تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۹

مینو محرز: امکان شیوع کرونای شدید در اسفند وجود دارد

مینو محرز درباره پیش بینی از پیک بعدی و میزان خطرناک بودن پیک بعدی کرونا گفت: من نمی‌توانم این مسئله را پیش بینی کنم. دانشگاه کلمبیا پیش بینی کرده که در اسفند ماه امکان شیوع کرونای شدید وجود دارد. در کشور با آغاز فصل سرما منتظر پیک‌های بعدی هستیم.

شیوع ویروس کرونا انگلیسیرویداد۲۴ تاکنون کرونا خسارات متعدد را به ابعاد مختلف زندگی نه تنها ایرانیان بلکه همه افراد در سراسر جهان وارد کرده است. متخصصان معتقدند ویروس جهش یافته کرونا قدرت انتشار، چسبندگی و ماندگاری بیشتری دارد و بیم روند بیماری در بین مردم را دوچندان می‌کند. در روز‌های اخیر هم سعید نمکی، وزیر بهداشت از یک مورد ابتلای فردی به ویروس جهش یافته انگلیسی خبر داد و افزود: قدرت انتقال این ویروس نسبت به کرونا بیش از پیش افزایش یافته است.

جمعیت انبوه درگیر ویروس کرونای انگلیسی می‌شوند

مینو محرز، مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا درباره علائم کرونای انگلیسی گفت: علائم این ویروس تغییراتی ندارد و قدرت سرایت آن افزایش داشته است، طبیعتا وقتی سرعت انتقال بیشتر شود جمعیت انبوهی درگیر این بیماری می‌شود.

او افزود: برخی از افراد در خانواده‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند و کرونای انگلیسی در این افراد شدیدتر بروز می‌کند.

اغلب مبتلایان به کرونای انگلیسی تست پی سی آر منفی دارند

محرز درپاسخ به این سوال که چه تستی برای تشخیص ویروس جهش یافته انگلیسی پیشنهاد می‌شود؟ تاکید کرد: تست تشخیصی برای این بیماری پی سی آر است، اما مبتلایان به بیماری کرونای جهش یافته پی سی آر منفی بیش از قبل است. یعنی با پی سی آر منفی نمی‌توان بیمار را رد کرد. برای مثال برخی از بیماران کرونا مثبت هستند، اما تست پی سی آر آن‌ها منفی است. ویروس جهش یافته پی سی آر صد درصد مثبت ندارد.

انگلیس جهش ویروس را لحظه به لحظه بررسی می‌کند

این پزشک عفونی در پاسخ به این سوال که از کجا بدانیم به کرونای انگلیسی مبتلا شده‌ایم؟ گفت: ویروس باید هر لحظه بررسی شود. یک موسسه علمی در انگلیس به شکل دائمی ویروس را بررسی و پیگیری می‌کند. این در حالی است که دیگر نقاط دنیا فعالیت‌هایی در زمینه روند جهش ویروس را انجام نمی‌دهند، اما انگلیس جهش ویروس را هر لحظه بررسی می‌کند.

عارضه‌ای از تزریق واکسن کرونا در بین داوطلبان مشاهده نشده است

او درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی و علایم تزریق به داوطلبان افزود: هنوز نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد، چون عارضه‌ای در این باره وجود نداشته است. تاکنون دو گروه ۳ نفره و ۴ نفره این واکسن را تزریق کرده‌اند. هر گونه صحبت در این باره نیازمند گذشت زمان و نتیجه‌‎گیری است.

حرف‌های بی‌اساس درباره تزریق دارونمازده شده است

محرز درباره دارونما‌های تزریق شده افزود: برخی از افراد حرف‌های بی‌اساس در این باره زده‌اند. بنده به عنوان مسئول این قضیه نمی‌دانم داروی تزریق شده واکسن است یا دارونما. در تمامی نقاط دنیا این روند ادامه دارد و ما هم مطابق استاندارد‌های روز دنیا فعالیت می‌کنیم. حرف‌های بی‌اساس فراوان در این زمینه زده شده است.

به واکسن کرونای تولید داخل امیدوارم

عضو کمیته مقابله با کرونا درباره آینده واکسن کرونای تولید داخل در کشور تصریح کرد: بنده در این زمینه خیلی امیدوار هستم، چون باید واکسن تولید داخل ساخته شود. در شرایط کنونی هیچ کشور واکسن برای ارائه ندارد.


بیشتر بخوانید: حریرچی: مخالفان واکسن کرونا آستین خود را بالا بزنند ببینیم در کودکی هم واکسن نزده‌اند؟


او در پاسخ به این سوال که با توجه به کرونای انگلیسی مطالعه واکسن روی این ویروس هم انجام می‌شود؟ افزود: فعلا تحقیقاتی مبنی‌‎بر عدم تاثیرگذاری این واکسن وجود ندارد.

در اسفند امکان شیوع کرونای شدید وجود دارد

عضو کمیته مقابله با کرونا درباره پیش بینی از پیک بعدی و میزان خطرناک بودن پیک بعدی کرونا افزود: من نمی‌توانم این مسئله را پیش بینی کنم. دانشگاه کلمبیا پیش بینی کرده که در اسفند ماه امکان شیوع کرونای شدید وجود دارد. در کشور با آغاز فصل سرما منتظر پیک‌های بعدی هستیم.

جلوگیری از بروز پیک‌های خطرناک کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به گفته او باید با رعایت مردم از آغاز پیک‌های خطرناک کرونا جلوگیری کرد. مردم رعایت کرده و باید این رفتار ادامه داشته باشد.

کارشناس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری با فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست و زدن ماسک امکان‌پذیر است. هم اکنون هم مردم خیلی بهتر ماسک می‌زنند.

مهار کرونا با زد ماسک

محرز افزود: بنده بر این باور هستم که اگر ۹۷ درصد جامعه به شکل مناسب ماسک بزنند می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان