچنین مناطق جنوب شرق کشور، وزش باد شدید مورد انتظار است. برای مناطق پوشیده از برف احتمال کولاک موقتی وجود دارد.

برای ارتفاعات زاگرس طی این مدت، هوای پایدار و طی روز آفتابی همراه با وزش باد پیش بینی می شود. و برای ساعات شب، کاهش محسوس دما وجود دارد.

با توجه به پوشش گسترده برف در مناطق کوهستانی کشور، برای اجتناب از برف کوری و آسیب به چشم، عینک مناسب استفاده کنید و در ساعات میانی روز با توجه به افزایش اشعه ماورابنفش و آسیب به پوست، پوشاک مناسب استفاده کنید.

منبع: میزان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کوهنوردان ، کولاک
نظرات شما
پیشخوان