تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

سایه جنگ بر سر برجام/ ایران به دنبال آغاز جنگ با آمریکا است؟

در روز‌های پایانی دولت ترامپ تنش‌ها میان ایران و آمریکا به اوج خود رسیده است. پیام صوتی تهدید آمیزی در خلال فرکانس‌های ترافیک هوایی آمریکا ارسال شده که کنگره این کشور را تهدید به یک حمله مشابه حمله یازدهم سپتامبر می‌کند. به باور کارشناسان ایران دلیلی برای تحریک آمریکا برای ورود به یک جنگ ندارد.
جنگ ایران و آمریکا
 
رویداد۲۴ جو بایدن رسما از سوی کنگره آمریکا به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا انتخاب شد و با وجود عدم اعتراف ترامپ به شکست در این انتخابات، در روز بیستم ژانویه مراسم تحلیف جو بایدن برگزار خواهد شد. شب گذشته حامیان ترامپ به ساختکان کنگره حمله کردند و آن را تصرف کردند و در نهایت با دخالت گارد ملی آمریکا کنگره را ترک کردند. این حادثه چهار کشته بر جای گذاشت. برخی از رسانه‌ها از لزوم و احتمال انتقال قدرت به مایک پنس، معاون ترامپ در پانزده روز باقی مانده از دولت وی خبر داده و به دنبال خلع ید رئیس جمهور آمریکا هستند چرا که سایه جنگ میان ایران و آمریکا در مدت زمان باقی مانده پررنگ تر شده و احتمال هرگونه تقابل وجود دارد. به ویژه آنکه هرروز اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ می‌دهد.
 
احتمال درگیری بین ایران و آمریکا وارد فاز هالیوودی‌ شده است. یک پیام رایویی خطاب به سامانه کنترل ترافیک هوایی آمریکا از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی منتشر شده که در آن از طرح انتقام قاسم سلیمانی با حمله به ساختمان کنگره آمریکا خبر می‌دهد.

در این پیام صوتی که با سیستم‌های تغییر صدا ارسال شده عبارتی با این محتوا که «انتقام سلیمانی را میگیریم» شنیده می‌شود. صدای مذکور می‌گوید: روز چهارشنبه با یک هواپیما به سمت ساختمان کنگره حرکت می‌کنیم. انتقام سلیمانی گرفته می‌شود.
 

جالب اینجاست که تاریخ تعیین شده (روز چهارشنبه) برای ترور، همزمان با روزی است که در کنگره آمریکا جلسه‌ای برای تایید نهایی جو بایدن به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برگزارمی شود. این جلسه البته اکنون برگزار شد و جو بایدن رسما به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

این رکورد عجیب و غریب اولین بار به دست رسانه سی بی اس آمریکا رسیده. این رسانه روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌گوید: مقامات دولتی معتقدند این پیام تهدید آمیز جدی نبوده، اما به عنوان یک اقدام زیرمجموعه جرائم مربوط به رخنه در فرکانس‌های هوانوردی در حال بررسی است.
 
سی ان ان اعلام کرده اف بی آی در حال بررسی رخنه به سامانه کنترل پرواز آمریکاست. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفته: این پیام یک اتفاق عجیب و غریب و منحصر به فرد بود که با هیچ اطلاعات و گفتگوی شناخته شده‌ای مطابقت ندارد. در حقیقت این تهدید هیچ ارتباطی به با هیچ چیزی که آمریکا در حال حاضر درمورد ایران رصد می‌کند نداشته.
 
بر اساس گزارش نیویورک تایمز نمایندگان دموکرات کنگره تا وقتی این خبر رسانه‌ای نشده بود هیچ اطلاعی از پیام تهدید آمیز نداشتند. چاک شومر رهبر اکثریت سنا و مارک وارنر عضو کمیته اطلاعاتی سنا به نیویورک تایمز گفته‌اند که از این پیام تهدید آمیز قبل از انتشار آن در سی بی اس بی خبر بوده‌اند.
 
اگرچه مقامات دولت آمریکا این تهدید را جدی نگرفته‌اند، اما اف بی آی، سازمان هوانوردی فدرال و پلیس کنگره همگی اعلام کرده اند که هر تهدیدی علیه نظم عمومی جدی گرفته می‌شود.

نشریه میرور نوشته: این پیام صوتی سوالاتی را درباره آسیب پذیری سامانه‌های ارتباطی هوایی آمریکا ایجاد کرده است. کارشناسان نگرانند که این اتفاق به نوعی بر دستورالعمل‌هایی که به خلبان‌ها داده می‌شود تاثیر بگذارد.
 
برخی رسانه‌ها به همزمانی انتشار این پیام صوتی با رزمایش پهپادی نیرو‌های نظامی ایران اشاره کرده‌اند. رزمایشی که در سالروز ترور قاسم سلیمانی برگزار شد. نیرو‌های نظامی ایران در یک رزمایش دو روزه عملیات‌های رزمی پهپادی شامل رهگیری هوایی و انهدام اهداف هوایی با استفاده از موشک هوابه‌هوا، انهدام اهداف زمینی با استفاده از بمب‌ها و موشک‌های نقطه‌زن و همچنین به‌کارگیری گسترده پهپاد‌های انتحاری را به نمایش گذاشتند.
 
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه این رزمایش اعلام کرد: دستان نیرو‌های مسلح قهرمان بر روی ماشه‌ها قرار دارد و چنانچه دشمنان کوچکترین خطایی کند، حتما پاسخ جانانه‌ای خواهند گرفت. از طرفی این پیام همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا صادر شده است. تنش‌هایی که در آستانه سالروز ترور قاسم سلیمانی به وسیله پهپاد‌های آمریکایی در عراق به اوج خود رسیده است.
 
آمریکا در هفته‌های اخیر حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده است. بمب افکن‌های بی-۵۲ این کشور بر فراز تنگه هرمز به پرواز در آمده‌اند و یک فروند زیردریایی هسته‌ای عازم خلیح فارس شده است. از سوی دیگر ترامپ اعلام کرده قصد دارد ناو جنگی یو اس اس نیمیتز را در منطقه نگه دارد.
 
سی ان ان نوشته در حالی که روز پنجشنبه هفته گذشته جواد ظریف وزیر خارجه ایران آمریکا را به بهانه جویی برای آغاز جنگ متهم کرده، روز جمعه جانشین قاسم سلیمانی در سپاه قدس اعلام کرده هرکس در ترور سلیمانی دست داشته بر روی زمین در امان نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران درصد غنی سازی اورانیوم خود را نیز در روز‌های گذشته افزایش داده است.
 
این رسانه نوشته با همه این‌ها ارزیابی دیپلمات‌هایی که فضای سیاسی ایران را زیر نظر دارند این است که تهران از هرگونه اقدام تحریک آمیز و تضعیف توانایی جو بایدن برای بازگشت به برجام در واپسین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ خودداری می‌کند.
 
یک دیپلمات ارشد به سی ان ان گفته: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها می‌دانند که چند روز دیگر بازی شروع می‌شود و اگر اقدامی کنند هیچ کمکی به مواضع شان نخواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
این رویداد ۲۴ دست از چرت و پرت گویی های خودش بر نی داره من موندم اگر این تحلیلهای آبدوغ خیاری را نکنه می گن لاله . هزارتا تحلیل کردید یکیش هم درست آز آب در نیومد. حداقل از دو نفر آدم تحلیلگر درست و حسابی استفاده کنید. می دونم که پخش نمی کنید.!!؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان