تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

کارزار ویروس کرونا با منع تردد شبانه/ دولت به دنبال کسب درآمد یا تامین سلامت مردم؟

تداوم اجرای طرح محدودیت تردد شبانه تا پایان امسال موضوعی بود که بازتاب فراوانی در جامعه داشته و موافقان و مخالفانی داشت. رویداد ۲۴ در این گزارش اعمال این طرح را از منظر موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار داده است.

محدودیت تردد شبانه

رویداد۲۴ شادی مکی: علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که تردد شبانه در کل کشور از ساعت ۲۱ شب به بعد ممنوع بوده و این محدودیت‌های شبانه احتمالا تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.کارشناسان و اعضای ستاد مبارزه معتقد بودند که یکی از مهم‌ترین دلایل بالارفتن آمار ابتلا و مرگ و میر‌های کرونایی در کشور دورهمی‌های خانوادگی است که در طول شب‌های طولانی فصل سرد افزایش یافته. اعضای این ستاد، اجرای طرح محدودیت تردد شبانه را عاملی تاثیرگذار در کاهش آمار مرگ و میر و موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا می‌دانند.

بررسی آمار مبتلایان و قربانیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا که به صورت روزانه منتشر می‌شود نیز بیانگر موفقیت آمیز بودن این طرح است. تعداد آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا که در اواسط آبان ماه تا بیش از ۴۸۰ نفر در روز افزایش پیدا کرده بود، پس از اجرای طرح منع تردد شبانه در سراسر کشور و با گذشت نزدیک به دوماه از آن امروز به کمتر از ۹۰ نفر رسیده است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تاثیر محدودیت‌های شبانه بر کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا به رویداد‌۲۴ می‌گوید: خوشبختانه برقراری محدودیت‌ها از اول آذر ماه تا کنون و فروکش کردن اپیدمی کرونا به کنترل موارد بیماری کمک کرده است، اما اینکه چند درصد ازکاهش موارد جدید ابتلا به ویروس به محدودیت‌های شبانه مرتبط است نیاز به تحلیل آماری دارد.

وی ادامه می‌دهد: این محدودیت‌ها باعث شده که از میزان برگزاری مهمانی‌های شبانه جلوگیری شود که به نظر من هم موثر بوده است. از آنجاییکه برقراری محدودیت‌ها با بهبود وضعیت کرونا در کشور همزمان شده است این موضوع محدودیت تردد شبانه را ادامه می‌دهند که از نظر من هم کار درستی است و تا جمع کردن بیماری اقدامی معقول است.

عضو ستاد مبارزه با کرونا خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ورودی‌های جدید ما به بیمارستان‌ها کاهش یافته است. میزان بستری در بخش‌های بیمارستانی نیز کاهش یافته است. در حال حاضر در بخش ۸۰ تختخوابی بیمارستان لقمان تنها ۱۴ بیمار کرونایی بستری شده‌اند. از بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان که مملو از بیمار بود تنها یک بخش فعال است که در این بخش هم تنها نیمی از تخت‌ها اشغال شده‌اند. برخی از بیمارستان‌های خصوصی هم که بیمار کرونایی می‌پذیرفتند در حال حاضر با کمبود بیمار مواجه شده‌اند که ما از این موضوع خوشحالیم.

وی با تاکید براینکه طی ۶ ماه اخیر کمترین آمار مرگ و میر مربوط به روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه بود که تعداد فوتی‌های کرونایی به ۸۲ نفر رسید. این موضوع نشان می‌دهد که برقراری محدودیت‌ها نقش عمده‌ای در کاهش موارد مرگ و میر، موارد جدید ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها داشته است.

اجرای منع طرح آمد و شد با واکنش‌هایی منفی نیز همراه بود. برخی از شهروندان از تداوم این محدودیت ابراز نگرانی کرده و این موضوع را مطرح کردند که وقتی در طول روز در خیابان، محل کار، حمل و نقل عمومی و ... به صورت مداوم و بدون رعایت فاصله اجتماعی حضور داریم، محدودیت تردد در ساعات پایانی روز چه تاثیری بر کنترل کرونا خواهد داشت و چه تفاوتی می‌کند که به این ویروس در محیط خانواده مبتلا شویم یا در محیط کار و حمل و نقل عمومی و ....، برخی نیز اعمال این محدودیت را راهکاری برای کسب درآمد بیشتر از سوی دولت عنوان کردند. جریمه تردد در سطح شهر در ساعات محدودیت تردد ۲۰۰ هزار تومان است.

سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا روز ۲۴ آذر ماه اعلام کرد که نزدیک به ۷۰۰ هزار جریمه تردد در ساعات غیرمجاز شبانه و ورود به شهر‌های قرمز و نارنجی هم از ابتدای آذر که برابر با ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های سراسری کرونا در کشور است، صادر شده است.

کسب درآمد دولت از طرح محدودیت شبانه

روز ۳۰ آذر ماه نیروی انتظامی آماری از میزان جریمه خودروهایی که قانون منع تردد شبانه را نقض کرده بودند اعلام کرد. میزان جریمه‌های اخذ شده از شهروندان تنها طی ۴ مبلغی معادل ۴۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان اعلام شده است. مبلغی که قطعا با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خودرو‌های وارد شده به مناطق قرمز و نارنجی و نیز جریمه‌های صادر شده برای خودرو‌هایی که در ساعات محدودیت تردد از ابتدای طرح تا کنون رفت و آمد کرده‌اند، نشان از درآمدی هنگفت برای دولت از این رهگذر دارد.

البته گروه دیگری نیز از این ساعت محدودیت تردد شبانه سود می‌برند، تاکسی‌های اینترنتی در ساعات محدودیت تردد اجازه فعالیت داشته و از آنجایی که شهروندان جا مانده از مقصد بعد از آغاز محدودیت تردد به خدمات این تاکسی‌ها نیاز دارند فعالیت این گروه ادامه می‌یابد. مساله‌ای که هزینه‌ای مضاعف را بر گردن شهروندانی می‌اندازد که به دلایل و به دفعات ناچارند بعد از آغاز تردد شبانه خارج از منزل باشند.

حقیقت آن است که ساعت در نظر گرفته شده برای محدودیت تردد شبانه ساعتی مناسب به‌ ویژه برای کلانشهر‌های پرجمعیت و شلوغ نیست. مساله‌ای که مورد انتقاد نیروی انتظامی نیز واقع شد و پلیس راهور ناجا خواستار تغییر ساعت آغاز محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ به ساعت ۲۲ شد.

سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این رابطه گفته بود با توجه به اینکه رانندگان می‌بایست قبل از ساعت ۲۱ به منزل و یا مقصد برسند شاهد حجم بالای ترافیک در این ساعات در تهران هستیم. رانندگان می‌خواهند با عجله و هرچه زودتر در بین ساعت‌های ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰ به مقصد رسیده و توسط دوربین‌ها جریمه نشوند، این عجله و شتاب و به تعویق انداختن سفر و موکول نمودن تردد در ساعات پایانی محدودیت‌ها، معضلات ترافیکی بسیاری را برای شهر تهران به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید: عدم موافقت ستاد مقابله باکرونا با تغییر ساعت محدودیت‌های شبانه

محدودیت‌های تردد شبانه تا چه زمانی ادامه دارند؟


به گزارش رویداد‌۲۴ همانطور که مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: هیچ مطالعه تحلیلی برای تاثیرگذاری اعمال محدودیت تردد شبانه بر کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کرونایی وجود ندارد. بدون این تحلیل نیز نمی‌توان اعمال این طرح را تا پایان سال ادامه داد حال اگر دولت بدون هیچ مطالعه‌ای اجرای طرح محدودیت شبانه را راهکاری برای حل معضل افزایش بیماران کرونایی و کاهش مرگ و میر‌ها می‌داند حداقل به جاست که با تغییر ساعت آغاز این طرح و همچنین با الزام تمام ادارات خصوصی و دولتی به تغییر ساعات کاری و اندکی زودتر تعطیل کردن ادارات و دفاتر به شهروندان کمک کند که هر چه سریع‌تر به مقصد برسند و از بار ترافیک ایجاد شده پیش از آغاز ساعت محدودیت تردد نیز کاسته شود و از سوی دیگر کند شدن چرخه ابتلا به ویروس کرونا نیز همچنان تداوم یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان